2014-06-18, 13:32
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mevyll
  • Kommer banken märka att jag har lägre inkomst än den angivna?
  • Kommer de återkalla lånet eller kolla med arbetsgivaren om allt är i sin ordning?
  • Nu under sommaren har jag en lön som den som är angiven i arbetsgivarintyget, är jag skyldig att meddela banken att jag bara är anställd under en kortare period?

Nej de kommer inte märka något om du inte ger dem anledning att kolla dig. Och de kommer inte heller återkalla något lån så länge du sköter ränta/amortering. Du är inte skyldig att meddela banken om din anställningssituation.

Citat:
Ursprungligen postat av Mevyll
För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
  1. Jag får in en väldigt hög lön på kontot jag har på banken.
  2. Jag betalar amorteringar från det kontot, varpå jag överför överblivna pengar till ett befintligt konto på annan bank.
  3. Jag överför mellanskillnaden (skillnaden mellan den fejkade lönen och min faktiska lön) tillbaka till arbetsgivaren.

Jag tycker inte du ska bry dig om detta. Det hörs visserligen inte som nån olaglig operation men det kommer ju se suspekt ut om någon av er skulle råka ut för en kontroll. Det finns ingen anledning till att hålla på med sådana manövrar i detta fall.

Du har ju "rätt" inkomst nu över sommaren. Banken har beviljat lånet pga det. Allt är klart.

Skulle de komma i ett senare läge och säga att du inte tjänar det du uppgett säger du bara: "Nej inte nu längre, men meningen var att jag skulle fortsätta jobba i samma omfattning men arbetsgivaren drog ner mina timmar. Det är inga problem dock, jag klarar mina lån ändå".
Citera
2014-06-18, 13:49
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det är väl klart att det itne alls kommer bli så.

Det han har fått är ett papper från hans jobb att han tjänar en viss summa. Vad jobbet sen faktistk betalar ut är det som bestämmer hans skatt/csn osv osv.

Helt sonika, dom lurar banken lite att han tjänar en viss summa enbart för att det står på ett papper. Så har jag också gjort, och inga problem alls.

Kan du inte läsa? TS skriver ju att dealen med AG är att AG sätter över en stor lön, sedan betalar TS tillbaka överskottet till AG. TS ska tjäna 6000:-, AG betalar kanske 20 000:-. Sedan för TS tillbaka 14 000 till AG. För att lura banken att han har högre lön.
Citera
2014-06-18, 16:31
Medlem
adcals avatar
Precis som flertalet personer säger; När väl lånet är beviljat kommer inte banken följa upp med någon kontroll.

Du behöver inte hålla på att trassla med överföringar hit och dit.
Så länge du sköter dig kommer ingenting hända.

Tro mig, jag har jobbat med exakt detta på en av de bankerna som har hårdast krav.

PMa för mer info...
Citera
2014-06-18, 18:41
Medlem
StenSaxPauses avatar
Du kan göra dig skyldig till bedrägeri. Så länge du kan betala kommer ingen att reagera, men den dag det skiter sig kan det bli värre.
Citera
2014-06-19, 07:25
Medlem
hanklennarts avatar
Klart det kan gå men varför ?
Banken nekar ju inte dig att låna för att vara elak .
banken tjänar ju pengar på att låna ut till dig men nekar dom så har tjänar ju dom mindre pengar och då har dom antagligen en bra anledning till att neka.
Dom nekar ju för att du inte har tillräckligt god ekonomi .
Dom vill ju inte sätta dig i en dålig situation med kronofogd osv.
Citera
2014-06-19, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du inser att din skatt kommer bli bra mycket högre, antagligen restskatt som heter duga på dina uppblåsta värden, plus att du kommer bli återbetalningsskyldig till CSN, plus eventuellt svartlistad av banken när de kommer på dig. Bra plan, 4/5 getingar

Typiskt en rättshaverist att yttra sig på det här sättet. Jag antar att du tror på dig själv också.

Ts kommer inte bli återbetalningsskyldig csn så länge denne inte deklarerar en högre inkomst. Ingen restskatt heller utan snarare handlar det om att han får tillbaka på skatten eftersom han deklarerar lågt och fribeloppet ger han en del skattefritt. Banken kanske blir,arg om Ts inte betalar.
Citera
2014-06-19, 12:32
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygeln
Typiskt en rättshaverist att yttra sig på det här sättet. Jag antar att du tror på dig själv också.

Ts kommer inte bli återbetalningsskyldig csn så länge denne inte deklarerar en högre inkomst. Ingen restskatt heller utan snarare handlar det om att han får tillbaka på skatten eftersom han deklarerar lågt och fribeloppet ger han en del skattefritt. Banken kanske blir,arg om Ts inte betalar.
Nej jag skiter i vilket, tycker bara han ska ha en plan B om allt skiter sig, jag gillar kreativa lösningar
Citera
2014-06-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygeln

om han får en lön på 20 000 så står det på lönespecen att han får 20 000 i lön så lär han ju deklarera det? även om han skickar tillbaka 14 000 till sin arbetsgivare så har han ändå fått 20 000 i lön som han lär deklarera?

bara för han skickar tillbaka pengarna så betyder inte det att han har fått mindre lön. han kanske var skyldig chefen 14 000 tänker skatteverket?
Citera
2014-06-19, 13:42
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
om han får en lön på 20 000 så står det på lönespecen att han får 20 000 i lön så lär han ju deklarera det? även om han skickar tillbaka 14 000 till sin arbetsgivare så har han ändå fått 20 000 i lön som han lär deklarera?

bara för han skickar tillbaka pengarna så betyder inte det att han har fått mindre lön. han kanske var skyldig chefen 14 000 tänker skatteverket?
Exakt, banken kommer vilja se lönespecar, står det 20 KSEK ska skatteverket ha sitt av det oavsett om TS bara får behålla hälften
Citera
2014-06-19, 15:22
Medlem
..och hur skall företaget/arbetsgivaren förklara för sin revisor att dessa pengar betalas ut (och delvis kommer tillbaka). Dessutom måste arbetsgivaravgifter och skatt betalas på hela beloppet..

Företaget/arbetsgivaren gör sig också skyldig till bedrägeri genom att skriva ut ett intyg som ej stämmer..

Som sagt var, även om låntagaren medverkar till bedrägeriet så är det företaget/arbetsgivaren som tar störst risker.

TS, varför skulle dom vilja ta dessa risker för dig?
Citera
2014-06-19, 15:40
Medlem
Om de kollar upp dig efteråt behöver du bara säga att din anställning har förändrats och att du därför inte har den lönen som först uppgavs. inget konstigt.
Citera
2014-06-19, 16:42
Medlem
Lavettens avatar
I all välmening, är du inte mer orolig över om du verkligen kommer kunna betala tillbaka lånet? Att leva över sin ekonomiska förmåga är både dumt och farligt. Har du räknat igenom inkomster och utgifter de kommande åren ordentligt? Det är bättre att jobba sig uppåt än att börja uppifrån och ramla ned - hårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in