• 1
  • 2
2014-06-10, 19:38
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Skaffa en äldre japanare om det endast är en pendlarbil. Kolla på någon Honda, Mazda, Toyota eller dylikt som är 10 år eller något äldre än så. Då får du minimal försäkring, driftkostnad och driftsäkerhet enligt mina erfarenheter.

Annars är det som användaren ovan poängterar. Bor du i staden kan det vara värt att fundera på hur mycket du faktiskt kommer att ha användning för bilen.
Eller skaffa en Mercedes E200, den drar 0.8 liter milen är norrlandskörd så den har aldrig varit i kontakt med salt. Bra sommar och vinterdäck för 12.000 kronor. Så jävla guld, ingen jävla japansk dvärgkukbil inte.
Citera
2014-06-10, 19:42
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadZombie
Hur kollektivtrafiken är skiljer sig självklart från person till person, men som jag sa så kommer jag köpa bil i alla fall, frågan är bara om det blir för dyrt att köpa en bil som drar 1,1 liter mil och kostar runt 300-400 kr i försäkring.

Priset på soppan lär ju inte sjunka precis, satsa på något bränslesnålt. Lite nyare modeller av ex Volvo, SAAB etc har en ganska schysst mil/liter för en överkomlig krona. Runt 8-9 mil/litern tjänar dig många kronor i längden men det finns det mycket kunnigare personer än mig på.

500-700kr/månad för försäkringen också, sitter själv på nedre delen av de summorna och då ingår jag tydligen i den största riskgruppen hos förare...
Citera
2014-06-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Eller skaffa en Mercedes E200, den drar 0.8 liter milen är norrlandskörd så den har aldrig varit i kontakt med salt. Bra sommar och vinterdäck för 12.000 kronor. Så jävla guld, ingen jävla japansk dvärgkukbil inte.

Nu är jag inte insatt i Mercedes bilar, men vad ligger försäkring och skatt på sådana? Jag kan inte tänka mig att de skulle vara billigare att äga än en japanare.

Fast sedan var det så att TS skulle köpa Volvo i vilket fall som helst.
Citera
2014-06-10, 20:17
Medlem
franges avatar
Vad för bil har du tänkt köpa då? Årsmodell och prisklass?

Och, kommer du vara redo att kanske rätt vad det är behöva lämna in bilen för exempelvis kopplingsbyte á 5000-15000kr, eller åka och besiktiga bilen och få nedslag på, säg, rostiga bromsrör som måste bytas, dåliga länkarmsbussningar = länkarmar som behöver bytas, diffus ljusbild så du måste köpa en ny lykta, kanske ett läckande avgassystem etc - vilket kommer innebära en hel hög tusenlappar bara i begagnade delar, minst det dubbla i nya delar och utan svårigheter det tredubbla i verkstadskostnad?

Eller kan du skruva själv?

Alltså, när det kommer till att äga en äldre bil så är bränsleförbrukning och försäkring egentligen det minsta man ska bry sig om, förutsatt att det är en ganska vanlig modell och man inte åker väldigt många mil med den dagligen.
Citera
2014-06-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad för bil har du tänkt köpa då? Årsmodell och prisklass?

Och, kommer du vara redo att kanske rätt vad det är behöva lämna in bilen för exempelvis kopplingsbyte á 5000-15000kr, eller åka och besiktiga bilen och få nedslag på, säg, rostiga bromsrör som måste bytas, dåliga länkarmsbussningar = länkarmar som behöver bytas, diffus ljusbild så du måste köpa en ny lykta, kanske ett läckande avgassystem etc - vilket kommer innebära en hel hög tusenlappar bara i begagnade delar, minst det dubbla i nya delar och utan svårigheter det tredubbla i verkstadskostnad?

Eller kan du skruva själv?

Alltså, när det kommer till att äga en äldre bil så är bränsleförbrukning och försäkring egentligen det minsta man ska bry sig om, förutsatt att det är en ganska vanlig modell och man inte åker väldigt många mil med den dagligen.

Ja, självklart har jag tänkt på att saker kan sönder på en äldre bil, det är därför jag har tänkt just Volvo. Jag har en kompis som håller på med just service på Volvo, dessutom är min morbror lite av en mekaniker (skruvar själv och så). Så jag tror inte jag kommer behöva lämna in bilen på en verkstad, om det inte är nå jättestort fel förstås.
Citera
2014-06-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoadZombie
Ja, självklart har jag tänkt på att saker kan sönder på en äldre bil, det är därför jag har tänkt just Volvo. Jag har en kompis som håller på med just service på Volvo, dessutom är min morbror lite av en mekaniker (skruvar själv och så). Så jag tror inte jag kommer behöva lämna in bilen på en verkstad, om det inte är nå jättestort fel förstås.
Vad frågar du för när du redan har bestämt dig för en Volvo?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in