• 1
  • 2
2014-06-15, 12:28
Medlem
Tjena!

19 år gammal strax är jag och har hängt en del här i Ekonomi på senaste då jag funderat på att investera om mitt kapital (ca. 120.000:-) från fasträntekonto men är extremt osäker på vad som har en chans att löna sig.

Medans jag funderade på det så blev jag nyfiken på hur ni flashbackare som har runt 500.000:- har lyckats, och det kanske kan ge mig lite hjälp på traven.

Så dom frågorna jag är nyfiken på är:
  • Hur gammal var du när du började spara?
  • I vad började du spara?
  • Hur mycket kapital började du med?
  • Hur gammal är du nu?
  • Hur ser ditt sparande ut idag?
  • Hur mycket kapital har du i dagsläget?
  • Hur är ditt kapital fördelat?

Väldigt tacksam för svar!

Edit: La till två frågor.
Senast redigerad av ArligaArne 2014-06-15 kl. 12:42.
Citera
2014-06-15, 12:35
Medlem
Hur gammal var du när du började spara?

30 år.

I vad började du spara?

Cash och två privata pensionsfonder som är "cashable" om jag är villig att betala skatt på detta kapital.

Hur mycket kapital började du med?

Ingentin men fick ett bra jobb.

Hur gammal är du nu?

34-37

Hur ser ditt sparande ut idag?

Försöker att lägga av 10,000kr i månaden, plus att jag gått ner till minimum på mina privata pensionsfonder så det blir väl ett kombinerat på runt 7,000kr till.

Jag har aldrig gjort en bra aktieaffär eller investerat i något som mirakulöst "gått upp i värde". Tjänar däremot ganska bra och kan, om jag vill, lägga av mer pengar en jag gör idag. Men man måste ju leva med
Citera
2014-06-15, 12:36
Medlem
CHeitzmans avatar
Jag är mellan 25 och 30. Alltid sparat men började spara mer intensivt efter att jag gick från studier till arbete för drygt 3 år sedan. Sparade först i vanliga, dyra och dåliga, aktiefonder och hade för 3 år sedan ca 200k som idag har ökat till 600k. Sparar nu i indexfonder, aktier samt så kallade Frontier-fonder. Tyngdpunkten ligger på aktier. En vanlig månad sparar jag mellan 10 och 20 000kr, inkomsten brukar ligga runt 45k före skatt så jag sparar en stor del av min lön.
Nyckeln för mig har varit att till stor del bibehålla studentutgifter efter att jag börjat arbeta.
Citera
2014-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n

30 år.

I vad började du spara?

Cash och två privata pensionsfonder som är "cashable" om jag är villig att betala skatt på detta kapital.

Ingentin men fick ett bra jobb.

Hur gammal är du nu?

34-37

Försöker att lägga av 10,000kr i månaden, plus att jag gått ner till minimum på mina privata pensionsfonder så det blir väl ett kombinerat på runt 7,000kr till.

Jag har aldrig gjort en bra aktieaffär eller investerat i något som mirakulöst "gått upp i värde". Tjänar däremot ganska bra och kan, om jag vill, lägga av mer pengar en jag gör idag. Men man måste ju leva med
Självklart ska man leva!
Hur mycket kapital har du idag?

Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Jag är mellan 25 och 30. Alltid sparat men började spara mer intensivt efter att jag gick från studier till arbete för drygt 3 år sedan. Sparade först i vanliga, dyra och dåliga, aktiefonder och hade för 3 år sedan ca 200k som idag har ökat till 600k. Sparar nu i indexfonder, aktier samt så kallade Frontier-fonder. Tyngdpunkten ligger på aktier. En vanlig månad sparar jag mellan 10 och 20 000kr, inkomsten brukar ligga runt 45k före skatt så jag sparar en stor del av min lön.
Nyckeln för mig har varit att till stor del bibehålla studentutgifter efter att jag börjat arbeta.
Ditt fondsparande, köper du en gång i månaden oavsett hur fonden står eller hur gör du?
Bra jobbat!
Citera
2014-06-15, 12:48
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:

Imponerande att du kan spara mellan ca en tredjedel och två tredjedelar av din nettoinkomst! Får man fråga hur dina utgifter ser ut i övrigt? Relationsstatus, hyra, budget för fritidsintressen och så vidare?
Citera
2014-06-15, 13:33
Medlem
Triremers avatar
I aktuell kurs eller som jag har realiserat?

Sitter på en bostadsrätt som stigit rejält i värde men eftersom jag inte har realiserat vinsten så kan jag inte räkna med pengarna.

Jag började spara tidigt och när jag jobbade efter gymnasiet så sparade jag nog 60-70% av min nettolön som jag sedan investerade. Därefter har jag genom extrajobb sparat ihop en del som jag till stor del använt för att renovera lägenheten.

Vill du börja investera så måste du först och främst tänka på hur länge du tänkt spara. Vill du spara pengarna en längre tid så ska indexfonder vara optimalt ur teoretisk synpunkt.
Citera
2014-06-15, 13:50
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:

Hur menar du då?
Citera
2014-06-15, 13:52
Medlem
CHeitzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Imponerande att du kan spara mellan ca en tredjedel och två tredjedelar av din nettoinkomst! Får man fråga hur dina utgifter ser ut i övrigt? Relationsstatus, hyra, budget för fritidsintressen och så vidare?

Sparar alltid ca 2000kr i fonder månadsvis, aktieköp varierar, på senare tid har jag tyckt att börsen varit dyr varför en hel del hamnat på högräntekonto.
Jag har fasta utgifter på knappt 7000 i månaden varav 4000 är hyra 1500 mat samt resten bil och abonnemang. Jobbar aktivt med att minska onödiga kostnader.
Sista månaden har jag tack vare skatteåterbäringen kunnat spara nästan 40k, nytt rekord. De flesta hobbys jag har är gratis. Tycker det är härligt att ha möjlighet att bränna 20k på konsumtion en månad och ändå gå plus. Målet på lång sikt är att bli oberoende av arbete.
Citera
2014-06-15, 13:56
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Hur menar du då?

CHeitzman torde mena att du kan klara dig på 10.000 varje månad varesig man går till skolan eller kontoret. Får du jobb så behåller du kostnaderna du hade som student och sparar resten av lönen.
Citera
2014-06-15, 13:59
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Är det värt det?

Inte menat som någon dryg kommentar. Är sjukt imponerad och samtidigt lite fundersam.
Citera
2014-06-15, 14:14
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Är det värt det?

Inte menat som någon dryg kommentar. Är sjukt imponerad och samtidigt lite fundersam.

Skulle jag ha den inkomsten (vilket jag inte har) och dessutom sälja bilen och åka kollektivt så skulle jag, om jag sparar 20k efter räkningar och mat ha 4.000 över till nöje.

Om man bara hade ett så välbetalt jobb
Senast redigerad av Bbobi 2014-06-15 kl. 14:16.
Citera
2014-06-15, 14:20
Medlem
18 år

0 kr

I vad började du spara?
Usla fonder pga okunnighet och "expertråd" från banken.

Hur gammal är du nu?
31

Sätter in cirka 5k från lön i fonder, räntesparande och aktier.
Gjort detta sedan start.

Hur mycket kapital har du i dagsläget?
650k

Hur är ditt kapital fördelat?
70% lågrisk-fonder
25% räntesparande
5% högrisk-aktier
Senast redigerad av rockstar82 2014-06-15 kl. 14:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in