Flashback bygger pepparkakshus!
2005-08-23, 13:53
Medlem
MrOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Sverige? Man ber dem ta bort svampen vettu`... De flesta pizzabagare talar och förstår svenska.

Tror mer han mer syftade på att det inte är en capricciosa om det inte är svamp på den. Det är som att säga att man äter bacon och ägg, utan bacon.

Kebabpizza är oerhört gott. Med vitlökssås, tzatziki, aioli eller bearnaisésås. Den röda såsen ska brinna i helvetet. Gäller för all form av kebab. Det enda den gör är att den slabbar ner köttet, förstör smaken, gör brödet svampigt plus att den i 9 fall av 10 smakar väldigt, väldigt illa. Det ska absolut inte vara dränkt i någon sås, bara lite ovanpå.

De har ett underbart system på min lokala pizzeria, de gör helt enkelt en vanlig pizza med det man vill ha på. Sen får man kebabköttet i en sån där aliminiumförpackning med lock. Oftast är det dubbelt så mycket kött som man skulle behöva
Citera
2005-08-23, 15:50
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hur många kalorier är det i en rejäl kebabpizza ungefär?

En riktigt mastig en med rejält med tilltagen sås och kanske toppad med pommes frites lär ju lätt kunna slå "drömgränsen" på 1500 kcal.

Det är ju svårt att behärska sig om man har en sådan goding framför sig, men faktum är att en specifik kebabpizza jag brukar köpa (röd kebabsås och pommes frites) räcker till 4 måltider om man kompletterar med lite sallad och kanske lite bröd, och då blir det ju varken speciellt onyttigt eller dyrt.

Men om jag har en ätardag så klämmer jag lätt hela på en gång, gärna ihop med en stor stark. MUMMA!
Citera
2005-08-23, 16:13
Medlem
Till min stora stolthet kan jag bara konstatera att det är en släkting till mig som beställde och komponerade den första kebabpizzan i landet. Denna blev så vanlig på denna pizzerian att den från början hette Anders Special.
Citera
2005-08-23, 16:22
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drachma
Älskar kebab, äter oftast kebabtallrik, men pizzor slinker ner då och då också =)

Jag måste få tipsa om Campino i Varberg, de har "fläskkarrékebab", som är helt sanslöst god.
Pizzan gräddas med tomat, ost, skinka, sedan läggs kebabköttet och rå lök på efteråt, och såsen får man jämnte.. sjukt gott!

kan inte annat än hålla med, kebaben på Campino i varberg är underbar!

Själv vill jag ha min kebabpizza med både kebabsås och bearnessås!

Brukar laga kebabtallrik hemma på helgerna oxå, lätt, snabbt, billigt och gott!
Citera
2005-08-23, 17:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hur många kalorier är det i en rejäl kebabpizza ungefär?
Med lite överslagsräkning och antaganden:
150 g ost = ca 500 kcal, beroende på osttyp
70 g majonnäsbaserad sås = ca 500 kcal
150 g kebabkött (fläskkarrétyp med flott) = ca 350 kcal
pizzabotten = ca 300 kcal
övriga ingredienser = ca 100 kcal

Då är vi uppe i 1750 kcal. Lägg på ca 100 g sunkfriterad pommes på det så är vi uppe i en bit över 2000 kcal. Skulle inte förvåna mig om jag underskattat en rejäl kebabpizza med allt på. Kan nog variera mellan 1500 och 3000 kcal.

Edit: Stavfel.
Citera
2005-08-23, 17:19
Medlem
här har vi nog målet som är farligare än att röka ett pack cigg om dagen
Citera
2005-08-23, 17:19
Medlem
Baskis avatar
Jag vill ha min med stark och vitlökssås ovanpå varanda.
Mycket kött och nybakad.
Utan Jalapeno. (staving?)
Citera
2005-08-23, 17:52
Medlem
soundchecks avatar
Vad jag har hört så är det osten som är den stora kaloritjuven i Pizzan. Tar man bort osten, eller rentav tar en kebabrulle istället, så blir pizzan genast mycket hälsosammare och mindre rik på kalorier.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2005-08-23, 19:12
Medlem
Den bästa kebabpizzan jag ätit var på en pizzeria i Sölvesborg. Pizzerian hette typ Kanonen eller nåt sånt. Kan vara skitfel minne osså

Iaf, det ska vara så lite deg som möjligt o pyttekanter för kanterna är äckliga. Sen ska det vara rå lök (röd eller gul spelar ingen roll) på o självklart vit sås i mängder, förutom ost o tomatsås som är självklart.
Citera
2005-08-23, 19:16
Medlem
CrapOramas avatar
Kebab som man får på pizzerior är ingen höjdare. Seg och jävlig är den. Full med sunkigt fett är det på den också.
Citera
2005-08-23, 19:18
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapOrama
Kebab som man får på pizzerior är ingen höjdare. Seg och jävlig är den. Full med sunkigt fett är det på den också.

Kan en kebabpizza vara god utan att vara sunkigt fet?
Citera
2005-08-23, 19:21
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Kan en kebabpizza vara god utan att vara sunkigt fet?

Klart att den kan.
Det jag menar var att kebaben är till stor del bara fett. Kollar man på en liten kebabbit så ser man att det ungefär 50-50 kebab och fett. Ska det vara kebab så ska det vara ren kebab utan något äckligt fett på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in