Citat:
Ursprungligen postat av
ArligaArne
Tjena!
19 år gammal strax är jag och har hängt en del här i Ekonomi på senaste då jag funderat på att investera om mitt kapital (ca. 120.000:-) från fasträntekonto men är extremt osäker på vad som har en chans att löna sig.
Medans jag funderade på det så blev jag nyfiken på hur ni flashbackare som har runt 500.000:- har lyckats, och det kanske kan ge mig lite hjälp på traven.
Så dom frågorna jag är nyfiken på är:
- Hur gammal var du när du började spara?
- I vad började du spara?
- Hur mycket kapital började du med?
- Hur gammal är du nu?
- Hur ser ditt sparande ut idag?
- Hur mycket kapital har du i dagsläget?
- Hur är ditt kapital fördelat?
Väldigt tacksam för svar!
Edit: La till två frågor.
Jag var 23 när jag började spara.
Började med en present från Farmor med en aktiepost som då var värd 50000:-
Idag är jag 32.
Sparande är inte längre fast summa utan mer "fixa till kontot" alltså att jag nästan varje dag går in och för över pengar från mitt lönekonto till andra konton. Säg att jag har 1234 kronor på kontot så för jag över 34 till annat konto. När det kontot blir lite pengar på förs det över till andra konton. Men ett par tusen i månaden är det allt.
Idag är kapitalet uppe i ungefär 600000:-
Mycket är placerat i aktier. Skulle säga runt 75% resten är utspritt på högräntekonto eller någon fond. Även om jag inte är en fan av fonder.
Målet är att jag skall slippa bry mig om pengar. Jag vill bara kunna göra vad jag vill.
Mitt stora tips på att spara pengar. Se över utgifterna. Allt kan man skära ned på. Mycket är fullständigt onödigt. Men man måste komma ihåg att någon gång njuta lite och unna sig det där smålyxiga. Annars blir det inte roligt.