Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-23, 10:16
  #1
Medlem
powerforcers avatar
Läste en "guide" postad av "aminoo" som ger det livsfarliga rådet att dricka TVÅ LITER VATTEN I TIMMEN och tänkte att nån måste ta på sig ansvaret att informera om riskerna med för mycket vattenintag under träning.

Enligt en artikel i ansedda British Medical Journal så kan för stort vattenintag leda till bestående hjärnskador pga förlust av salter, framförallt Natrium. Man rekommenderar vattenintag på mellan 400-800 ml per timme och absolut inte högre.

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...l/327/7407/113

Gränserna 400-800 ml vatten per timme stöds även av USA Track and Field:
http://www.usatf.org/
Citera
2005-08-23, 11:19
  #2
Medlem
bogstas avatar
såg ett program om ovanliga "manier" typ. då var det en kärring som bara drack och drack så hon blev inlaggd på ett behandlingshem. där glömmde man stänga av vatten kranen så hon drack ihjäl sig. Dom sa dock att detta var ytterst ovanligt och inget en "vanlig" människa skulle kunna göra för att kroppen typ säger ifrån
Citera
2005-08-23, 16:05
  #3
Medlem
Kanavanss avatar
Om man dricker mycket vatten så kan man ju hälla i något kryddmått salt per liter vatten för att motverka saltförluster.
Citera
2005-08-23, 16:37
  #4
Medlem
Deleriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Om man dricker mycket vatten så kan man ju hälla i något kryddmått salt per liter vatten för att motverka saltförluster.
Låter gott. Dessutom så innehåller inte koksalt alla mineraler/salter som man pissar ut.
Citera
2005-08-23, 17:28
  #5
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Låter gott. Dessutom så innehåller inte koksalt alla mineraler/salter som man pissar ut.

Du lär ju inte känna någon smak av så lite salt. Men visst, 2 liter vatten i timmen lär det ju inte kunna motverka förlusterna av, men jag skulle ändå inte få för mig att dricka så mycket. Jag tillhör det där konstiga släktet som dricker när jag är törstig och inte dricker när jag inte är det.
Citera
2005-08-23, 17:54
  #6
Banned
gomorrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Du lär ju inte känna någon smak av så lite salt. Men visst, 2 liter vatten i timmen lär det ju inte kunna motverka förlusterna av, men jag skulle ändå inte få för mig att dricka så mycket. Jag tillhör det där konstiga släktet som dricker när jag är törstig och inte dricker när jag inte är det.


Jag kan garantera att det smakar havsvatten. Men det finns en enkel lösning på det här problemet. Sportdryck...
Citera
2005-08-23, 18:01
  #7
Avstängd
Depraverads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomorron
Jag kan garantera att det smakar havsvatten. Men det finns en enkel lösning på det här problemet. Sportdryck...


Förtydligar då att det är sportdryck han menar och inte energidryck som redbull osv. Dessa innehåller massa koffein som är vätskedrivande. Undvik att dricka massa av dessa.
Citera
2005-08-23, 18:17
  #8
Medlem
Deleriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Jag tillhör det där konstiga släktet som dricker när jag är törstig och inte dricker när jag inte är det.
Dricka när man är törstig, lyssna på kroppen?. Blanda saltvatten och dricka låter som ett riktigt vinnar-alternativt.
Citera
2005-08-23, 19:28
  #9
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delerium
Dricka när man är törstig, lyssna på kroppen?. Blanda saltvatten och dricka låter som ett riktigt vinnar-alternativt.

Vet inte riktigt vad som är allvarligt och rena tramsironiseringar i dina inlägg, men det är skit samma.

Naturligtvis får du inte i dig alla viktiga mineraler genom att blanda i salt, men du får i dig Natrium. Kalium är en annan historia, men om man käkar mycket frukt borde det inte vara några problem.

Har aldrig påstått att vatten + salt är lika bra som sportdryck, men om man nu tvunget ska bälja i sig massa vatten så minskar tillsatt salt Natriumdräneringen.
Citera
2005-08-23, 22:21
  #10
Medlem
Jag vill inte dricka typ 32 liter vatten om dagen
Citera
2005-08-24, 00:29
  #11
Medlem
8 l per dag e max
Citera
2005-08-24, 15:32
  #12
Medlem
taffies avatar
Varför är guiden som den dära aminoo skrivit ens klistrad ? Den är ju oerhört krtiserad och innehåller en rad extremt tveksamma påståenden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback