Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2018-10-20, 17:10
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyman
Ja jag vill kunna laga denna goda gula currysås man får i Svenska Kinakrogar.

Hur går man väga då exakt?

Jag kan inte påstå att jag testat detta recept själv, men jag gjorde lumpen med en kille från kina vars föräldrar ägde ett par restauranger i Sverige. Länkens recept är från en kinaresturang i UK.

Närmast identiskt med det recept jag fick återberättat för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=el9JWSB8G2M

Edit: den ser ju faktiskt exakt ut som den man får på sin lokala kinaresturang också.
Senast redigerad av SadEyes 2018-10-20 kl. 17:21.
Citera
2018-10-22, 20:30
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag kan inte påstå att jag testat detta recept själv, men jag gjorde lumpen med en kille från kina vars föräldrar ägde ett par restauranger i Sverige. Länkens recept är från en kinaresturang i UK.

Närmast identiskt med det recept jag fick återberättat för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=el9JWSB8G2M

Edit: den ser ju faktiskt exakt ut som den man får på sin lokala kinaresturang också.

Är man lat, men vill få till en bra hemmagjord gul currysås så finns det några enkla tips:

- Köp ett bra currypulver, inte santa marias standardburk för 15 kr. Finns oftast i asiatiska butiker.
- Släng i lite hönsbuljong.
- Använd kokosmjölk istället för grädde eller CF. Det blir en sötare och rundare smak.

Sen kan man laborera med grönsaker och andra kryddor om man vill. Extra gurkmeja mer en mer fyllig gul färg. Extra chili ger..., extra morötter under tillagningen tillför lite sötma.

Får man inte till den riktiga currysmaken, så prova släng ner lite extra spiskummin.
Citera
2018-10-24, 23:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Är man lat, men vill få till en bra hemmagjord gul currysås så finns det några enkla tips:

- Köp ett bra currypulver, inte santa marias standardburk för 15 kr. Finns oftast i asiatiska butiker.
- Släng i lite hönsbuljong.
- Använd kokosmjölk istället för grädde eller CF. Det blir en sötare och rundare smak.

Sen kan man laborera med grönsaker och andra kryddor om man vill. Extra gurkmeja mer en mer fyllig gul färg. Extra chili ger..., extra morötter under tillagningen tillför lite sötma.

Får man inte till den riktiga currysmaken, så prova släng ner lite extra spiskummin.
Krossad svartkummin är likt spiskummin typiskt curry-smakgivande. Lite mustigare (tänk jerk) men blir bra det också.

Botanisera er i currykryddor, finns så pangmycket att slå ihop.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in