• 1
  • 2
2014-06-10, 18:45
Medlem
Tjena!

Nu är det så att jag kommer att studera på högskola i höst, kommer tjäna ungefär 8000-9000kr i månaden. Jag hade tänkt att köpa en bil innan och den jag är intresserad av drar ungefär 1,1 liter per mil (blandad körning), och kosta runt 300-400 i försäkring, kommer det bli för dyrt att ha, borde jag skaffa mig en bensinsnålare bil?
Citera
2014-06-10, 18:46
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadZombie
Tjena!

Nu är det så att jag kommer att studera på högskola i höst, kommer tjäna ungefär 8000-9000kr i månaden. Jag hade tänkt att köpa en bil innan och den jag är intresserad av drar ungefär 1,1 liter per mil (blandad körning), och kosta runt 300-400 i försäkring, kommer det bli för dyrt att ha, borde jag skaffa mig en bensinsnålare bil?
Vilken stad gäller?

Bil kostar att inneha. Parkering, bensin, försäkring, rent underhåll osv.
Citera
2014-06-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termosin
Vilken stad gäller?

Bil kostar att inneha. Parkering, bensin, försäkring, rent underhåll osv.

Kommer studera i Örebro.
Citera
2014-06-10, 18:52
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Kommer studera i Örebro.
Går att klara sig utmärkt utan bil där, såvida du inte kommer bo ute på vischan förstås. Som sagt, bil kostar en del och ska du huvudsakligen röra dig inom staden så tjänar du nog inte mycket tid på det.
Citera
2014-06-10, 18:57
Medlem
Skaffa en äldre japanare om det endast är en pendlarbil. Kolla på någon Honda, Mazda, Toyota eller dylikt som är 10 år eller något äldre än så. Då får du minimal försäkring, driftkostnad och driftsäkerhet enligt mina erfarenheter.

Annars är det som användaren ovan poängterar. Bor du i staden kan det vara värt att fundera på hur mycket du faktiskt kommer att ha användning för bilen.
Citera
2014-06-10, 19:00
Medlem
Citat:
Går att klara sig utmärkt utan bil där, såvida du inte kommer bo ute på vischan förstås. Som sagt, bil kostar en del och ska du huvudsakligen röra dig inom staden så tjänar du nog inte mycket tid på det.

Fast det var ju å andra sidan inte frågan. Svaret är att det beror på dina andra vanor och utgifter. Jag skulle säga att du absolut har råd att ha bil om du vill, men att det kanske inte kan kombineras med lägenhet för 5k i måndaden och fest lite drygt varje helg.
Citera
2014-06-10, 19:00
Medlem
Klart att du ska ha bil. Köp en som verkar vara pålitlig så att du inte åker på en massa dyra reparationer. En Toyota. Alla moderna japaner är bra. Strunta i status och så vidare. Sånt växer man ifrån. Du vill ha en bil som bara fungerar pålitligt, eller hur? Kolla serviceboken så att servicen är väl skött.
Senast redigerad av Putsch 2014-06-10 kl. 19:03.
Citera
2014-06-10, 19:03
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Fast det var ju å andra sidan inte frågan. Svaret är att det beror på dina andra vanor och utgifter. Jag skulle säga att du absolut har råd att ha bil om du vill, men att det kanske inte kan kombineras med lägenhet för 5k i måndaden och fest lite drygt varje helg.
Försökte lägga fram lite att bil i just Örebro oftast inte är en speciellt stor nödvändighet. Såvida TS inte bor utanför kollektivnätet.

Lagda budgeten är ca 8.5 och en bil kostar ofta runt 1.5k varje månad med flitigt körande. Budgeten för boende, telefon, mat etc krymper snabbt. Prioriteringar som gäller.
Citera
2014-06-10, 19:06
Medlem
Citat:

Jag har hört att kollektivtrafiken ska vara skit där av kompisar men vad vet jag, jag kommer nog ändå köpa en bil för att jag helt enkelt vill ha en.

Citat:
Ursprungligen postat av AX3L

Det är ju det som är grejen! Lägenhet kostar, festande också så klart, jag är rätt så duktig på att spara men man vill väl ha lite roligt också.

Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Klart att du ska ha bil. Köp en som verkar vara pålitlig så att du inte åker på en massa dyra reparationer. En Toyota. Alla moderna japaner är bra. Strunta i status och så vidare. Du vill ha en bil som bara fungerar pålitligt, eller hur?

Jag har alltid varit intresserad av bilar och det är faktiskt en Volvo jag vill ha, och de är väl ganska bra, eller? :P Och den har väl lite "status" kanske.
Citera
2014-06-10, 19:14
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Jag har hört att kollektivtrafiken ska vara skit där av kompisar men vad vet jag, jag kommer nog ändå köpa en bil för att jag helt enkelt vill ha en.

Det är ju det som är grejen! Lägenhet kostar, festande också så klart, jag är rätt så duktig på att spara men man vill väl ha lite roligt också.

Jag har alltid varit intresserad av bilar och det är faktiskt en Volvo jag vill ha, och de är väl ganska bra, eller? :P Och den har väl lite "status" kanske.

Bil är alltid en mycket behaglig frihet att ha oavsett hur mycket man använder den, vill du köpa en så kör på!
Just hur bra kollektivtrafiken är kanske beror lite från olika personer, inte haft några problem de gånger jag varit i trakten runtomkring. Tur kanske.
Citera
2014-06-10, 19:17
Medlem
Citat:
Bil är alltid en mycket behaglig frihet att ha oavsett hur mycket man använder den, vill du köpa en så kör på!
Just hur bra kollektivtrafiken är kanske beror lite från olika personer, inte haft några problem de gånger jag varit i trakten runtomkring. Tur kanske.

Hur kollektivtrafiken är skiljer sig självklart från person till person, men som jag sa så kommer jag köpa bil i alla fall, frågan är bara om det blir för dyrt att köpa en bil som drar 1,1 liter mil och kostar runt 300-400 kr i försäkring.
Citera
2014-06-10, 19:30
Medlem
MUPPSKALLE

Hur fan ska nagon kunna svara pa om det blir fordyrt nar vi inte har en aning om vad

Boendekostnaderna ar
Matkostnader
Ovriga fasta kostnader du inte kommer ifran typ Karavgift Bocker Telefon/Internet etc
Hur manga mil du kommer kora din bil

Ska du kopa bilen och sedan kora max 3mil per manad sa kommer den kosta dig 400 i forsakring,50kr i bensin och ca 200 i vagskatt. Tar forgivet du ska kopa en volvo som ar yngre an 30ar.

Klarar du av en manadsutgift pa ca 1000kr PLUS bensinkostnader ( ja jag lagger pa 400 i manaden for service.parkering,dack,nan p-bot,nan reparation sa du har raknat med det den dagen pengarna ska upp),ja da har du rad.
Kan du INTE av att undvara MINST en tusenlapp i manaden sa har du INTE rad.

Las nu taden

Peller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här