• 7
  • 8
2014-06-19, 17:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, där ser man. Tack för informationen.

Kan dom ha ändrat det sedan jag öppnade den för runt fyra år sedan? Var helt säker på att man då var tvungen att avsluta den helt och hållet.
nej, det enda dom har gjort om är uttag av skatten. för ca 3-4 år sedan så beräknades skatten på hur mycket pengar du hade på kontot på nyårsafton, vilket gjorde att du kunde ta ut hela beloppet över nyår och helt slippa skatten (helt lagligt).
idag beräknas skatten även på insättningar och tas ut kvartalvis om jag minns rätt.
ISK har också kommit till, vilket i princip är samma sak som kapitalförsäkring.
Citera
2014-06-22, 01:31
Medlem
Jag började på 0. Köpte en lägenhet där jag lånade pengar av min far till insatsen. Resterande blev det banklån. Jobbade och renoverade lägenheten. Idag har jag en vinst på strax över 500k.

Säljer i slutet på sommaren så då blir det att fundera på vad jag ska göra med pengarna eftersom jag har boendet löst på annat håll.
Citera
2014-06-22, 22:42
Medlem
Hur gammal var du när du började spara?
När jag fyllde 18 "tog jag över" det sparandet mina föräldrar och morföräldrar började med när jag föddes.
I vad började du spara?
Mest fonder men också lite aktier
Hur mycket kapital började du med?
För två år sedan hade jag ca 200tkr
Hur gammal är du nu?
20
Hur ser ditt sparande ut idag?
Lägger undan 1000kr i räntefond och 1000kr i en blandfond som har 50/50 i aktie- och räntefonder. Endel blir alltid över, vilket hamnar i ett sparkonto. Dessa pengar placeras i efterhand i det jag tycker passar för tillfället. Ofta i aktier.
Hur mycket kapital har du i dagsläget?
460tkr
Hur är ditt kapital fördelat?
Ca 41% i aktier
Ca 26% i långa räntor
Ca 33% i korta räntor
Citera
2014-06-23, 09:46
Medlem
17 år.

Några tusenlappar.

I vad började du spara?
Framför allt indexfonder.

Hur gammal är du nu?
20+

Sparar så mycket jag kan varje månad. Brukar bli knappt 5' varje månad. Främst mot fonder.

250'

50/50 i aktier och fonder.

Har aktivt valt att redan tidigt investera i aktier eftersom det är vad som har intresserat mig mest. Har egentligen haft lite för lite kapital för att få en bra diversifierad protfölj men detta gör å andra sidan att jag alltid håller mig insatt.
I övrigt är både fonderna och aktierna så diversifierade som möjligt. Mot allt från valuator, brancsher, områden osv.
Citera
2014-07-14, 13:22
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Nyckeln är inte att hitta rätt fonder, aktier eller liknande utan det är hålla nere dina fasta kostnader.

Håller med här! Surfa med gratis 3g via Wifog, köp absolut inget som du inte BEHÖVER. Lägg pengarna på det du verkligen behöver EFTER att du har jämfört priser/villkor.

Även på en "dålig" lön kan man oftast spara många tusenlappar om man bara tar bort massa skräp man egentligen inte behöver.

Säg upp alla typer av onödiga medlemskap som lägger beslag på folks pengar typ facket, hyresgästföreningen och sådant skräp som låtsas vara din vän för att komma åt din plånbok.
Citera
2014-07-14, 16:01
Medlem

Föräldrar och morföräldrar började fondspara lite grann för mig. Vet ej exact när. Fick tillgång till kapitalet när jag fyllde 18 år.

I vad började du spara?
Har för mig att det var Swedbanks Robur fonder som dom sparade i.

När jag fick tillgång till pengarna så hade jag ungefär 70k.

Hur gammal är du nu?
31

10 000/månad, brukar försöka sitta på likvider och försöka investera pengarna i samband med utdelningsperioder. Finns det ett bra case så klipper jag till direkt dock.

7-siffrigt. Skuldfri. BR-ägare.

På ett ungefär, just nu.
15% i intressanta tillväxtbolag
40% i högutdelande aktier
25% i räntefonder
15% använder jag för warranter, derivathandel.
5% likvider

Sämsta innehavet jag haft: Nordic Mines. Det gick ju helt åt helvete.
Bästa innehavet: Ett par olika men Arcams utveckling var fantastisk. Köpte mina första aktier 2011-12-13, köpte på mig mer under 2012, hade ett väldigt lågt gav. Tog hem en väldigt stor vinst. Äger fortfarande aktier i företaget(ett intressant tillväxtbolag).
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-07-14 kl. 16:06.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in