• 1
  • 2
2014-06-12, 21:49
Medlem
Njöt av två-tre veckor av oerhört bra mående och sen tog det bara slut. Nu orkar jag inte mer och vill bara dö. Har kraschat fullständigt. Nån som kan halveringstider och sånt eller har erfarenhet och kan säga om allt beror på medicinerna eller om det lika gärna kunde ha blivit så här även om jag tagit medicinerna? Är bipolär, äter fortfarande lamictal men slutade alltså med de andra två på eget bevåg.

Har nån orkat läsa så här långt och har nåt tips på hur man överlever tre dagar till i väntan på en psykiatrikertid tar jag tacksamt emot alla tips.
Citera
2014-06-12, 22:47
Medlem
Sov, jogga, sitt i solen, gör vad som helst bara något?
För övrigt har jag inga bra tips. Quetiapin är en lynnig medicin.
Citera
2014-06-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxpytt
Sov, jogga, sitt i solen, gör vad som helst bara något?
För övrigt har jag inga bra tips. Quetiapin är en lynnig medicin.

Tack för tips! Tillbringat en stor del av dagen med att sova. Kan tyvärr inte sova mig genom helgen, måste hålla masken inför några människor. Annars skulle jag ta massa sömntabletter och bara sova.
Citera
2014-06-12, 23:17
Medlem
MADs avatar
(FB) Sluta med Seroquel - Hjälp!
Citera
2014-06-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
(FB) Sluta med Seroquel - Hjälp!

Intressant läsning, har redan hört mycket dåligt om quetiapin men läkaren lyckas alltid övertala mig att börja med den igen. Har dock inga fysiska utsättningssymptom alls, "enda" problemet jag får när jag slutar (är tyvärr inte första gången) är att jag helt slutar sova och att livet blir underbart. En stund.

Läkaren menar att jag måste äta quetiapin dels för sömnen och dels för att ha nån medicin med antidepressiv verkan. Det måste väl ändå finnas bättre alternativ än antipsykotiska mediciner?
Citera
2014-06-12, 23:44
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Intressant läsning, har redan hört mycket dåligt om quetiapin men läkaren lyckas alltid övertala mig att börja med den igen. Har dock inga fysiska utsättningssymptom alls, "enda" problemet jag får när jag slutar (är tyvärr inte första gången) är att jag helt slutar sova och att livet blir underbart. En stund.

Läkaren menar att jag måste äta quetiapin dels för sömnen och dels för att ha nån medicin med antidepressiv verkan. Det måste väl ändå finnas bättre alternativ än antipsykotiska mediciner?

Antipsykotiska mediciner är ju svåra, då de är väldigt individuellt hur man påverkas. Quetiapin har ju en rad tråkiga biverkningar och verkar vara svåra att trappa ned ifrån.
Tyvärr kan jag inte ge dig några mer tips än att byta läkare och försöka få en ny utvärdering.
Hoppas det löser sig
Citera
2014-06-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Antipsykotiska mediciner är ju svåra, då de är väldigt individuellt hur man påverkas. Quetiapin har ju en rad tråkiga biverkningar och verkar vara svåra att trappa ned ifrån.
Tyvärr kan jag inte ge dig några mer tips än att byta läkare och försöka få en ny utvärdering.
Hoppas det löser sig

Tack. Orkar nog inte försöka byta läkare, min förra läkare var en katastrof och det har tagit ganska lång tid att våga lita på min nuvarande. Jag är delaktig i medicinbesluten och han lyssnar ofta på mina förslag och synpunkter. Önskar bara att jag hade nån annan medicin att föreslå nu.
Citera
2014-06-13, 11:13
Medlem
Om du har problem med sömnen också så kan du föreslå för läkaren Olanzapin(Zyprexa),käkar själv 20 mg Olanzapin till natten med 300 mg Quetiapin.

Edit: Tar både tabletterna innan jag ska sova.
Citera
2014-06-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Om du har problem med sömnen också så kan du föreslå för läkaren Olanzapin(Zyprexa),käkar själv 20 mg Olanzapin till natten med 300 mg Quetiapin.

Edit: Tar både tabletterna innan jag ska sova.

Jo, sömnen är ett problem men zyprexa går bara inte, visst sover jag men all min vakna tid går åt till att äta och tänka på mat.
Citera
2014-06-13, 18:51
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Njöt av två-tre veckor av oerhört bra mående och sen tog det bara slut. Nu orkar jag inte mer och vill bara dö. Har kraschat fullständigt. Nån som kan halveringstider och sånt eller har erfarenhet och kan säga om allt beror på medicinerna eller om det lika gärna kunde ha blivit så här även om jag tagit medicinerna? Är bipolär, äter fortfarande lamictal men slutade alltså med de andra två på eget bevåg.

Har nån orkat läsa så här långt och har nåt tips på hur man överlever tre dagar till i väntan på en psykiatrikertid tar jag tacksamt emot alla tips.

Du kan ju alltid uppsöka psykakuten för att få recept (vissa skriver ej ut) men du kan få några tabletter så du klarar dig.

Att du blivit mycket värre deprimerad kan vara för att den antidepressiva effekten av quetiapin.
Inte särskilt evidensbaserat att behandlas med flera neuroleptika samtidigt mer än i specialfall.

Har ni aldrig diskuterat att du fortsätter med lamotrigin i kombination med antingen quetiapin eller abilify inte båda samtidigt. Om du har uppvägande depressiva problem är nog quetiapin och lamotrigin det bästa alternativet.
Citera
2014-06-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Du kan ju alltid uppsöka psykakuten för att få recept (vissa skriver ej ut) men du kan få några tabletter så du klarar dig.

Att du blivit mycket värre deprimerad kan vara för att den antidepressiva effekten av quetiapin.
Inte särskilt evidensbaserat att behandlas med flera neuroleptika samtidigt mer än i specialfall.

Har ni aldrig diskuterat att du fortsätter med lamotrigin i kombination med antingen quetiapin eller abilify inte båda samtidigt. Om du har uppvägande depressiva problem är nog quetiapin och lamotrigin det bästa alternativet.

Jag hade quetiapin och lamotrigin i kombination först, sen la läkaren till abilify. Han skrev dessutom ut nozinan vid behov mot ångest senast vi sågs. Är så trött på alla antipsykotiska mediciner just nu. Jag har aldrig haft symptom på psykos, jag är så trött på att alla läkare tycker att antipsykotiska mediciner är lösningen i alla fall.

Kan ta diverse mediciner och sova hela helgen men i så fall kommer folk runtomkring fatta att nåt är ordentligt fel och just nu jobbar jag fortfarande på att lura mig själv att ingen har fattat nåt och att måndagens läkartid kommer att förbättra saken på nåt sätt.
Citera
2014-06-14, 05:50
Medlem
Är inte så bra på FASS, är quet och lam typ samma sak? Har ätit lam i ca 3 år med gott resultat men när jag fick quet mådde jag skit av biverkningarna så jag slutade rakt av, 50 mg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in