• 1
  • 2
2014-06-17, 20:46
Medlem
Hej flashbackare,

Lite bakgrundsinfo:
  • Jag är heltidsstudent, får 9000 kronor i studiemedel varje månad
  • Jag jobbar vid sidan av, på helger, där jag tjänar 6000 kr i månaden

Nu är det så att jag har god kontakt med min arbetsgivare, han har hjälpt mig fixa lån på en bank. Banken hade som krav att jag skulle ha en inkomst långt utöver den jag har idag (de räknar inte studiemedlet som inkomst), vilket jag meddelade min arbetsgivare, varpå han mailade banken med ett arbetsintyg där han skrivit att jag hade en högre lön än den jag har idag. Detta har gjort att jag fått lånelöfte hos banken, vilket möjliggjort ett bostadsköp för min del.
Jag är dock lite orolig över vissa punkter:
  • Kommer banken märka att jag har lägre inkomst än den angivna?
  • Kommer de återkalla lånet eller kolla med arbetsgivaren om allt är i sin ordning?
  • Nu under sommaren har jag en lön som den som är angiven i arbetsgivarintyget, är jag skyldig att meddela banken att jag bara är anställd under en kortare period?

För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
  1. Jag får in en väldigt hög lön på kontot jag har på banken.
  2. Jag betalar amorteringar från det kontot, varpå jag överför överblivna pengar till ett befintligt konto på annan bank.
  3. Jag överför mellanskillnaden (skillnaden mellan den fejkade lönen och min faktiska lön) tillbaka till arbetsgivaren.

Kommer skatteverket uppmärksamma det och ge mig en skattesmäll som heter duga? Arbetsgivaren deklarerar min faktiska lön och betalar resten med redan skattade pengar.

Jag har bekanta som gjort detta förut för att få en lägenhet, de uppger att det aldrig varit något problem, jag vill bara dubbelkolla.

Tack på förhand!
Citera
2014-06-17, 20:53
Medlem
Phillemans avatar
Du inser att din skatt kommer bli bra mycket högre, antagligen restskatt som heter duga på dina uppblåsta värden, plus att du kommer bli återbetalningsskyldig till CSN, plus eventuellt svartlistad av banken när de kommer på dig. Bra plan, 4/5 getingar
Citera
2014-06-17, 20:57
Medlem
Det räcker väl med att arbetsgivaren intygar att du tjänar ett visst belopp för att du ska bli beviljad av banken. Sen vad du faktiskt tjänar spelar inte så stor roll...
Citera
2014-06-17, 21:04
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mevyll
För nuvarande har jag och arbetsgivaren en liten plan hur vi ska undvika funderingar från banken:
  1. Jag får in en väldigt hög lön på kontot jag har på banken.
  2. Jag betalar amorteringar från det kontot, varpå jag överför överblivna pengar till ett befintligt konto på annan bank.
  3. Jag överför mellanskillnaden (skillnaden mellan den fejkade lönen och min faktiska lön) tillbaka till arbetsgivaren.

Banken bryr sig nog inte om vilken summa som kommer in på ditt konto varje månad. När de ser din taxerade inkomst kommer de nog bli misstänksamma dock..
Citera
2014-06-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Banken bryr sig nog inte om vilken summa som kommer in på ditt konto varje månad. När de ser din taxerade inkomst kommer de nog bli misstänksamma dock..
Varför skulle de vilja kolla på min taxerade inkomst om jag sköter mina amorteringar? Det innebär väl ändå att de måste göra en kreditkoll vilket jag aldrig hört talas om tidigare. Rätta mig om jag har fel
Citera
2014-06-17, 21:24
Medlem
Banker bryr sig inte om din taxerade inkomst. Har dom en gång beviljat är det lugnt sen.
Citera
2014-06-17, 21:27
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du inser att din skatt kommer bli bra mycket högre, antagligen restskatt som heter duga på dina uppblåsta värden, plus att du kommer bli återbetalningsskyldig till CSN, plus eventuellt svartlistad av banken när de kommer på dig. Bra plan, 4/5 getingar

Det är väl klart att det itne alls kommer bli så.

Det han har fått är ett papper från hans jobb att han tjänar en viss summa. Vad jobbet sen faktistk betalar ut är det som bestämmer hans skatt/csn osv osv.

Helt sonika, dom lurar banken lite att han tjänar en viss summa enbart för att det står på ett papper. Så har jag också gjort, och inga problem alls.
Citera
2014-06-17, 22:06
Medlem
Tack för feedback!
Citera
2014-06-17, 22:17
Medlem
Tjena! Funderar på att göra samma sak, att fixa ett arbetsintyg från min arbetsgivare där det står att jag är fast anställd och tjänar en viss summa pengar varje månad och sedan få ett lånelöfte från banken.

Vi antar att jag på papper idag blir fast anställd och imorgon så beger jag mig till banken och visar arbetsintyg m.m. Det måste väl gå att få ett lån då? För de kan ju inte kolla på vad jag tjänade förra året för jag nyss blivit heltidsanställd? Och om de håller på att komma på en så kan man väl ha fått sparken?

Är det fullt möjligt genom att fixa så att arbetsgivaren fixar ett intyg och då få ett bolån?
Citera
2014-06-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audiotoa
Tjena! Funderar på att göra samma sak, att fixa ett arbetsintyg från min arbetsgivare där det står att jag är fast anställd och tjänar en viss summa pengar varje månad och sedan få ett lånelöfte från banken.

Vi antar att jag på papper idag blir fast anställd och imorgon så beger jag mig till banken och visar arbetsintyg m.m. Det måste väl gå att få ett lån då? För de kan ju inte kolla på vad jag tjänade förra året för jag nyss blivit heltidsanställd? Och om de håller på att komma på en så kan man väl ha fått sparken?

Är det fullt möjligt genom att fixa så att arbetsgivaren fixar ett intyg och då få ett bolån?

De brukar vilja ha de t.ex. tre senaste löneavierna. Jag fattar verkligen inte hur vissa tänker, det är främst för lånetagarens skull det finns regler.

Rätta munnen efter matsäcken!
Citera
2014-06-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuggan
De brukar vilja ha de t.ex. tre senaste löneavierna. Jag fattar verkligen inte hur vissa tänker, det är främst för lånetagarens skull det finns regler.

Rätta munnen efter matsäcken!

Ja, men som sagt så vart jag fast anställd idag? Då kan de ju inte kräva de tre senaste löneavierna? Det finns gott om fall där låntagaren gått och väl skulle kunna betala hyra och amortera lånet men blir nekad att få en lån bara för att det på papper inte står att han är fast anställd.
Citera
2014-06-17, 22:28
Medlem
mEaters avatar
Jag har själv skrivit ett antal liknande intyg, inte med för hög lön men att personen i fråga kommer tjäna X antal kronor efter OB-ersättning och traktamente (skarvat uppåt ett par gånger).

Mitt tips är; krångla inte till det i onödan. Har du fått godkänt lånelöfte så nöj dig med det. Om du sköter amorteringar och ränteinbetalningar har jag svårt att tänka mig att banken kommer göra några djupanalyser på din ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in