2014-06-17, 10:07
Medlem
Jag är inte din eller någon annans kvinna.
Citera
2014-06-17, 10:17
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Tyvärr kommer det även finnas kränkta män på vägen som gör sig hörda på det sättet som du. Det är tragiskt men kanske nödvändigt att offra de vita marginaliserade männen för att uppnå jämställdhet.

Varför är det tragiskt att män som kanske behöver offras inte är överdrivet förtjusta i detta fenomen? Tillämpar du samma logik på övriga situationer? "Tja, det är ju synd att dessa reaktionärer motsäger sig det stora språnget, vissa av dem kanske behöver svälta ihjäl för revolutionens bästa".

Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag vill bara påpeka en sak här.

Det är inte synd om män. Det är inte ens synd om dem när vi hatar dem. Ett eventuellt manshat kommer aldrig påverka deras vardag. Ett eventuellt manshat kommer aldrig göra så att männen förlorar privilegier, rättigheter eller något annat. Manshat begränsar inte männen överhuvudtaget. De behöver inte vara rädda när de går ut på kvällen och de kommer inte få lägre lön som ett resultat av manshat. Manshat, till skillnad från kvinnohat, skadar ingen, dödar ingen, utsätter ingen för våld eller förtryck.

Det gör det väl visst. Exempelvis dör det flera män i Sverige varje år på sina arbetsplatser. Man ser dock inga feminister som klagar över att arbetslivsförlusterna har en fördelning på 50/50, utan här kan man med glädje ignorera det faktum att det snarare ligger på 999/1

Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Trams! Jag säger aldrig att den vita mannen är ond. Däremot så uppfattar den vita mannen sig som ond för det är just det som är konsekvensen av att känna sig kränkt. Feminismen är inte ett hot för män som inte känner sig marginaliserade.

Totalitära stater som exempelvis Nordkorea är inte heller ett hot för folk som inte känner sig som dissidenter.

Citat:

Gällande män som vill beställa över kvinnors kroppar kan vi ta ett enkelt exempel som TS skrev:
"Feministerna hatar ofödda barn och tycker det är helt okej att abortera bort livsdugliga foster."

Detta är väl förvisso någorlunda okänslig formulerat, men ett helt korrekt påstående?

Citat:
Det i sig är ju en idiotisk formulering men påvisar också en åsikt om att kvinnor inte ska få göra abort om det inte är något fel på fostret.
Flera stater i USA har om och om igen försökt få genom ett förbud mot abort. Men... vilka sitter och bestämmer om det? Jo, män. Kvinnor råkar ständigt ut för män som vill frånta oss rätten till våra egna kroppar.

Det är väl inget konstigt. Män råkar ständigt ut för kvinnor som vill stjäla deras tillgångar via staten och lägga dem på eget bruk. Det är fler kvinnor än män som röstar. (Och har rösträtt).

Citat:
Har du någon form av källa för det påståendet? Kan även tillägga att mansdominerande arbeten rent överlag har högre lön än kvinnodominerande arbeten, trots att de kvinnodominerade oftast är tyngre.

Möjligen om man likställer döda gruvarbetare med utbrända sjuksköterskor, men det gör inte jag.

Citat:

Det kan knappast anses vara mitt fel att vissa killar saknar gränser. Det är inte jag som uppfostrat dem, och kan de inte ta ett nej är det knappast heller mitt fel.

Jag har inte uppfostrat andra män heller, men det är fortfarande mitt fel om de rånar, våldtar eller mördar, trots att jag aldrig begått något av dessa brott? (Eller något annat för den delen).

Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Om man menar allvar med att man vill skydda någon så är en bra början att man är ärlig mot dem och inte kommer med en massa skrock och amsagor för att skrämmas, som TS gör.

Ibland, när jag känner mig lite konspirationsmisstänksam, funderar jag på om anledningen till att så många antifeminister på detta forum uttrycker förakt för utbildning är att de hoppas att läsförståelsen till slut ska bli så låg att folk går på en sån här trådstart utan att tvivla en sekund.

