2014-06-16, 02:20
Medlem
När folk skriver i Aktuella brott och kriminalfall så byter de ut vissa bokstäver i namnet mot stjärnor för att inte outa hela namnet. Varför? Helt onödigt då man ändå fattar hela namnet. Ex:

J*han And*rsson
V*lter R*pp

osv osv..
Citera
2014-06-16, 02:23
Medlem
Antar så att man inte ska hitta inlägget om man t.ex söker på namnet i google osv
Citera
2014-06-16, 02:23
Medlem
RagnarLothbrokks avatar
Handlar mest om att man inte ska kunna googla namnet och få fram tråden.
Citera
2014-06-16, 02:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
För att det är en regel, iom att du är så smart och ändå förstår så ser jag inte problemet, vad är problemet för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Ja men varför har man den regeln då, det är det jag undrar din kukskalle. Du behöver inte svara om du ändå inte tillför något.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Som tidigare nämnt skulle jag också säga att det har med googling att göra.
Nej det finns ingen sådan regel.

Antar att ni tänker på denna Ny regel (0.10) gällande publicering av personuppgifter
Tillkom 2013-04-10 men plockades bort igen 2013-09-22.

Regel 0.10. finns inte längre!

Så maskning är egentligen onödigt.
Citera
2014-06-16, 02:48
Medlem
KenLoachs avatar
Framförallt är väl folk väldigt noga med det när det fortfarande inte är 100 % bekräftat att personen som omnämns är gärningsman/brottsoffer. Blir man oskyldigt anklagad för något brott i en tråd är det inte superkul att denna tråd och brottsmisstanke är det första som kommer upp efter en sökning på namnet på internet.
Citera
2014-06-16, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej det finns ingen sådan regel.

Antar att ni tänker på denna Ny regel (0.10) gällande publicering av personuppgifter
Tillkom 2013-04-10 men plockades bort igen 2013-09-22.

Regel 0.10. finns inte längre!

Så maskning är egentligen onödigt.

Jo jo men ......
Vi har nu istället lagt tillbaka den text som fanns innan regel 0.10. infördes:

"Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten."

Så då blir det ju en tolkningsfråga och för att undvika varningar så känns det säkrast att maska en bokstav/siffra...
Citera
2014-06-16, 03:02
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenPeas
Jo jo men ......
Vi har nu istället lagt tillbaka den text som fanns innan regel 0.10. infördes:

"Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten."

Så då blir det ju en tolkningsfråga och för att undvika varningar så känns det säkrast att maska en bokstav/siffra...
Du bryter inte mot någon regel om du inte maskar, så någon varning lär du inte få.
Citera
2014-06-16, 08:01
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du bryter inte mot någon regel om du inte maskar, så någon varning lär du inte få.

Det kan bli regelbrott om det visar sig vara falsk ryktesspridning.
Citera
2014-06-16, 10:22
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det kan bli regelbrott om det visar sig vara falsk ryktesspridning.
Blir det någon skillnad om man maskat eller ej vad gäller falsk ryktesspridning?
Citera
2014-06-16, 10:41
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Blir det någon skillnad om man maskat eller ej vad gäller falsk ryktesspridning?

Nu är jag inte moderator, så det jag säger är av personlig åsikt.

Men ja, jag tycker det det är förmildrande om det är maskat, detta eftersom namnet inte blir sökbart i google, därför får ryktesspridningen inte samma spridning.
Citera
2014-06-16, 10:47
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Nu är jag inte moderator, så det jag säger är av personlig åsikt.

Men ja, jag tycker det det är förmildrande om det är maskat, detta eftersom namnet inte blir sökbart i google, därför får ryktesspridningen inte samma spridning.
Det låter en aning befängt. Google som inte ens är en del av flashback är alltså gränsen mellan en varning eller inte.
Citera
2014-06-16, 10:53
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Det låter en aning befängt. Google som inte ens är en del av flashback är alltså gränsen mellan en varning eller inte.

Som jag sade, det är en personlig åsikt, alltså stämmer inte det sista du skriver, att det är gränsen mellan en varning eller inte. Detta eftersom jag inte uttalar mig för Flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in