Citat:
Ursprungligen postat av
interiorcore
Men svaren har du fått gång efter gång, men ändå ska du ta upp samma sak i brist på annat. De officierer som retirerade har alla blivit avskedade. En soldat beskrev det så här: För varje mortor som vi skjött så kom det 100 tillbaks. De möte en ståndare som var överlägsen och en del pallade inte trycket. Vissa av peshmerga är unga och oerfarna, det är bland annat därför som man nu tagit in veteraner från Saddam eran. Fickorna som KDP peshmerga lämnade bakom sig fylldes igen av kurdiska styrkor som PKK, PUK, YPG samt peshmerga från Iran.
Nej, jag har inte fått några svar alls.
När jag berättade om hur pesmerga lämnade assyrierna mitt i natten i civilkläder så påstod kurderna här att peshmerga varnade hela civilbefolkningen innan.
LÖGN. Påståendet om att pesmerga stred till ammunitionen tröt, är givetvis en lögn det med. Pesmerga sköt inte ett enda skott mot IS och flydde långt innan dom anlände till Ninevehslätten.
Att dom blivit avskedade är bara ett spel för omvärlden då allt fler har börjat lyfta sanningen om hur pesmerga lämnade alla minoriteter som dom hävdade att dom skulle skydda. Barzani har samarbetat med djävulen flera gånger och sått sitt egna kurdiska folk. Tror du inte att han säljer andra? Skärp dig nu.
But Sarbast Baiperi was one of the first to flee Sinjar, according to several sources. He rolled out of town the night before the attack had even started because he heard IS was on its way to the outlying villages of Seebaya and Tel Banat. A
nd not only did he flee, but he fled in a single vehicle, telling no one but his guards.
Firsthand accounts from Sinjar paint a picture of withdrawal without a fight and without warning the local population.
In the early morning of August 3, Yazidi men, not peshmerga, stood and fought thinking that the Kurdish forces would soon join in the battle
North of the mountain, locals received no warning from peshmerga or KDP and government officials regarding the attacks, said Amina, who worked for the party in that region.
[...] She was told to stay calm and that there was no withdrawal.
Citat:
Ingan kan klara av att hålla ställning ifall motståndaren har 100 gånger mer amunition.
Vad hände med alla vapen och ammunition-depåer som peshmerga konfiskerade i Kirkuk och andra städer? Gick dom slut?