Inte mycket till argument där. Jag vågar hävda att TS första inlägg kan tänkas vara lite okänsligt, men i stora drag korrekt. Menar du att feminister i Sverige inte vill se (minst) 50/50 fördelning på alla arbetsplatser? Abortera livsdugliga foster? Bekämpa den "otäcka normen kärnfamiljen"? Eller avskyr männen till den grad att dessa bör tvingas förändras, med laghot, propaganda och omskolningsläger?
Senast redigerad av FlamingBacon 2014-06-17 kl. 10:22.
Citera
2014-06-17, 15:53
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongtrollet
Prata inte strunt. Du gillar uppmärksamheten annars skulle du inte haft några problem med att ändra ditt beteende.

Hur ska jag ändra mitt beteende, menar du?
Ska jag gå klädd i burka? Stanna hemma hela dagarna?

Det är inte mitt beteende som är problemet. Det är uppenbart på detta forumet att kvinnor inte ses som jämlika, för varje gång något sånt här kommer upp så är det tjejernas fel, inte killarnas när de går över gränsen.
Senast redigerad av Evilyn 2014-06-17 kl. 15:57.
Citera
2014-06-17, 20:59
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Så du menar att varje vit man bär skuld? Du tror dig på allvar veta tillräckligt mycket om män för att kunna komma med ett sånt påstående? Detta bevisar med all önskvärd tydlighet att generaliseringar om kön/ras whatever inte ens undgår de oh så demokratiska feministerna.

du behöver bygga upp ett riktigt solitt argument bakom ditt hävdande att manshat är något konstruktivt. Det roliga är ju att du hävdar att du onte bryr dig om
Vad män tycker om din feminism - ändå är det allt ni pratar om. Dumma män som missförstår er - newsflash - bemöt oss med vänlighet, saklighet, argument - inte med "hahaha titta på den vita kränkta manssvinet". Det funkar inte så.

Alla män är inte våldtäktsmän. Alla män är dock potentiella våldtäktsmän. Det är det jag får ha i huvudet när jag går hem från jobbet sent på kvällen. Det finns ingen kvinna i landet som känner sig helt lugn när hon går förbi ett gäng killar på kvällen.
Misshandel är en sak, det kan män också vara rädda för om än inte i samma utsträckning som kvinnor. Det är dock värre saker jag oroar mig för - killar som inte kan se gränsen, killar som tar för sig när de känner för det, och att de sedan får gå fria för att killar enligt rättsväsendet är fullständigt dumma i huvudet och inte förstår om de gör fel.
Det har fått ett sånt försvar att det faktiskt finns män som påstår att det är svårt att veta om tjejen vill ha sex eller inte. Jag förstår inte mig på det resonemanget alls, och det faktum att folk köper det är anledningen till att jag spänner mig när jag hör fotsteg bakom mig när jag går hem, eller när jag möter män när det är mörkt ute.

Detta har ingenting med manshat att göra - jag riktar inte in mig på det. Det är att männen har ett sånt skydd från samhället att vad som händer mig är oviktigt. Att män har privilegier som jag (antagligen) aldrig själv kommer att ha. Sedan kan man komma och skrika om att män minsann också mår skit, men det är pga mansrollen, som feministerna heller inte står för. Feminismen handlar inte om manlighet.

Det jag menade med "vita kränkta män" var att så fort frågan om feminism dyker upp så är det alltid ett gäng killar som börjar skrika om att "JAG har minsann aldrig skrivit att (t.ex.) Lady Dahmers ungar borde skjutas ihjäl" - nej, men sa du ifrån? När kollegan på jobbet sa att "tjejer ska stå i köket och föda barn" - sa du ifrån? Många män tycker till och med att de kvinnoförnedrande saker som många säger är roliga. "Det är ju bara skämt". Kanske det, men det finns en smula sanning i det, och det är inte alls roligt när kvinnohat ligger som grund.
Citera
2014-06-17, 21:46
Medlem
Citat:
Hur ska jag ändra mitt beteende, menar du?
Ska jag gå klädd i burka? Stanna hemma hela dagarna?

