Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Ja, bland annat. Utrikesministrarna känner till om det finns egna medborgare i IS förvar. Därför kommer de sannolikt även vara försiktiga med hur de motarbetar IS. I detta fall kommer USA sannolikt inte upphöra med flyganfall, men jag kan tänka mig att andra EU länder är passiva just till följd av att de har egna medborgare som är kidnappade av IS.
Förstår din tanke, det är definitivt något som tas upp på diplomatisk nivå och som har betydelse. Men det är felaktigt att säga att IS terrorism kanske funkar, för i själva verket så har deras agerande mottsat effekt. De blir flygbombade av amerikaner, kurderna blir förseda med vapen och assistans och ISIS börjar förlora mark nu.
Som sagt EU länderna är alla positivit inställda till att beväpna KRG. En del stater förser kurderna med vapen och andra inte. De två länderna jag tog upp var Sverige och Österrike som inte kommer exportera vapen och detta med anledningen att det strider mot deras lag. Jag har inte riktigt koll på de kidnappade journalisterna och deras ursprungsland, men det är väl personer från en rad olika EU länder? Då får man jämföra kidnappade journalister med deras ursprungslands hållning i frågan att förse KRG med vapen. Om det finns ett samband så kan man komma till en slutsats om huruvida IS terrorism funkar eller ej.