Citat:
- Kommer banken märka att jag har lägre inkomst än den angivna?
- Kommer de återkalla lånet eller kolla med arbetsgivaren om allt är i sin ordning?
- Nu under sommaren har jag en lön som den som är angiven i arbetsgivarintyget, är jag skyldig att meddela banken att jag bara är anställd under en kortare period?
Nej de kommer inte märka något om du inte ger dem anledning att kolla dig. Och de kommer inte heller återkalla något lån så länge du sköter ränta/amortering. Du är inte skyldig att meddela banken om din anställningssituation.
Citat:
För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
- Jag får in en väldigt hög lön på kontot jag har på banken.
- Jag betalar amorteringar från det kontot, varpå jag överför överblivna pengar till ett befintligt konto på annan bank.
- Jag överför mellanskillnaden (skillnaden mellan den fejkade lönen och min faktiska lön) tillbaka till arbetsgivaren.
Jag tycker inte du ska bry dig om detta. Det hörs visserligen inte som nån olaglig operation men det kommer ju se suspekt ut om någon av er skulle råka ut för en kontroll. Det finns ingen anledning till att hålla på med sådana manövrar i detta fall.
Du har ju "rätt" inkomst nu över sommaren. Banken har beviljat lånet pga det. Allt är klart.
Skulle de komma i ett senare läge och säga att du inte tjänar det du uppgett säger du bara: "Nej inte nu längre, men meningen var att jag skulle fortsätta jobba i samma omfattning men arbetsgivaren drog ner mina timmar. Det är inga problem dock, jag klarar mina lån ändå".