Det är inte mitt beteende som är problemet. Det är uppenbart på detta forumet att kvinnor inte ses som jämlika, för varje gång något sånt här kommer upp så är det tjejernas fel, inte killarnas när de går över gränsen.

Du kan börja med att sluta tramsa...

Du är helt oemottaglig för vad jag säger. Jag har upprepat för dig i vartenda inlägg hittills, att ingen har rätt att kränka dig varken fysiskt eller verbalt. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det innan du har förstått att jag faktiskt har skrivit det.

Du har ju tio gånger fler inlägg än jag på det här forumet. Tror du att du är den första som beklagar sig över forumet som ett sorts låtsasargument när argumenten inte räcker till. Har du slut på argument redan? Jag ska berätta en annan hemlighet för dig. Kvinnor ses inte som jämlika N Å G O N S T A N S och allra minst bland feminister. Du verkar lite blåögd. Det är alltid svart eller vitt, allt eller inget, för feminister. Antingen är du ute och blir besudlad av en herrans massa män hela tiden. Eller så måste du hållas inlåst hemma och aldrig kliva utanför dörren, iklädd burka, fastkedjad vid spisen, en meter från sängen. Det existerar aldrig något mellanting, åtminstone inte i retoriken.

Du kan ta ansvar för ditt liv i precis alla andra avseenden. Regnar det så tar du med dig ett paraply eller kanske till och med ett par gummistövlar. Du äter nyttig mat och tänker på din hälsa, så du inte blir tjock och fet. Men av någon konstig anledning kan du aldrig förmå dig själv att ta ansvar för din säkerhet, eller undvika att du blir tafsad på, där du vinglar runt i vimlet med kort kjol och hög promillehalt i blodet. Jävligt märkligt.

Jag springer inte runt på stan iförd boratdräkt, men om jag gjorde det så skulle jag inte kunna rå för att inte bara alla snygga tjejer kollar. Jag skulle inte göra som du och gå in och gnälla på ett forum på nätet bara för att skrynkliga och feta feminishaggor med hängpattar ner till knäna vägrar tittar åt ett annat håll. Du tror aldrig att det har inträffat att äldre kvinnor på krogen klämmer på unga killar mot deras vilja. Vad är det du vill ha sagt?
Citera
2014-06-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Om man menar allvar med att man vill skydda någon så är en bra början att man är ärlig mot dem och inte kommer med en massa skrock och amsagor för att skrämmas, som TS gör.

Ibland, när jag känner mig lite konspirationsmisstänksam, funderar jag på om anledningen till att så många antifeminister på detta forum uttrycker förakt för utbildning är att de hoppas att läsförståelsen till slut ska bli så låg att folk går på en sån här trådstart utan att tvivla en sekund.

Här är i varje fall en bra anledning till att samhället måste skyddas från feminism.

https://www.flashback.org/t2395229
Citera
2014-06-17, 22:01
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Du kan börja med att sluta tramsa...

Du är helt oemottaglig för vad jag säger. Jag har upprepat för dig i vartenda inlägg hittills, att ingen har rätt att kränka dig varken fysiskt eller verbalt. Hur många gånger ska jag behöva upprepa det innan du har förstått att jag faktiskt har skrivit det.

Du har ju tio gånger fler inlägg än jag på det här forumet. Tror du att du är den första som beklagar sig över forumet som ett sorts låtsasargument när argumenten inte räcker till. Har du slut på argument redan? Jag ska berätta en annan hemlighet för dig. Kvinnor ses inte som jämlika N Å G O N S T A N S och allra minst bland feminister. Du verkar lite blåögd. Det är alltid svart eller vitt, allt eller inget, för feminister. Antingen är du ute och blir besudlad av en herrans massa män hela tiden. Eller så måste du hållas inlåst hemma och aldrig kliva utanför dörren, iklädd burka, fastkedjad vid spisen, en meter från sängen. Det existerar aldrig något mellanting, åtminstone inte i retoriken.

