• 1
  • 2
2014-06-09, 20:46
Medlem
Mr.Effes avatar
Hej, jag är väldigt förtjust i Kina mat. Äter det väldigt ofta.
Skulle vara väldigt roligt och veta vad dom häller i när dom gör såsen.

Jag beställer nästan alltid "Kyckling curry med grönsaker"
Tröttnar aldrig haha. Men jag vill verkligen veta hur dom gör den, hur jag än gör så smakar det alltid typ skit. Ibland så blir den någorlunda bra men aldrig riktigt god. Smakar enbart curry eller inget.

Har märkt att smaken är nästan identiskt med varandra oavsett vilken Kinarestaurang jag köper på.

Nån mer som klurar på detta?
Alla idéer välkomnas.

Vad jag själv vet.

Curry.
Röd pulver chili?
Röd paprika.
Ärter.
Skivad morot.
Olja.
Nått grönt - oregano?
Nått hakad skit som är ljusbrunt? Jordnötter? paneng curry ? kokosmjölk?
Citera
2014-06-09, 21:17
Medlem
TorkelTrottoarkants avatar
Antar att det är röd curry du tänker på och inte grön då? Dessa brukar ju vara de vanligaste på varje restaurang ifråga.
Citera
2014-06-09, 21:21
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
Hej, jag är väldigt förtjust i Kina mat. Äter det väldigt ofta.
Skulle vara väldigt roligt och veta vad dom häller i när dom gör såsen.

Jag beställer nästan alltid "Kyckling curry med grönsaker"
Tröttnar aldrig haha. Men jag vill verkligen veta hur dom gör den, hur jag än gör så smakar det alltid typ skit. Ibland så blir den någorlunda bra men aldrig riktigt god. Smakar enbart curry eller inget.

Har märkt att smaken är nästan identiskt med varandra oavsett vilken Kinarestaurang jag köper på.

Nån mer som klurar på detta?
Alla idéer välkomnas.

Vad jag själv vet.

Curry.
Röd pulver chili?
Röd paprika.
Ärter.
Skivad morot.
Olja.
Nått grönt - oregano?
Nått hakad skit som är ljusbrunt? Jordnötter? paneng curry ? kokosmjölk?

Gå till en asienbutik och köp curry (Hot madras är bra, men det finns fler)
Jag tror det är där du märker störst skillnad. Den curryn du köper på kryddburk på ICA är kass.

Jamie Oliver har för övrigt ett bra recept
http://www.jamieoliver.com/recipes/m...pe-detail/2986
Citera
2014-06-09, 21:22
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelTrottoarkant
Antar att det är röd curry du tänker på och inte grön då? Dessa brukar ju vara de vanligaste på varje restaurang ifråga.

Nä det är inte röd curry, utan den brun/gula i det receptet
Citera
2014-06-09, 23:18
Medlem
StigAllans avatar
Kolla efter Madrascurry blandningar på nätet och testa dig fram till ditt smakideal.
Kineserna har inte speciellt goda currys att erbjuda om man har lite att jämföra med.
Citera
2014-06-10, 07:29
Medlem
Madrascurry är väl indiskt? För att få till såsen som på restaurangen, fråga om receptet!

Tips för att göra goda curryrätter är att som någon förklarat inte köpa den gula curryburken på ICA utan bege sig iväg till lite mer välsorterade butiker för utländsk mat, möllevångstorget i Malmö har allt man söker. Röd curry är min favorit, curry kryddad med chili och paprika. Grön curry är aningen beskare och starkare, det finns faktiskt burkar med currypasta på ICA Maxi som fungerar helt okej.

Ett mycket gott recept som jag brukar använda innehåller koksmjölk, röd currypasta, röd chili, lite salt och lite socker, galangalrot(liknande ingefära), citrongräs och limeblad.
Citera
2014-06-10, 08:59
Medlem
klybans avatar
Jag upplever curryn de använder är vanlig indisk curry.
Citera
2014-06-10, 17:02
Medlem
Mr.Effes avatar
Tack för svaren, jag ska prova det ni har skrivit.
Jag har även provat färdiga såser men fy, tycker det smakar för mycket olja och blask.
Citera
2014-06-10, 17:07
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Madrascurry är väl indiskt? För att få till såsen som på restaurangen, fråga om receptet!

Tips för att göra goda curryrätter är att som någon förklarat inte köpa den gula curryburken på ICA utan bege sig iväg till lite mer välsorterade butiker för utländsk mat, möllevångstorget i Malmö har allt man söker. Röd curry är min favorit, curry kryddad med chili och paprika. Grön curry är aningen beskare och starkare, det finns faktiskt burkar med currypasta på ICA Maxi som fungerar helt okej.

Ett mycket gott recept som jag brukar använda innehåller koksmjölk, röd currypasta, röd chili, lite salt och lite socker, galangalrot(liknande ingefära), citrongräs och limeblad.

Knappast att dom vill säga.

Nån som vill ringa och prova ? haha
Senast redigerad av Mr.Effe 2014-06-10 kl. 17:10.
Citera
2014-06-10, 20:16
Medlem
MasterBaits avatar
Curry är inte kinesiskt. Den currysås som finns i kinarestauranger är baserad på helt vanlig "svensk" currykrydda.
Citera
2014-06-10, 21:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Curry är inte kinesiskt. Den currysås som finns i kinarestauranger är baserad på helt vanlig "svensk" currykrydda.
Den svenska curryn är inte något att nyttja i vettig matlagning. Man skrattar i lönndom om någon bjuder på curry från något av våra svenska kryddfabrikanter.

Det är bara att experimentera lite från alla blandningar som finns ute på nätet och med all säkerhet överträffa både Kockens och Santa Marias menlösa blandningar.
Citera
2014-06-10, 22:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Den svenska curryn är inte något att nyttja i vettig matlagning. Man skrattar i lönndom om någon bjuder på curry från något av våra svenska kryddfabrikanter.

Det är bara att experimentera lite från alla blandningar som finns ute på nätet och med all säkerhet överträffa både Kockens och Santa Marias menlösa blandningar.
Det är möjligt att det inte är en super bra curry.
Men till Kinarestaurangen så duger den alldeles utmärkt.
Då jag är 95% säker på att dom använder en sådan curry.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in