Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-10, 23:53
  #1
Medlem
Cerises avatar
Vad är det för fel på vuxna som spelar dataspel och är besatta utav det? Går det att bota och i så fall hur? Jag kan inte relatera till en vuxen som hellre sitter och spelar spel än att vara engagerad i sitt liv. Dataspelsberoende var man kanske under sin barndom och möjligtvis i tonåren.
Citera
2014-06-10, 23:55
  #2
Medlem
NovaOculuss avatar
Skapa medvetande om problemet.
Erbjud ett riktigt alternativ.
Var inte en översittare about it.
Citera
2014-06-10, 23:56
  #3
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Skapa medvetande om problemet.
Erbjud ett riktigt alternativ.
Var inte en översittare about it.

Jag är ingen översittare men jag fattar inte hur de tänker eller varför det år så fascinerande att sitta och spela spel hela dagarna.
Citera
2014-06-10, 23:58
  #4
Medlem
Caens avatar
För många blir det ett substitut för att åstadkomma saker o ting.
Citera
2014-06-10, 23:59
  #5
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag är ingen översittare men jag fattar inte hur de tänker eller varför det år så fascinerande att sitta och spela spel hela dagarna.
Det är inte på något sätt fascinerande, det är en verklighetsflykt.

(Nu snackar vi de beroende.)

Så ser jag på saken!
Citera
2014-06-11, 00:00
  #6
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det är inte på något sätt fascinerande, det är en verklighetsflykt.

(Nu snackar vi de beroende.)

Så ser jag på saken!

Men det är inget fel på personen i fråga, han är attraktiv och smart. Fattar inte varför han behöver fly ifrån verkligheten när han har hela livet framför sig.
Citera
2014-06-11, 00:02
  #7
Medlem
Brutalochsnellhahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag är ingen översittare men jag fattar inte hur de tänker eller varför det år så fascinerande att sitta och spela spel hela dagarna.
Spelen är gjorda på ett sätt så att man ska fastna, dom hackar ens belöningssystem.
Citera
2014-06-11, 00:03
  #8
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Men det är inget fel på personen i fråga, han är attraktiv och smart. Fattar inte varför han behöver fly ifrån verkligheten när han har hela livet framför sig.
Det är sällan de de lågbegåvade och dumma som reflekterar över livet, du säger att han är smart. Kanske triggar just det negativa tankegångar?

Däremot hade det varit intressant att veta hur du definierar hans beroende? Hur många timmar snackar vi om?
Citera
2014-06-11, 00:08
  #9
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalochsnellhaha
Spelen är gjorda på ett sätt så att man ska fastna, dom hackar ens belöningssystem.

Ja fast som vuxen och kunnig borde man kunna motstå frestelserna.
Citera
2014-06-11, 00:09
  #10
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det är sällan de de lågbegåvade och dumma som reflekterar över livet, du säger att han är smart. Kanske triggar just det negativa tankegångar?

Däremot hade det varit intressant att veta hur du definierar hans beroende? Hur många timmar snackar vi om?

Jag vet inte hur många timmar det rör sig om men jag vet bara att han är väldigt besatt.
Citera
2014-06-11, 00:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Vad är det för fel på vuxna som spelar dataspel och är besatta utav det?

Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag är ingen översittare men jag fattar inte hur de tänker eller varför det år så fascinerande att sitta och spela spel hela dagarna.

Frågan är väl om du vill förstå? Det låter snarare som om du bara vill att problemet ska försvinna, lämpligtvis genom att personerna rättar in sig i ledet och blir duktiga samhällsmedborgare enligt mall 1A.

Men om man till äventyrs vill försöka förstå så kanske man bör titta på vad personerna får ut av spelet, och hur det står sig i förhållande till vad de får ut av resten av livet.
Citera
2014-06-11, 00:11
  #12
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Jag vet inte hur många timmar det rör sig om men jag vet bara att han är väldigt besatt.
Det kan ju bara vara ett brinnande intresse i så fall, vilket inte är något fel. Kolla upp vet jag!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback