• 1
  • 2
2014-06-08, 21:55
Bannlyst
När jag ansökte om körkortstillstånd och gjorde min synundersökning så fick jag 0.3 på båda ögonen. Kravet är 0.5 för att inte behöva köra med glasögon. Men optikern hade sån jävla usel tavla att jag knappt kunde läsa av skiten. Det var typ en spegel på väggen som "reflekterade" en liten syntesttavla.

Jag anser att jag har tillräckligt med syn för att läsa av översta delen av tavlan vilket är 0.5. Kan jag gå till en optiker där jag enkelt kan göra en synundersökning och sen skicka till trafikverket så att villkoret går bort?

Har t.o.m. vänner som regelbundet har glasögon som t.o.m. klarat den där synundersökningen. Jag hade dock oturen att hamna i fitt specsavers med världens konstigaste syntavla. Antagligen för att kränga mig på pengar vid köp av glasögon.

Kan någon rekommendera mig någon glasögonbutik där man gör synundersökningen med tavlan framför och inte med någon jävla spegel hängandes på väggen?

Eller kan jag bara ta en sån där hälsopapper, skriva in 1,0 och sen skicka till transportsstyrelsen Örebro?
Citera
2014-06-08, 21:59
Bannlyst
Skolsköterskan har en sån syntavla. Tänkte testa mig där för att vara säker på att jag klarar av att avläsa översta raden vilket jag är ganska säker på att jag kan. Kan skolsköterskan göra detta istället för optiker?
Citera
2014-06-08, 22:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
När jag ansökte om körkortstillstånd och gjorde min synundersökning så fick jag 0.3 på båda ögonen. Kravet är 0.5 för att inte behöva köra med glasögon. Men optikern hade sån jävla usel tavla att jag knappt kunde läsa av skiten. Det var typ en spegel på väggen som "reflekterade" en liten syntesttavla.

Ja, man gör så eftersom man som regel inte har plats att komma upp till minsta godkända avstånd om man inte har en spegel.
Citera
2014-06-08, 22:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kan skolsköterskan göra detta istället för optiker?

Visst kan hon göra det. Men hon är inte behörig att _intyga_ det, så TS kommer inte att bry sig om det.
Citera
2014-06-08, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Visst kan hon göra det. Men hon är inte behörig att _intyga_ det, så TS kommer inte att bry sig om det.
Kan jag inte bara sno någon optikers namn? Skriva allt själv och sen skicka till transportsstyrelsen?
Citera
2014-06-08, 22:12
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Kan jag inte bara sno någon optikers namn? Skriva allt själv och sen skicka till transportsstyrelsen?
Prova. Betänk att du behöver någon form utav stämpel för att det skall se riktigt ut. Huruvida det sen blir urkundsförfalskning eller bedrägeri vete tusan, i det fall någon höjer på ögonbrynen.

Varför inte bara söka upp någon annan optiker och göra ett nytt test? Klarar du det så är saken ur världen och du har ditt efterlängtade twentytwenty-papper. Om inte - kanske inse att du behöver någon forum utav synkorrektion?
Citera
2014-06-08, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Prova. Betänk att du behöver någon form utav stämpel för att det skall se riktigt ut. Huruvida det sen blir urkundsförfalskning eller bedrägeri vete tusan, i det fall någon höjer på ögonbrynen.

Varför inte bara söka upp någon annan optiker och göra ett nytt test? Klarar du det så är saken ur världen och du har ditt efterlängtade twentytwenty-papper. Om inte - kanske inse att du behöver någon forum utav synkorrektion?
Jo tänkte köpa en stämpel. Ska fan testa det. Har inget att förlora. Men hur ska jag meddela transportsstyrelsen att jag skickat denna synintyg med syfte att upphäva villkoret?

Först blir det dock att göra ett nytt test. Funkar inte det så får jag ta till den rebelliska metoden.
Citera
2014-06-08, 22:20
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Självfallet KAN du göra så. Du KAN också hota en optiker med misshandel. Du KAN även köra utan glasögon även om det står på ditt körkort att du måste ha det.
Citera
2014-06-08, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Självfallet KAN du göra så. Du KAN också hota en optiker med misshandel. Du KAN även köra utan glasögon även om det står på ditt körkort att du måste ha det.
Det räknas som olovlig körning om polisen stoppar mig utan glasögon/linser. Man vill inte bli av med körkortet under prövotiden lol...
Citera
2014-06-08, 22:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Har inget att förlora.

Jo, det har du faktiskt.
Citera
2014-06-08, 22:31
Medlem
zepofans avatar
Hur svårt är det att skaffa glasögon då? Eller är man inte tillräckligt cool med det?
Citera
2014-06-08, 22:33
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Jo tänkte köpa en stämpel. Ska fan testa det. Har inget att förlora. Men hur ska jag meddela transportsstyrelsen att jag skickat denna synintyg med syfte att upphäva villkoret?

Först blir det dock att göra ett nytt test. Funkar inte det så får jag ta till den rebelliska metoden.
Frågan har ställts tidigare: (FB) Synkrav för körkort

Men om du ännu bara sitter med körkortstillstånd är det nog samma förfarande som gäller. Personligen hade jag ringt Transportstyrelsen och hört mig för, eller besökt något utav deras kontor för att få klarhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in