Du kan ta ansvar för ditt liv i precis alla andra avseenden. Regnar det så tar du med dig ett paraply eller kanske till och med ett par gummistövlar. Du äter nyttig mat och tänker på din hälsa, så du inte blir tjock och fet. Men av någon konstig anledning kan du aldrig förmå dig själv att ta ansvar för din säkerhet, eller undvika att du blir tafsad på, där du vinglar runt i vimlet med kort kjol och hög promillehalt i blodet. Jävligt märkligt.

Jag springer inte runt på stan iförd boratdräkt, men om jag gjorde det så skulle jag inte kunna rå för att inte bara alla snygga tjejer kollar. Jag skulle inte göra som du och gå in och gnälla på ett forum på nätet bara för att skrynkliga och feta feminishaggor med hängpattar ner till knäna vägrar tittar åt ett annat håll. Du tror aldrig att det har inträffat att äldre kvinnor på krogen klämmer på unga killar mot deras vilja. Vad är det du vill ha sagt?

Du är heller inte mottaglig för det jag säger. Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att jag skiter fullständigt i hur personerna som kladdar ser ut, lik förbannat envisas du med att tjata om att jag blir sur om fula killar raggar.
Dessutom, du snackar ju emot dig själv. Å ena sidan är det inte ok att tafsa, å andra sidan får jag skylla mig själv om folk tafsar. Hur ska du ha det? Jag ska för fan kunna gå runt näck utan att folk ska tycka att det är ok att kladda på mig, så varken mitt beteende eller min klädsel ska spela någon som helst roll i detta. Inte för att du vet hur jag klär mig till vardags ändå.

Att påstå att jag ska ta ansvar för att inte bli våldtagen är samtidigt att påstå att jag har skuld i det hela om det skulle inträffa. Att jag ska ta ansvar för andra människors sexuella begär. Så är inte fallet. Våldtäkter beror på väldtäktsmän, inget annat.
Dessutom har du inte direkt svarat på hur jag ska ändra mitt beteende, antagligen antar du att jag bjuder ut mig hejvilt och sedan blir sur. Så är det inte.
De som kladdar kommer fram till mig när jag står och pratar med mina vänner iförd jeans och t-shirt, och klappar mig på rumpan eller drar armen runt mig. Då har jag varken klätt eller betett mig utmanande på något sätt.

Kvinnor ses inte som jämlika någonstans, nej det är jag fullt medveten om. Det är därför jag är feminist. Vad är det som är så svårt att förstå?
Det är ju det som ska förändras!
Citera
2014-06-17, 22:24
Medlem
Citat:
Du är heller inte mottaglig för det jag säger. Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att jag skiter fullständigt i hur personerna som kladdar ser ut, lik förbannat envisas du med att tjata om att jag blir sur om fula killar raggar.
Dessutom, du snackar ju emot dig själv. Å ena sidan är det inte ok att tafsa, å andra sidan får jag skylla mig själv om folk tafsar. Hur ska du ha det? Jag ska för fan kunna gå runt näck utan att folk ska tycka att det är ok att kladda på mig, så varken mitt beteende eller min klädsel ska spela någon som helst roll i detta. Inte för att du vet hur jag klär mig till vardags ändå.

Att påstå att jag ska ta ansvar för att inte bli våldtagen är samtidigt att påstå att jag har skuld i det hela om det skulle inträffa. Att jag ska ta ansvar för andra människors sexuella begär. Så är inte fallet. Våldtäkter beror på väldtäktsmän, inget annat.
Dessutom har du inte direkt svarat på hur jag ska ändra mitt beteende, antagligen antar du att jag bjuder ut mig hejvilt och sedan blir sur. Så är det inte.
De som kladdar kommer fram till mig när jag står och pratar med mina vänner iförd jeans och t-shirt, och klappar mig på rumpan eller drar armen runt mig. Då har jag varken klätt eller betett mig utmanande på något sätt.

