Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2014-08-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Sant antar jag men varför visar de inte när de skär av det då alls? Det är ju just det som är så fasansfullt att se.

Förmodligen tabba han sig och så såg det bara dumt ut. Kanske högg dem av huvudet i efterhand med större kniv osv. Den kniven han använde såg inte så stabil ut.
Citera
2014-08-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Angående informationen om 50 000 IS soldater i Irak. Läs på detta!

http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2014/08/islamic-state-50000-fighters-syria-2014819184258421392.html

Frågan vi kan ställa oss är hur effektiva de kommer att vara, många har en minimal erfarenhet av krig samtidigt som de inte är rädda för att dö. Men 50,000, det är absolut något att räkna med.

- IS verkar inte ha problem med rekryteringen, men hur ser deras förråd ut?
Citera
2014-08-20, 12:54
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Hur menar du att IS terrorism kanske kan fungera? Alltså att regeringar skulle undvika att förse KRG med vapen.

Ja, bland annat. Utrikesministrarna känner till om det finns egna medborgare i IS förvar. Därför kommer de sannolikt även vara försiktiga med hur de motarbetar IS. I detta fall kommer USA sannolikt inte upphöra med flyganfall, men jag kan tänka mig att andra EU länder är passiva just till följd av att de har egna medborgare som är kidnappade av IS.
Citera
2014-08-20, 12:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Frågan vi kan ställa oss är hur effektiva de kommer att vara, många har en minimal erfarenhet av krig samtidigt som de inte är rädda för att dö. Men 50,000, det är absolut något att räkna med.

- IS verkar inte ha problem med rekryteringen, men hur ser deras förråd ut?

Har läst på flera ställen att de ska vara runt 50 000. Det trodde jag aldrig på. Det talades tidigare om 3000-5000 IS stridande i Syrien, nu kanske det finns 20 000 i bara Syrien, vilket är enorma siffror sätt till för ett halvår sedan.
Senast redigerad av ZuparN 2014-08-20 kl. 13:22.
Citera
2014-08-20, 12:59
Medlem
Iraks regeringen är back in business:

Kurdiska ministrar säger att de åter är beredda att medverka i Iraks regering. De kurdiska ministrarna avbröt regeringssamarbetet under den avgående premiärminister Nuri al-Malikis ledning.
? Jag är nu tillbaka som utrikesminister, säger Hoshyar Zebari till Reuters.
Zebari uppmanar samtidigt omvärlden att agera mer kraftfullt mot jihaidstmilisen Islamiska staten (IS), speciellt i sken av mordet på en amerikansk journalist.
Utrikesministern säger att IS inte bara hotar etniska minoriteter i Irak, utan utgör ett hot mot hela värden.

--Kan det vara ett tecken på ett enat Irak?

Källa: AB
Citera
2014-08-20, 13:02
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusenby
Förmodligen tabba han sig och så såg det bara dumt ut. Kanske högg dem av huvudet i efterhand med större kniv osv. Den kniven han använde såg inte så stabil ut.

Kan ju vara så enkelt sa. Nog inte så lätt att få av huvudet på någon med en slö kniv.
Citera
2014-08-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Har läst på flera ställen att de ska vara runt 50 000. Det trodde jag aldrig på. Det talades tidigare om 3000-5000 IS stridande i Syrien, nu kanske det finns 20 000 i bara Syrien, vilket är enorma siffror sätt till för ett halvår sedan.

SOHR sa igår att IS har över 50k krigare enbart i Syrien. Siktar på över 100k krigare innan årsskiftet.
Citera
2014-08-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Finns ingen poäng med att fejka halshuggningen. IS kapar ju huvuden på löpande band och det känns lite onödigt att göra ett undantag för en amerikansk journalist. Måste säga att den amerikanska journalisten hade förlikat sig med sitt öde då han var förvånansvärt lugn innan dådet. Kan inte vara lätt att läsa upp ett långt meddelande samtidigt som man vet att ens huvud kommer karvas av med en liten kniv efter sista stycket.

Den där andra journalisten Steven Sotloff som de visar upp verkar inte vara av lika hårt virke. Redan när han skymtades i slutet av videon så verkade han se rejält orolig ut.

Amerikanske journalisten har antagligen blivit skenmördad ett hundratal gånger om. Han kan mycket väl ha läst upp det och antagit att detta var ytterligare en skenmord. Han visste kanske inte att det var verkligt denna gången förrän det var för sent och allt var uppläst.
Citera
2014-08-20, 14:53
Medlem
bernad_laws avatar
Trams, Syriensnack och flamebaiting raderat, varningar utdelade. /Mod
Citera
2014-08-20, 15:41
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuX
Amerikanske journalisten har antagligen blivit skenmördad ett hundratal gånger om. Han kan mycket väl ha läst upp det och antagit att detta var ytterligare en skenmord. Han visste kanske inte att det var verkligt denna gången förrän det var för sent och allt var uppläst.

Precis, han var väl fånge nu i två år va?
Han visste inte vad som skulle ske just då.
Citera
2014-08-20, 17:19
Bannlyst
Kan någon som är insatt förklara vad ni tror kommer att hända nu när ISIS förlorar i Irak? Hur stor är risken att de med full kraft attackerar kurderna, FSA eller Damaskus? Eller kanske Libanon

Finns det möjlighet att USA även skulle förlänga sina attacker till Rojava (Kurdiska Syrien)?

Lite sjukt att Turkiet inte får mer kritik för att man öppet stödjer ISIS i Syrien!
Citera
2014-08-20, 17:35
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Ja, bland annat. Utrikesministrarna känner till om det finns egna medborgare i IS förvar. Därför kommer de sannolikt även vara försiktiga med hur de motarbetar IS. I detta fall kommer USA sannolikt inte upphöra med flyganfall, men jag kan tänka mig att andra EU länder är passiva just till följd av att de har egna medborgare som är kidnappade av IS.
Förstår din tanke, det är definitivt något som tas upp på diplomatisk nivå och som har betydelse. Men det är felaktigt att säga att IS terrorism kanske funkar, för i själva verket så har deras agerande mottsat effekt. De blir flygbombade av amerikaner, kurderna blir förseda med vapen och assistans och ISIS börjar förlora mark nu.

Som sagt EU länderna är alla positivit inställda till att beväpna KRG. En del stater förser kurderna med vapen och andra inte. De två länderna jag tog upp var Sverige och Österrike som inte kommer exportera vapen och detta med anledningen att det strider mot deras lag. Jag har inte riktigt koll på de kidnappade journalisterna och deras ursprungsland, men det är väl personer från en rad olika EU länder? Då får man jämföra kidnappade journalister med deras ursprungslands hållning i frågan att förse KRG med vapen. Om det finns ett samband så kan man komma till en slutsats om huruvida IS terrorism funkar eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in