• 1
  • 2
2014-06-07, 21:18
Medlem
carlpetersen73s avatar
Läste en tråd här på forumet där TS åkt dit med typ 0,23. I tråden blev jag varse om att reglerna ändrats, att det inte längre finns en stafflad straffskala, över 0,2 så ryker kortet ett år. Därför beslutade jag mig för att skaffa en alkoholmätare, och efter mycket googlande köpte jag denna.
http://time2drive.se/

Jag vill inte diskutera rätt eller fel med promillegränsen, bara hur du gör för att säkerställa att du är grön att köra. Har du en alkoholmätare? Funkar den tillförlitligt? Har du någon erfarenhet av den jag köpt?

Med min alkomätare laddar man ned en app som läser av resultatet och beräknar när man är grön att köra. Just nu har jag 0,37 och når enligt den 0,2 om ungefär en timme.

Känns som en bra investering.
Citera
2014-06-07, 21:38
Medlem
-defekt-s avatar
Enkel regel: Dricker jag så kör jag inte dagen efter, har suttit på mc träffar och väntat på att folk ska "nyktra till" och blåsa i alkomätaren. Ingen kul.
Alkomätare måste kalibreras efter ca 10 blås. för att ge pålitligt resultat.
Ingen app i världen kan säga vad du har för promille i kroppen.
Och du som kör onykter hoppas du kör ihjäl dig själv innan någon annan , jävla rövhål.
Citera
2014-06-07, 21:41
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Enkel regel: Dricker jag så kör jag inte dagen efter, har suttit på mc träffar och väntat på att folk ska "nyktra till" och blåsa i alkomätaren. Ingen kul.
Alkomätare måste kalibreras efter ca 10 blås. för att ge pålitligt resultat.
Ingen app i världen kan säga vad du har för promille i kroppen.
Och du som kör onykter hoppas du kör ihjäl dig själv innan någon annan , jävla rövhål.
Den här ska kalibreras en gång per år. Appen har inget som helst med mätresultatet att göra, den gör bara så du kan använda din smartphone/platta för att utläsa resultatet.
Citera
2014-06-07, 22:13
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Den här ska kalibreras en gång per år. Appen har inget som helst med mätresultatet att göra, den gör bara så du kan använda din smartphone/platta för att utläsa resultatet.
Ja, om du gör 10 blås eller mindre. Läs det finstilta,. gör du ett blås i veckan i den så lovar jag att den är helt vilsen efter 12 veckor, och opålitligg- Om du kollar på "dyrare" finare instrument så ser du att det är tio blås och kalibrering. Det är därför polisrn har två instrument+ blodprov för att fast ställa ppm.
Citera
2014-06-07, 22:14
Medlem
johkv637s avatar
Har en mätare, lever tyvärr i ett skitnödigt land.
Citera
2014-06-07, 22:23
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Har en mätare, lever tyvärr i ett skitnödigt land.
Leve manjana... Italien 0,7 ppm
Citera
2014-06-07, 22:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ja, om du gör 10 blås eller mindre. Läs det finstilta,. gör du ett blås i veckan i den så lovar jag att den är helt vilsen efter 12 veckor, och opålitligg- Om du kollar på "dyrare" finare instrument så ser du att det är tio blås och kalibrering. Det är därför polisrn har två instrument+ blodprov för att fast ställa ppm.
Tack, tänkvärt. Det fanns två alternativ, ett där fria kalibreringar ingick och ett där de kalibrerade en gång/år. Tror i och för sig inte att jag kommer att blåsa mer än tio ggr/år, det är ju som sagt bara i tveksamma fall den är av intresse.
Citera
2014-06-07, 22:45
Medlem
Peter77s avatar
Har ingen alkoholmätare, men dricker måttligt och försöker att inte försätta mig i situationer där jag är inkababel att köra långt in på nästa dag.
Jag är yrkeschaufför och det kan mycket väl hända att något inträffar så att man måste rycka in och köra.

Jag blir med andra ord inte askalas.
Behöver jag köra dagen efter, brukar jag räkna bakåt antal timmar sedan jag tog senaste groggen/ölen/glaset vin och utgå från en omvandlingstabell (ca 4cl starksprit 40% förbränns per timme har jag för mig).
På så vis får jag en fingervisning om när jag promillemässigt kan förväntas vara körduglig.
Utöver detta tar jag mig en funderare över hur jag känner mig, om jag känner mig tillräckligt skärpt, utvilad och i bra skick.

Det tycker jag alla borde göra, för man kan mycket väl ligga på 0 promille dagen efter, men ändå vara sliten som tusan och olämplig bakom ratten.

Mvh
Citera
2014-06-07, 22:49
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Leve manjana... Italien 0,7 ppm

Exakt, vi tänker lika!!!
Citera
2014-06-07, 22:53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har ingen alkoholmätare, men dricker måttligt och försöker att inte försätta mig i situationer där jag är inkababel att köra långt in på nästa dag.
Jag är yrkeschaufför och det kan mycket väl hända att något inträffar så att man måste rycka in och köra.

Jag blir med andra ord inte askalas.
Behöver jag köra dagen efter, brukar jag räkna bakåt antal timmar sedan jag tog senaste groggen/ölen/glaset vin och utgå från en omvandlingstabell (ca 4cl starksprit 40% förbränns per timme har jag för mig).
På så vis får jag en fingervisning om när jag promillemässigt kan förväntas vara körduglig.
Utöver detta tar jag mig en funderare över hur jag känner mig, om jag känner mig tillräckligt skärpt, utvilad och i bra skick.

Det tycker jag alla borde göra, för man kan mycket väl ligga på 0 promille dagen efter, men ändå vara sliten som tusan och olämplig bakom ratten.

Mvh
Jag tycker du gör en sund bedömning, men 0,2 är ganska lätt att nå även om man känner sig fräsch dagen efter. Det räcker med att missa en öl/grogg, så sitter man där, eller att man förbränner mindre än vad man räknar på. Och man kan nog känna sig fit for fight en lördagsmorgon efter en god natt, men det är ruskigt små marginaler, och över 0,2 ryker kortet på ett år.
Citera
2014-06-07, 22:58
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag tycker du gör en sund bedömning, men 0,2 är ganska lätt att nå även om man känner sig fräsch dagen efter. Det räcker med att missa en öl/grogg, så sitter man där, eller att man förbränner mindre än vad man räknar på. Och man kan nog känna sig fit for fight en lördagsmorgon efter en god natt, men det är ruskigt små marginaler, och över 0,2 ryker kortet på ett år.

Vet att det är individuellt men har aldrig känt mig fräsch med 0,2 i blodet. Tvärtom så blåser jag 0 när jag fortfarande känner mig rätt bakis. Men vi är väl olika.
Citera
2014-06-07, 23:37
Medlem
provocative77s avatar
I den hålan jag bor så är affärer samt bakfyllemathaken öppna även på Juldagen.
Så jag ser till att inte köra dagen efter. Den mätaren är säkrare än alla alkomätare på marknaden.
Bor man så man har fler mil för att få tag på föda så förstår jag problematiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in