Kvinnor ses inte som jämlika någonstans, nej det är jag fullt medveten om. Det är därför jag är feminist. Vad är det som är så svårt att förstå?
Det är ju det som ska förändras!

Feminismen ser kvinnor som förståndshandikappade idioter som ska kvoteras in överallt. Därför är inte jag feminist. Det jag åsyftade med att kvinnor inte ses som jämlika är att könen är olika och har olika förutsättningar. Kvinnor har ett egenvärde i och med sitt kön och blir beskyddade. Män är mer förbrukningsvara. Expendable. Män presterar för att tillskansa sig ett värde. Män tvingas ta mer initiativ för att uppnå livskvalité. Helt olika förutsättningar. Det är helt okej att det förhåller sig så, men feminismen ändrar inte på dessa villkor alls. Bara i din fantasi.

Du skriver att våldtäkter beror på våldtäktsmän, men feminister brukar säga att våldtäkter beror på strukturer, våldtäktskultur eller andra hopdiktade fantasier. Jag är beredd att hålla med dig snarare än dina håriga medsystrar på den punkten. Äntligen är vi överens.

Du har däremot helt fel i att man har skuld för att man tar ansvar för sin säkerhet och förebygger eller förhindrar att man blir utsatt för brott. Du låser inte ytterdörren för att det är ditt fel att någon kanske går in och stjäl dina värdesaker, din feministlektyr osv, om du inte gör det. Du ser dig fortfarande för när du går över övergångstället, trots att det inte är ditt fel om du skulle bli överkörd av en polsk långtradare om du inte gjorde det. Det är samma sak med våldtäkter och allt annat.

Jag köper förstås inte ditt påstående att du aldrig någonsin klär dig sexigt och anspelar på din sexualitet för att påkalla uppmärksamhet. Jag köper inte heller att du alltid tar illa upp när någon i dina ögon snygg snubbe lägger armen om dig innan du hinner skrika gubbslem.
Citera
2014-06-17, 22:38
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Feminismen ser kvinnor som förståndshandikappade idioter som ska kvoteras in överallt. Därför är inte jag feminist. Det jag åsyftade med att kvinnor inte ses som jämlika är att könen är olika och har olika förutsättningar. Kvinnor har ett egenvärde i och med sitt kön och blir beskyddade. Män är mer förbrukningsvara. Expendable. Män presterar för att tillskansa sig ett värde. Män tvingas ta mer initiativ för att uppnå livskvalité. Helt olika förutsättningar. Det är helt okej att det förhåller sig så, men feminismen ändrar inte på dessa villkor alls. Bara i din fantasi.

Du skriver att våldtäkter beror på våldtäktsmän, men feminister brukar säga att våldtäkter beror på strukturer, våldtäktskultur eller andra hopdiktade fantasier. Jag är beredd att hålla med dig snarare än dina håriga medsystrar på den punkten. Äntligen är vi överens.

Du har däremot helt fel i att man har skuld för att man tar ansvar för sin säkerhet och förebygger eller förhindrar att man blir utsatt för brott. Du låser inte ytterdörren för att det är ditt fel att någon kanske går in och stjäl dina värdesaker, din feministlektyr osv, om du inte gör det. Du ser dig fortfarande för när du går över övergångstället, trots att det inte är ditt fel om du skulle bli överkörd av en polsk långtradare om du inte gjorde det. Det är samma sak med våldtäkter och allt annat.

Jag köper förstås inte ditt påstående att du aldrig någonsin klär dig sexigt och anspelar på din sexualitet för att påkalla uppmärksamhet. Jag köper inte heller att du alltid tar illa upp när någon i dina ögon snygg snubbe lägger armen om dig innan du hinner skrika gubbslem.

