2014-06-17, 19:44
Medlem
Någon som har lust att, genom PM eller här i tråden, förklara för en okunnig som jag vad detta innebär? Vad är det för något ni gör exakt? Vad är indexfonder?

Jag är snart fyllda 21 år och och är väldigt intresserad i just detta sparande efter att jag läst om era sparanden här i tråden. Därför skulle hjälp i form av förklaringar och tips betyda oerhört mycket.
Citera
2014-06-17, 20:49
Medlem
OT:

Vad är smartast enligt ni som är riktiga sparhajar?

Jag ska flytta och köpa nya möbler för cirka 30k.
Har idag 65k undansparat som ligger och dammar på ett sparkonto, men tanken är att placera ut 40k utav dem på fonder och aktier.

Jag är sugen på att ta ett blankolån på 30k till en ränta på 4,95% + upplägavg. 500kr. Amortera 3k i månaden exkl ränta.

Att låna istället för att casha just för att jag inte vill halvera min buffert.

Vad tycker ni?
Citera
2014-06-17, 20:53
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
OT:

Har idag 65k undansparat som ligger och dammar på ett sparkonto, men tanken är att placera ut 40k utav dem på fonder och aktier.

Jag är sugen på att ta ett blankolån på 30k till en ränta på 4,95% + upplägavg. 500kr. Amortera 3k i månaden exkl ränta.

Vad tycker ni?

Måste du köpa allt på en gång då? Börja med det viktigaste och köp eftersom.
Citera
2014-06-17, 22:19
Medlem
Citat:
OT:

Vad tycker ni?

Du kan ju belåna aktierna eller fonderna om du köper där istället för att ta ett blancolån som endast kommer göra att du får betala avgifter för saker som du egentligen hade kunnat casha. Tex så har avanza sitt "superlån" som du kan använda när du köper vissa värdepapper där räntan är lägre. Just för att du har aktierna/fonderna som säkerhet.
Citera
2014-06-17, 22:26
Medlem
Citat:
OT:

Vad tycker ni?
Om du inte får bättre änn 5% avkastning på ditt sparande är det inte så smart att ta blankolån. Behöver du ha en buffert på 60K redo? Om något dyker upp kan du ta ett lån då bruka ju gå rätt fort...
Citera
2014-06-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
Tjena!

19 år gammal strax är jag och har hängt en del här i Ekonomi på senaste då jag funderat på att investera om mitt kapital (ca. 120.000:-) från fasträntekonto men är extremt osäker på vad som har en chans att löna sig.

Medans jag funderade på det så blev jag nyfiken på hur ni flashbackare som har runt 500.000:- har lyckats, och det kanske kan ge mig lite hjälp på traven.

Så dom frågorna jag är nyfiken på är:
  • Hur gammal var du när du började spara?
  • I vad började du spara?
  • Hur mycket kapital började du med?
  • Hur gammal är du nu?
  • Hur ser ditt sparande ut idag?
  • Hur mycket kapital har du i dagsläget?
  • Hur är ditt kapital fördelat?

Väldigt tacksam för svar!

Edit: La till två frågor.

18
Sparkonto och lite fonder
65.000
23
10-15.000/månad
540.000
540.000 på sparkonto som

Lägger nästan hela min sparade "förmögenhet" på en bostadsrätt som skall betalas nu den 31 juli, då blir jag istället lånsatt..
Citera
2014-06-17, 23:34
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
OT:

Vad tycker ni?

låna inte till möbler. bortkastade pengar. kolla blocket efter begagnat. går att hitta alla möbler du behöver till en bråkdel av priset, i minst lika bra skick som nytt. det bästa tipset du kommer få.

om du tvunget vill låna till möbler så kan du ju alltid köpa avanza bero för dina 65 000. sen är du berättigad till superlånet och kan låna upp till 30% av värdet till under 2 procents ränta. (tror jag).

köper du en helt möblemang för 30k så är dom värda 7K imorgon. sålde själv nyligen en soffa i perfekt skick för 2500. köpt för 13000:-.

