2014-06-15, 17:28
Medlem
RagGAnoFs avatar
  • Hur gammal var du när du började spara?

Vi var runt 24-25.

• I vad började du spara?

I högräntekonto.

• Hur mycket kapital började du med?

Noll.

• Hur gammal är du nu?

Närmar oss 30.

• Hur ser ditt sparande ut idag?

Vårt sparande ökat varje år pågrund att man köpt det man vill ha,så nu iår siktar vi på att spara minst 250, av ca 600 netto per år.

• Hur mycket kapital har du i dagsläget?

Runt 550.

• Hur är ditt kapital fördelat?

Pågrund av husköp innom en nära framtid så ligger runt 80% i olika högränte konton, med ett genomsnitt på 3,95% samt ett hyffsat skatteavdrag på ca 10 000 per år.

10% i indexfonder, och 10% i aktier.
Citera
2014-06-15, 17:58
Medlem
xtrftw1337s avatar
Hur gammal var du när du började spara?
18 år

I vad började du spara?
Lägga undan pengar så gott jag kunde efter jobb osv.

Hur mycket kapital började du med?
0kr. Fick enbart pengar via jobb osv.

Hur gammal är du nu?
23-27

Hur ser ditt sparande ut idag?
Idag så lägger jag undan så mycket jag kan.. har mer utgifter nu med bil, boende osv än när man bodde hemma hos föräldrarna.

Hur mycket kapital har du i dagsläget?
Kanske runt 30.000kr.. köpte nyligen en ny dator (gamla brann upp) och en ny bil i 100.000 kronors klassen (gamla fick körförbud.. direkt till skroten). Så det är bara att börja lägga undan igen.
Citera
2014-06-15, 18:04
Medlem
speeeds avatar
Så dom frågorna jag är nyfiken på är:
  • Hur gammal var du när du började spara?
    26 år
  • I vad började du spara?
    Aktier, fonder, sparräntekonton
  • Hur mycket kapital började du med?
    360.000
  • Hur gammal är du nu?
    Ca 30 år
  • Hur ser ditt sparande ut idag?
    Ca 60% aktier och 40% fonder
  • Hur mycket kapital har du i dagsläget?
    Ca 210.000, då har jag lagt in nästan 500k i en lgh
    Som ovan
Citera
2014-06-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
18 år

I vad började du spara?
Lägga undan pengar så gott jag kunde efter jobb osv.

0kr. Fick enbart pengar via jobb osv.

Hur gammal är du nu?
23-27

Idag så lägger jag undan så mycket jag kan.. har mer utgifter nu med bil, boende osv än när man bodde hemma hos föräldrarna.

Kanske runt 30.000kr.. köpte nyligen en ny dator (gamla brann upp) och en ny bil i 100.000 kronors klassen (gamla fick körförbud.. direkt till skroten). Så det är bara att börja lägga undan igen.
Bilen behöver ju inte skrotas för att den får körförbud? Bara besiktiga ju?

Om du har 30.000:- kvar nu och har köpt en bil för 100.000:- precis, hur har du varit i närheten av 500.000:-?

Kul och intressant med alla svar!
Citera
2014-06-15, 18:17
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArligaArne
Bilen behöver ju inte skrotas för att den får körförbud? Bara besiktiga ju?

Om du har 30.000:- kvar nu och har köpt en bil för 100.000:- precis, hur har du varit i närheten av 500.000:-?

Kul och intressant med alla svar!

Den gamla bilen var alldeles för dyr att laga, det var en -97a. Så var mer värt att skrota den, orkade inte lägga ner energi på att få den såld för någon tusenlapp med tanke på hur mycket som var åt helvete med den.

Jag har nog toppat 130-150k eller något.. har varit upp & ner de senaste åren efter diverse köp. Inne på min tredje bil på 5 år så.

#EDIT: Aha, läste om TS inlägg nu. Jag är har en fökyldning och måste ha läst lite för hastigt.. det var FBare som hade 500k+ ja. Fel av mig, sorry.
Senast redigerad av xtrftw1337 2014-06-15 kl. 18:19.
Citera
2014-06-15, 18:22
Medlem

18 år

I vad började du spara?

Vanligt sparkonto med 1,5% ränta

Fonder på 25.000 som jag cashade ut på min 18 årsdag

Hur gammal är du nu?