Jag står med en fot på varje sida när det gäller kvotering. Det är självklart att personen som är bäst lämpad för arbetsuppgifterna ska få den, men det är inte anledningen till varför så få kvinnor är på högre uppsatta poster. Det är att män föredrar att anställa män, för att män under så lång tid har varit överordnad kvinnan och det anses naturligt. Kvinnor tvingas överprestera för att anses vara lika bra som männen, trots att de gör mycket mer. Det är det som ska förändras - inte att tvinga fler kvinnor att bli bilmekaniker, för det är bara löjligt. Rätt person på rätt plats, oavsett kön.
Kan även tilläggas att jag hört att det används argument som "men vi vill inte ha en chef som måste ta mammaledigt helt plötsligt". Det där är bara dumt.

Det hade varit så otroligt mycket lättare att skydda sig från tafsare om de hade haft det skrivet i pannan, men det är väldigt svårt att få dem att göra det.
Nej, med handen på hjärtat kan jag påstå att jag inte klär mig sexigt för att imponera på killar. Jag klär mig oftast i jeans och t-shirt, eller kjol och leggings och en stor t-shirt. Sist jag var ute på puben var någon gång på hösten 2012.

Om någon skulle kladda hade jag f.ö. frågat vad de höll på med och inte skrikit gubbslem Oberoende på hur de ser ut. Kroppskontakt (med folk jag inte känner) är det mest obehagliga jag vet, oavsett om personen ser bra ut eller ej.

Ja, och jag äger (mig veterligen) ingen feministlektyr. Räknas Gösta Berlings saga?
Citera
2014-06-17, 23:11
Medlem
Citat:
Jag står med en fot på varje sida när det gäller kvotering. Det är självklart att personen som är bäst lämpad för arbetsuppgifterna ska få den, men det är inte anledningen till varför så få kvinnor är på högre uppsatta poster. Det är att män föredrar att anställa män, för att män under så lång tid har varit överordnad kvinnan och det anses naturligt. Kvinnor tvingas överprestera för att anses vara lika bra som männen, trots att de gör mycket mer. Det är det som ska förändras - inte att tvinga fler kvinnor att bli bilmekaniker, för det är bara löjligt. Rätt person på rätt plats, oavsett kön.
Kan även tilläggas att jag hört att det används argument som "men vi vill inte ha en chef som måste ta mammaledigt helt plötsligt". Det där är bara dumt.

Det hade varit så otroligt mycket lättare att skydda sig från tafsare om de hade haft det skrivet i pannan, men det är väldigt svårt att få dem att göra det.
Nej, med handen på hjärtat kan jag påstå att jag inte klär mig sexigt för att imponera på killar. Jag klär mig oftast i jeans och t-shirt, eller kjol och leggings och en stor t-shirt. Sist jag var ute på puben var någon gång på hösten 2012.

Om någon skulle kladda hade jag f.ö. frågat vad de höll på med och inte skrikit gubbslem Oberoende på hur de ser ut. Kroppskontakt (med folk jag inte känner) är det mest obehagliga jag vet, oavsett om personen ser bra ut eller ej.

Ja, och jag äger (mig veterligen) ingen feministlektyr. Räknas Gösta Berlings saga?

Ja, den räknas. Det är inte ditt fel om någon stjäl ens den. Men det vore synd.

Jag tror inte att "imponera" är rätt ordval när man klär sig så musen sticker fram och tuttarna står rakt ut.

Feminismen gör att kvinnor når positioner genom att underprestera (kvotering) så om det du skriver inte bara är en myt så skulle det betyda att kvinnor kommer att tvingas visa sig fyra gånger så duktiga i för att ses som lika bra.

Rätt person på rätt plats råkar av någon konstig anledning alltid slumpa sig så att rätt person är en kvinna, och rätt plats är en hög uppsatt post. Låter aningen riggat om något.

Det är ganska generöst med föräldraledigheter överlag. Dock säger det sig självt att man inte kan prioritera familj och karriär på samma gång. Äta kakan och ha den kvar.
Citera
2014-06-17, 23:26
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ja, den räknas. Det är inte ditt fel om någon stjäl ens den. Men det vore synd.