önskar att någon hade gett mig såna här tips när jag flyttade hemifrån.
Citera
2014-06-18, 08:53
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
Tjena!

19 år gammal strax är jag och har hängt en del här i Ekonomi på senaste då jag funderat på att investera om mitt kapital (ca. 120.000:-) från fasträntekonto men är extremt osäker på vad som har en chans att löna sig.

Medans jag funderade på det så blev jag nyfiken på hur ni flashbackare som har runt 500.000:- har lyckats, och det kanske kan ge mig lite hjälp på traven.

Så dom frågorna jag är nyfiken på är:
  • Hur gammal var du när du började spara?
  • I vad började du spara?
  • Hur mycket kapital började du med?
  • Hur gammal är du nu?
  • Hur ser ditt sparande ut idag?
  • Hur mycket kapital har du i dagsläget?
  • Hur är ditt kapital fördelat?

Väldigt tacksam för svar!

Edit: La till två frågor.

Jag var 23 när jag började spara.
Började med en present från Farmor med en aktiepost som då var värd 50000:-
Idag är jag 32.
Sparande är inte längre fast summa utan mer "fixa till kontot" alltså att jag nästan varje dag går in och för över pengar från mitt lönekonto till andra konton. Säg att jag har 1234 kronor på kontot så för jag över 34 till annat konto. När det kontot blir lite pengar på förs det över till andra konton. Men ett par tusen i månaden är det allt.

Idag är kapitalet uppe i ungefär 600000:-

Mycket är placerat i aktier. Skulle säga runt 75% resten är utspritt på högräntekonto eller någon fond. Även om jag inte är en fan av fonder.

Målet är att jag skall slippa bry mig om pengar. Jag vill bara kunna göra vad jag vill.

Mitt stora tips på att spara pengar. Se över utgifterna. Allt kan man skära ned på. Mycket är fullständigt onödigt. Men man måste komma ihåg att någon gång njuta lite och unna sig det där smålyxiga. Annars blir det inte roligt.
Citera
2014-06-18, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haxotentra
18
Sparkonto och lite fonder
65.000
23
10-15.000/månad
540.000
540.000 på sparkonto som

Lägger nästan hela min sparade "förmögenhet" på en bostadsrätt som skall betalas nu den 31 juli, då blir jag istället lånsatt..
lånsatt det var nått nytt
Citera
2014-06-18, 21:20
Medlem
htdgs avatar
Är 27 år. Fick för tre år sedan min hyresrätt omvandlad till bostadsrätt. Hade 100 000 sparat sedan tidigare som jag använde som handpenning. Sålde lägenheten med förtjänst i våras, ca 500 000 efter skatt och avgifter. Kan ärligt erkänna att mitt saldo beror helt och hållet på tur.
Citera
2014-06-18, 22:55
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det kändes bra att skicka iväg dom till Avanza, har en kapitalförsäkring där. Jag gillar ju spel på fotboll och annan sport och aktier är lite likt det. Jag kände att skulle klara av det mentalt om allt gick upp i rök och då är det bara att köra. Tyvärr missade jag att hoppa in under den stora nedgången runt 2009, man hade lätt kunnat göra stora pengar där. Så du kan ju spara tills nästa gång det kraschar på börsen.
Har lagt in ungefär 50,000 till sen start men jag vill inte ha för mycket där eftersom pengarna är låsta tills man avvecklar hela försäkringen. Nu är det hus som jag sparar till.
pengarna är inte låsta i en kapitalförsäkring. du kan sätta in och ta ut pengar när du vill, precis som ett vanligt bankkonto.
Citera
2014-06-19, 00:03
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
pengarna är inte låsta i en kapitalförsäkring. du kan sätta in och ta ut pengar när du vill, precis som ett vanligt bankkonto.

Ja, där ser man. Tack för informationen.

Kan dom ha ändrat det sedan jag öppnade den för runt fyra år sedan? Var helt säker på att man då var tvungen att avsluta den helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in