Hej flashbackare,
Lite bakgrundsinfo:
Nu är det så att jag har god kontakt med min arbetsgivare, han har hjälpt mig fixa lån på en bank. Banken hade som krav att jag skulle ha en inkomst långt utöver den jag har idag (de räknar inte studiemedlet som inkomst), vilket jag meddelade min arbetsgivare, varpå han mailade banken med ett arbetsintyg där han skrivit att jag hade en högre lön än den jag har idag. Detta har gjort att jag fått lånelöfte hos banken, vilket möjliggjort ett bostadsköp för min del.
Jag är dock lite orolig över vissa punkter:
För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
Kommer skatteverket uppmärksamma det och ge mig en skattesmäll som heter duga? Arbetsgivaren deklarerar min faktiska lön och betalar resten med redan skattade pengar.
Jag har bekanta som gjort detta förut för att få en lägenhet, de uppger att det aldrig varit något problem, jag vill bara dubbelkolla.
Tack på förhand!
Lite bakgrundsinfo:
- Jag är heltidsstudent, får 9000 kronor i studiemedel varje månad
- Jag jobbar vid sidan av, på helger, där jag tjänar 6000 kr i månaden
Nu är det så att jag har god kontakt med min arbetsgivare, han har hjälpt mig fixa lån på en bank. Banken hade som krav att jag skulle ha en inkomst långt utöver den jag har idag (de räknar inte studiemedlet som inkomst), vilket jag meddelade min arbetsgivare, varpå han mailade banken med ett arbetsintyg där han skrivit att jag hade en högre lön än den jag har idag. Detta har gjort att jag fått lånelöfte hos banken, vilket möjliggjort ett bostadsköp för min del.
Jag är dock lite orolig över vissa punkter:
- Kommer banken märka att jag har lägre inkomst än den angivna?
- Kommer de återkalla lånet eller kolla med arbetsgivaren om allt är i sin ordning?
- Nu under sommaren har jag en lön som den som är angiven i arbetsgivarintyget, är jag skyldig att meddela banken att jag bara är anställd under en kortare period?
För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
- Jag får in en väldigt hög lön på kontot jag har på banken.
- Jag betalar amorteringar från det kontot, varpå jag överför överblivna pengar till ett befintligt konto på annan bank.
- Jag överför mellanskillnaden (skillnaden mellan den fejkade lönen och min faktiska lön) tillbaka till arbetsgivaren.
Kommer skatteverket uppmärksamma det och ge mig en skattesmäll som heter duga? Arbetsgivaren deklarerar min faktiska lön och betalar resten med redan skattade pengar.
Jag har bekanta som gjort detta förut för att få en lägenhet, de uppger att det aldrig varit något problem, jag vill bara dubbelkolla.
Tack på förhand!