23

lägger undan runt 10.000kr i månaden ibland mer om jag jobbar övertid samt köper stora mängder av saker och säljer det styckvis på Tradera (svarta pengar) som används till vardagliga kostnader så vissa månader har man kontanter tillräckligt för att stoppa undan hela lönen

550k ungefär

Hur är ditt kapital fördelat

Litar inte på fonder, aktier osv men har börjat stoppa in lite till pensionssparande

Planerar att fixa nån miljon och starta eget och börja investera om det går bra!

lite kort om mina tradera "deals", letar upp saker på loppisar t.ex. gamla spel, modelltåg, dockhus.. mest leksaker faktiskt som jag köper till loppispriser och ibland köper jag de där stora paketen man ser med saker på blocket, t.ex. för ett tag sedan köpte jag ett stort paket med nes, snes, n64 och lite gamecube spel med en jävla massa tillbehör för 3000kr och efter att ha betalat auktionskostnader samt "restaureringen" t.ex. byte av batterier i snes spel som inte sparade osv gjorde jag en vinst på nästan 5000kr

har också köpt mycket defekt elektronik som jag lagat och sålt vidare osv..
Senast redigerad av Uvania 2014-06-15 kl. 18:30.
Citera
2014-06-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF

Pågrund av husköp innom en nära framtid så ligger runt 80% i olika högränte konton, med ett genomsnitt på 3,95% samt ett hyffsat skatteavdrag på ca 10 000 per år.
Hur har du gjort för att få så hög ränta på fasträntekonto om pengarna inte är låsta? Med tanke på kommande husköp så vill du väl ha pengarna olåsta?

Hur får du skatteavdrag på 10k?

Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Den gamla bilen var alldeles för dyr att laga, det var en -97a. Så var mer värt att skrota den, orkade inte lägga ner energi på att få den såld för någon tusenlapp med tanke på hur mycket som var åt helvete med den.

Jag har nog toppat 130-150k eller något.. har varit upp & ner de senaste åren efter diverse köp. Inne på min tredje bil på 5 år så.

#EDIT: Aha, läste om TS inlägg nu. Jag är har en fökyldning och måste ha läst lite för hastigt.. det var FBare som hade 500k+ ja. Fel av mig, sorry.
Då är jag med! Ingen fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Uvania

lägger undan runt 10.000kr i månaden ibland mer om jag jobbar övertid samt köper stora mängder av saker och säljer det styckvis på Tradera (svarta pengar) som används till vardagliga kostnader så vissa månader har man kontanter tillräckligt för att stoppa undan hela lönen
Får man fråga efter ett exempel på vad det är du köper och säljer?

Edit:
Såg din edit nu Uvania, och nu förstår jag!
Senast redigerad av ArligaArne 2014-06-15 kl. 18:30.
Citera
2014-06-15, 18:29
Medlem
Citat:
Hur har du gjort för att få så hög ränta på fasträntekonto om pengarna inte är låsta? Med tanke på kommande husköp så vill du väl ha pengarna olåsta?

Då är jag med! Ingen fara.

Får man fråga efter ett exempel på vad det är du köper och säljer?

skrev till det nu krävs mycket jobb så det är bara om man har brist på fritid
Citera
2014-06-15, 18:35
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Vi bor i norge, finns ett speciellt konto för "unga" som heter bsu, du får spara 25 tusen var varje år och göra ett skatteadrag på 5000 per person.
Med räntor som närmar sig 5%, enda kravet är att du måste använda dessa pengar på ett boende.

Sen är räntorna lite högre allmänt i norge, runt 3,3% för olåsta högräntekonton.
Citera
2014-06-15, 18:56
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindLost
Har ni hört talat om ordtrycket lev i nuet? Ni som sparar blir automatiskt diskvalificerade. Tänk om ni blir påkörda av en bil. Ni kan dö när som helst. Ni kan dö av en hjärtinfarkt eller stroke as we speak.
Chansen för det är ganska liten, men om man blir skadad för livet så är det jävligt bra att ha rejält med kapital att falla tillbaka på. Idioter som du kommer aldrig uppleva någon ekonomisk trygghet utan du kommer att behöva oroa dig för pengar hela livet precis som alla idioter som "lever i nuet" .
Citera
2014-06-15, 19:22
Medlem
11-12 år gammal, har alltid gillar att spara pengar.

I vad började du spara?
Först pengar i en bok, när det blev någon tusenlapp satte jag in det på bankkontot, ibland köpte jag allemansfonder.

0, men vid sidan av hade mina föräldrar spart 120 000 som jag fick på min 24 årsdag, användes till min kontantinsats.

Hur gammal är du nu?
Just över 30

Spar cirka 30-35k i månaden efter skatt, det kommer sjunka något när jag flyttar till Sverige igen, kommer förhoppningsvis kunna spara 25-30k då.

En bit över 2 miljoner

Hur är ditt kapital fördelat?
500 ksek i bostaden, 800k i fonder och aktier och 900k på räntekonto
Senast redigerad av whey 2014-06-15 kl. 19:24.
Citera
2014-06-15, 19:31
Medlem
kezz89s avatar
Runt 20 år

I vad började du spara?
Sparkonto och sen indexfonder. Men nu kör jag sparkonto igen.

0kr.

Hur gammal är du nu?
24-27

Lägger undan runt 5000 kronor i månaden.

Runt 25 000 kr. Reser mycket varje år. Körde en tre månaders resa nu under vintern så brände ca 150 000 kr sen var det ner på noll igen. När jag kommer upp till runt 150 000 kr blir det en resa igen. Utöver det reser jag på lite weekend resor eller en vecka när chansen finns. Bränner dvs. det mesta på resor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in