• 1
  • 2
2014-06-10, 22:36
Medlem
Fallmans avatar
Hej!

Måste ha en bil inom 2-3 månader. Så håller på och letar för fullt på blocket..

Några krav:
  • Manuell
  • MAX 30,000 mil...
  • Kombi eller ej, är det INTE en kombi så får den gärna ha (avtagbar) dragkork.
  • Halv eller hel läder..

Håller på och kollar på volvo mest (s60, s70, v70)
Men kanske något annat kan vara intressant. Hjälp mig leta..
Citera
2014-06-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Hej!

Måste ha en bil inom 2-3 månader. Så håller på och letar för fullt på blocket..

Några krav:
  • Manuell
  • MAX 30,000 mil...
  • Kombi eller ej, är det INTE en kombi så får den gärna ha (avtagbar) dragkork.
  • Halv eller hel läder..

Håller på och kollar på volvo mest (s60, s70, v70)
Men kanske något annat kan vara intressant. Hjälp mig leta..

Det beror på hur långt du pendlar och i vilken hastighet och hur mycket kvalitet du vill ha förutom dragkrok och läder..
Citera
2014-06-10, 22:43
Medlem
Swe1227s avatar
Testa en Saab om du inte gjort det förr!
Blocket
Citera
2014-06-10, 22:45
Medlem
Toyota yaris/corolla
Citera
2014-06-10, 22:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Testa en Saab om du inte gjort det förr!
Blocket

Håller med. SAAB är riktigt prisvärda nu.
Citera
2014-06-10, 23:31
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Det beror på hur långt du pendlar och i vilken hastighet och hur mycket kvalitet du vill ha förutom dragkrok och läder..

Inte så intresserad av motorn riktigt mer än att den ska dra lite då jag pnedlar cirka 8-14 mil varje dag, vill bara att den ska vara fräsch i lacken och invändigt.

Har ingen bil som visar nu genomsnitt hastighet, men det är 4 mil rak motorväg så runt 110...
Citera
2014-06-10, 23:36
Medlem
Fallmans avatar
ska kolla på saab...

en fråga, vad bör man ha bytt på en Volvo S60 efter 25-30 tusen mil? Dem stora kostnaderna pratar jag om.. är motorn slut eller vad bör man se efter!?
Citera
2014-06-12, 00:51
Medlem
rallykalles avatar
Skulle köpa en Saab 9-5. Åker fint i dem och de är snorbilliga.
Typ: http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9....htm?ca=15&w=3
Senast redigerad av rallykalle 2014-06-12 kl. 00:54.
Citera
2014-06-12, 02:38
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
[*]MAX 30,000 mil...

Hur kommer det sig att du ens överväger att köpa en bil som gått så inihelvete långt?!

"Kostar mindre" brukar en del kläcka ur sig som orsak, men en bil som rullat upp emot 30.000 mil kan bli riktigt dyr att äga eftersom i princip vad som helst kan hända med det maskinella och elektroniken då...
Citera
2014-06-12, 11:16
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Hur kommer det sig att du ens överväger att köpa en bil som gått så inihelvete långt?!

"Kostar mindre" brukar en del kläcka ur sig som orsak, men en bil som rullat upp emot 30.000 mil kan bli riktigt dyr att äga eftersom i princip vad som helst kan hända med det maskinella och elektroniken då...
Kan bara instämma då TS bla funderar på S60. En bil jag har stor erfarenhet av.
Nu misstänker jag att du ska ha en diesel.
En S60 som pendlarbil är underbar genom dess komfort. Men att köpa en som gått över 20 000mil med den budgeten kan bli dyrt.
Min hade gått 26 000mil när jag sålde den i panik. Den hade redan kostat mig mer i reparation än som var försvarbart o killen som jag lyckades lura upp sålde den sedan vidare efter två veckor.
Det hade kostat åtskilliga tusenlappar för att få den genom en besiktning.
Förutom vattenpumpen så fanns småfel på motorn (bensin) samt att den var helt slut i chassiet.

Mitt råd är att titta på en äldre bil med mindre mil.

Edit: Detta kanske inte gäller diesel. Men kamremmen ska bytas inom 2-6000 mil, beroende på årsmodell på en Volvo som gått 30 000mil
Citera
2014-06-12, 13:50
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kan bara instämma då TS bla funderar på S60. En bil jag har stor erfarenhet av.
Nu misstänker jag att du ska ha en diesel.
En S60 som pendlarbil är underbar genom dess komfort. Men att köpa en som gått över 20 000mil med den budgeten kan bli dyrt.
Min hade gått 26 000mil när jag sålde den i panik. Den hade redan kostat mig mer i reparation än som var försvarbart o killen som jag lyckades lura upp sålde den sedan vidare efter två veckor.
Det hade kostat åtskilliga tusenlappar för att få den genom en besiktning.
Förutom vattenpumpen så fanns småfel på motorn (bensin) samt att den var helt slut i chassiet.

Mitt råd är att titta på en äldre bil med mindre mil.

Edit: Detta kanske inte gäller diesel. Men kamremmen ska bytas inom 2-6000 mil, beroende på årsmodell på en Volvo som gått 30 000mil

Eller så hittar man en långmilare som är genomgången. Det är ju bättre det än att ta en som gått 15k där allt ligger framför en inom något/några år. En modern bil tar inte slut efter 25-30.000 mil. Mina föräldrar har haft taxiåkeri och de har haft många bilar som gått uppåt 40-50k mil och de går hur bra som helst. Så klart får man byta ut saker allt eftersom men det får du på andra med och av ålder om du går på äldre bilar.

Min erfarenhet är att många är onödigt milrädda, dessutom är ju värdeminskningen på en bil som gått 30k mil avsevärt lägre än på en som gått 10k mil efter att du kört några tusen mil med den. Att byta lite prylar som dämpare och annat då är småpengar.
Citera
2014-06-12, 20:20
Medlem
Fallmans avatar
Ni har så rätt, men att köpa en bil som har gått mellan 20k-30k känns lite skönare, både om den har körts schysst och tagit hand om den med diverse servicar och reparationer. Än någon som har gått över 30k..'men absolut kan man då tänka att allt är nästintill bytt då och bör klara 10k mil utan problem då mycket är nytt och fräscht.

Att köpa bil är svårt.. Det är lite lotteri om man köper en bil som håller och att man inte blir blåst i köpet.
Men Saab , absolut kollar på dem.. Men förutom Saab 9-3/9-5 osv, Vilka andra modeller (pratar inte om Saab utan andra märken) tycker ni kan vara prisvärt, kan ni rabbla upp lite , som är hyfsat snygga och inte så man behöver skämmas och gömma sig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in