2014-06-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRA516
Är inte så bra på FASS, är quet och lam typ samma sak? Har ätit lam i ca 3 år med gott resultat men när jag fick quet mådde jag skit av biverkningarna så jag slutade rakt av, 50 mg.

Lamotrigin är en stämningsstabiliserande medicin, quetiapin är en antipsykotisk medicin.
Citera
2014-06-14, 19:00
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag hade quetiapin och lamotrigin i kombination först, sen la läkaren till abilify. Han skrev dessutom ut nozinan vid behov mot ångest senast vi sågs. Är så trött på alla antipsykotiska mediciner just nu. Jag har aldrig haft symptom på psykos, jag är så trött på att alla läkare tycker att antipsykotiska mediciner är lösningen i alla fall.

Kan ta diverse mediciner och sova hela helgen men i så fall kommer folk runtomkring fatta att nåt är ordentligt fel och just nu jobbar jag fortfarande på att lura mig själv att ingen har fattat nåt och att måndagens läkartid kommer att förbättra saken på nåt sätt.

Att kombinera neuroleptika är rentav skadligt ofta, så bättre att försöka hålla ned antalet mediciner istället för att behöva ta en enda "soppa" av mediciner och lida av onödigt många biverkningar.

Antipsykotiska mediciner har positiva effekter på en hel del symptom, men tunga mediciner ur biverkningssynpunkt.
Citera
2014-06-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Att kombinera neuroleptika är rentav skadligt ofta, så bättre att försöka hålla ned antalet mediciner istället för att behöva ta en enda "soppa" av mediciner och lida av onödigt många biverkningar.

Antipsykotiska mediciner har positiva effekter på en hel del symptom, men tunga mediciner ur biverkningssynpunkt.

Kommer säkert att sluta med att jag sitter där med quetiapin och abilify igen. Känns lite som att läkaren har fastnat i "bättre att skriva ut nåt som möjligen hjälper lite än att pröva nåt nytt som inte hjälper alls".
Känner mig lite negativ just nu...
Citera
2014-06-14, 20:59
Medlem
E.W.s avatar
Det låter som du haft (hypo)mani några veckor, och sedan slagit över till depression. Det är inte ovanligt att man beskriver det som en krasch. När man går från "fantastiskt" mående i (hypo)mani till riktigt dåligt mående i den depressiva fasen.

I den depressiva fasen hjälper lamotrigin bättre än neuroleptika.
Citera
2014-06-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det låter som du haft (hypo)mani några veckor, och sedan slagit över till depression. Det är inte ovanligt att man beskriver det som en krasch. När man går från "fantastiskt" mående i (hypo)mani till riktigt dåligt mående i den depressiva fasen.

I den depressiva fasen hjälper lamotrigin bättre än neuroleptika.

Är väldigt rädd för att du har rätt.
Jag äter 400 mg lamotrigin, hjälpte inte det minsta under senaste djupa depressionen tyvärr. En djup depression till överlever jag inte. Det går bara inte. Inte hittat medicin som hjälper och får svåra permanenta minnesproblem av ECT. Jag får gå till läkaren och be honom droga ner mig. Hatar den här sjukdomen. Fattar inte hur man överlever.
Citera
2014-06-14, 23:43
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Är väldigt rädd för att du har rätt.
Jag äter 400 mg lamotrigin, hjälpte inte det minsta under senaste djupa depressionen tyvärr. En djup depression till överlever jag inte. Det går bara inte. Inte hittat medicin som hjälper och får svåra permanenta minnesproblem av ECT. Jag får gå till läkaren och be honom droga ner mig. Hatar den här sjukdomen. Fattar inte hur man överlever.

Ibland om det är riktigt djup depression sätter man in SSRI, trots att det ökar risken för att gå över i (hypo)mani. Det är en avvägning som man får göra från fall till fall. Så det finns alltid någon hjälp att få. Därför ska man inte ge upp.
Citera
2014-06-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ibland om det är riktigt djup depression sätter man in SSRI, trots att det ökar risken för att gå över i (hypo)mani. Det är en avvägning som man får göra från fall till fall. Så det finns alltid någon hjälp att få. Därför ska man inte ge upp.

Egentligen finns det väll inga restriktioner på SSRI så länge man har en fungerande stämningsstabiliserande utan det är ensamt som det blir trubbel?

TS Slutade du på eget bevåg eller vart du uppmanad? Och vad var anledningen till att du slutade?
Senast redigerad av Komposthoran 2014-06-15 kl. 00:09.
Citera
2014-06-15, 00:10
Medlem
Citat:

Försökt med åtminstone fyra olika SSRI utan minsta effekt. Ganska många andra antidepressiva i olika kombinationer också, ingen effekt.
Citera
2014-06-15, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran
Egentligen finns det väll inga restriktioner på SSRI så länge man har en fungerande stämningsstabiliserande utan det är ensamt som det blir trubbel?

TS Slutade du på eget bevåg eller vart du uppmanad? Och vad var anledningen till att du slutade?

Slutade på eget bevåg. Livet kändes ganska bra och då tänkte jag att det är så trist att behöva ta quetiapin och bli trött och behöva sova. Tänkte att jag lika gärna kunde sluta med abilify också.
Citera
2014-06-15, 00:28
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Slutade på eget bevåg. Livet kändes ganska bra och då tänkte jag att det är så trist att behöva ta quetiapin och bli trött och behöva sova. Tänkte att jag lika gärna kunde sluta med abilify också.

Det var nog inget bra val. Bipolära brukar försämras när de slutar med medicin. Alltså ökad risk att gå ner i depression eller upp i (hypo)mani.
Citera
2014-06-15, 00:32
Medlem
Citat:

Försök att skriva ner lite hur du mår just nu och försök minnas hur jobbigt det var nästa gång du funderar på att sluta med dem. Och i alla fall rådfråga läkaren oavsett om du bestämmer dig för att lyssna eller sluta ändå. Ibland kan det räcka att sänka något för att biverkningarna ska försvinna. Om trötthet är det största problemet med quetiapin finns ju seroquell depot som kanske kan vara ett alternativ även om dom kostar satan.
Senast redigerad av Komposthoran 2014-06-15 kl. 00:34.
Citera
2014-06-15, 13:03
Medlem
Citat:

Läkarna tycker att jag är väldigt svårbehandlad. Har hunnit pröva många mediciner (SSRI, tricykliska, SNRI, MAO och allt vad de heter samt litium och fler antipsykotiska). Har såklart inte prövat alla kombinationer som finns men hittills har ingen medicin funkat. Lugnande och sömnmedel funkar men det spelar ju ingen större roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in