• 5
  • 6
2022-03-05, 12:57
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Hej! Lånar tråden och hoppas på någon svar.

Jag har ett lånelöfte på 1 850 000kr om jag lägger insats 350 000kr.

Jag har vunnit budgivning för 1 580 000kr.

Ansökte om bolån och skrev i insats 250 000kr. (Kan lägga 350k men sparar hellre de om jag inte behöver).

Angav i inkomst 30k, på mitt avtal står det 25k grundlön men där kommer alltid ob eller extra pass så visa månader får jag ut 33-37k. 2021 tjänade jag ca 29900kr i månaden i snitt (väldigt olika från mån till mån).

Kommer banken godkänna det ?

Du måste gå in med 277 500 kr i kontantinsats om du köper för 1 850 000 kr, då du inte får låna mer än 85% av det du köper för.

Det är omöjligt att säga om banken kommer godkänna din inkomst. Det beror på hur det ser ut i kreditupplysningen, på kontot och vad den banken har för regler. Vissa banker godkänner grundlön och OB som inkomst, så länge det finns historik på OB. Det är bara att svara sanningsenligt om banken har frågor, men jag skulle inte nämna att du har en lägre grundlön själv utan låt banken ställa frågan.
Citera
2022-03-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du måste gå in med 277 500 kr i kontantinsats om du köper för 1 850 000 kr, då du inte får låna mer än 85% av det du köper för.

Det är omöjligt att säga om banken kommer godkänna din inkomst. Det beror på hur det ser ut i kreditupplysningen, på kontot och vad den banken har för regler. Vissa banker godkänner grundlön och OB som inkomst, så länge det finns historik på OB. Det är bara att svara sanningsenligt om banken har frågor, men jag skulle inte nämna att du har en lägre grundlön själv utan låt banken ställa frågan.

1 850 000 var vad lånelöftet var på. Men den bostaden jag vill köpa är på 1 580 000.

Tack för svar!
Citera
2022-03-05, 13:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alla ni fuskare som inte har några skrupler om att begå ett brott som ksn ge tio års fängelse, urkundsförfalskning,

Vad händer när banken märker det?
Vad händer när de drsr tillbaks lånet?
Vad händer när de underrättar Skatteverket?
Vad händer när ni inte kan betala tillbaka?

Vill ni verkligen ha detta Damocles-svärd över nacken - by all means, go ahead...
Citera
2022-03-05, 14:03
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alla ni fuskare som inte har några skrupler om att begå ett brott som ksn ge tio års fängelse, urkundsförfalskning,

Vill ni verkligen ha detta Damocles-svärd över nacken - by all means, go ahead...

Att ange fel uppgifter i en lånelöftesansökan är inget som kommer orsaka något större problem än att möjligtvis få nej på sin ansökan.
Citera
2022-03-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Att ange fel uppgifter i en lånelöftesansökan är inget som kommer orsaka något större problem än att möjligtvis få nej på sin ansökan.

Tror han syftar mer på att har man inte råd så ska man låta bli.
Citera
2022-03-05, 15:10
Medlem
Det jag ser är att du får ett visst belopp insatt som lön och du betalar tillbaka en del till arb givaren. Med det sättet så kommer du att betala mer skatt pga att du skattar på din lön och att du ger tillbaka pengar e inget som ger någe skattelättnader
Citera
2022-03-05, 15:16
Medlem
Citat:

Banken skiter i det så länge du betalar som du ska.
Vad har skatteverket med detta att göra?
Om man inte kan betala sitt lån blir de exekutiv auktion.

Ett väldigt litet damoklessvärd... Kanske det kliar lite när det ramlar ner? Som ett myggbett?
Citera
2022-03-06, 15:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Du hobbyjuristen! Detta är inte urkundsförfalskning. Och varför skulle skatteverket bry sig om en lätt överdriven inkomsruppgift från en arbetsgivare?
Citera
2022-03-06, 16:04
Medlem
Om de beviljar lån så är det enda som händer sen, om din inkomst sjunker (fast du fortsatt kan betala på lånet) så kan du få sämre ränta när räntan justeras eller om du vill förhandla räntan. För ju bättre inkomst och kreditvärdighet du har, desto bättre ränta får du, och tvärtom. Kanske bra idé att binda räntan för dig?
Citera
2022-03-06, 18:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du hobbyjuristen! Detta är inte urkundsförfalskning. Och varför skulle skatteverket bry sig om en lätt överdriven inkomsruppgift från en arbetsgivare?
Jaa... Hmmmm varför det? Varför i allsin dar hamnade Måna Sahlin i trubbel när hon gjorde just detta åt sin livvakt. Olaga urkund heter det kanske.
Citera
2022-03-06, 20:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jaa... Hmmmm varför det? Varför i allsin dar hamnade Måna Sahlin i trubbel när hon gjorde just detta åt sin livvakt. Olaga urkund heter det kanske.

Mja....
I "vårt" fall så är det arbetsgivaren som har honom anställd som rundat av uppåt.

I Fallet Sahlin så var ju "livvakten" aldrig anställd av Mona trots att hon hävdade det.

Osannt intygande i båda fallen?
Monas fall är dock väsentligt grövre.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här