Jag tror inte att "imponera" är rätt ordval när man klär sig så musen sticker fram och tuttarna står rakt ut.

Feminismen gör att kvinnor når positioner genom att underprestera (kvotering) så om det du skriver inte bara är en myt så skulle det betyda att kvinnor kommer att tvingas visa sig fyra gånger så duktiga i för att ses som lika bra.

Rätt person på rätt plats råkar av någon konstig anledning alltid slumpa sig så att rätt person är en kvinna, och rätt plats är en hög uppsatt post. Låter aningen riggat om något.

Det är ganska generöst med föräldraledigheter överlag. Dock säger det sig självt att man inte kan prioritera familj och karriär på samma gång. Äta kakan och ha den kvar.

Ok, imponera var inte riktigt rätt ordval, men du förstår vad jag menar...
Jag brukar inte låta något hänga ut eller sticka fram, förutom ifall jag är ensam i lägenheten med persiennerna nerdragna, möjligtvis.

Det är ingen myt, sist jag kollade i varje fall. Jag har heller aldrig påstått att kvinnor alltid är mest lämpade, men med tanke på att majoriteten av de som läser på högskola och universitet är kvinnor känns det underligt att det är så få kvinnor på högre poster i nuläget. Sedan finns det självklart tjejer som inte vill ha en högre uppsatt position, men det är ändå en alltför låg siffra för att det ska kännas rimligt.
Problemet med kvotering är dock att kvinnan som blir inkvoterad aldrig kommer att tas på allvar, så det är därför jag är negativ till det.

Det är underligt att det alltid förväntas vara kvinnan som stannar hemma med barnet. Man är ju oftast två om att skapa det, och så borde en jämlik barnledighet också eftersträvas i ett jämlikt samhälle. Dock är det så att mannen ofta tjänar mer och det är därför kvinnan stannar hemma, men då kommer vi tillbaka till "kvinnor på högre poster" igen. Om hon tjänar mer, då?
Citera
2014-06-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ok, imponera var inte riktigt rätt ordval, men du förstår vad jag menar...
Jag brukar inte låta något hänga ut eller sticka fram, förutom ifall jag är ensam i lägenheten med persiennerna nerdragna, möjligtvis.

Det är ingen myt, sist jag kollade i varje fall. Jag har heller aldrig påstått att kvinnor alltid är mest lämpade, men med tanke på att majoriteten av de som läser på högskola och universitet är kvinnor känns det underligt att det är så få kvinnor på högre poster i nuläget. Sedan finns det självklart tjejer som inte vill ha en högre uppsatt position, men det är ändå en alltför låg siffra för att det ska kännas rimligt.
Problemet med kvotering är dock att kvinnan som blir inkvoterad aldrig kommer att tas på allvar, så det är därför jag är negativ till det.

Det är underligt att det alltid förväntas vara kvinnan som stannar hemma med barnet. Man är ju oftast två om att skapa det, och så borde en jämlik barnledighet också eftersträvas i ett jämlikt samhälle. Dock är det så att mannen ofta tjänar mer och det är därför kvinnan stannar hemma, men då kommer vi tillbaka till "kvinnor på högre poster" igen. Om hon tjänar mer, då?

De kvinnorna har i dag ingen jämförelsebar arbetslivserfarenhet och kompetens. Det är en feministiskt mytbildning att stirra sig blind på betyg och könsfördelning på högskolor och universitet i dag. Det är en ketchupeffekt som tar någon generation. Dock väljer många kvinnor kvinnodominerade yrken. Det mesta tyder på att för att uppnå jämn könsfördelning så måste det kvoteras så in i helvete. Kvinnor väljer oftast partner som är lite äldre, som har kommit lite längre i karriären, och inte minst väljer kvinnor män som tjänar lite mer. Många kvinnor vill vara hemma i större utsträckning. Jämlikhet är en illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in