• 1
  • 2
2014-06-07, 23:38
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Vet att det är individuellt men har aldrig känt mig fräsch med 0,2 i blodet. Tvärtom så blåser jag 0 när jag fortfarande känner mig rätt bakis. Men vi är väl olika.

Samma här, även om man utan tvivel skulle blåsa 0 med hänsyn till total mängd och senaste intag, så kan man känna sig skev som fan dagen efter.
Alkholintag påverkar ju även sömnen och det i sin tur bidrar ju också till körskickligheten nästföljande dag.
Citera
2014-06-07, 23:42
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag tycker du gör en sund bedömning, men 0,2 är ganska lätt att nå även om man känner sig fräsch dagen efter. Det räcker med att missa en öl/grogg, så sitter man där, eller att man förbränner mindre än vad man räknar på. Och man kan nog känna sig fit for fight en lördagsmorgon efter en god natt, men det är ruskigt små marginaler, och över 0,2 ryker kortet på ett år.

Visst är det så.
Ett år är rätt jäkla länge och för någon som jobbar på vägen vore det helt förödande alltså.

Mvh
Citera
2014-06-07, 23:46
Medlem
cavaliers avatar
"24 hours from bottle to throttle" - levnadsregel för piloter. En frisk människa med fungerande lever "förbrukar" ungefär 0,2 promille per timme. 24 timmar motsvarar då 4,8 promille, och de flesta dör när det börjar närma sig 3 promille.

Sedan är det annat som inverkar. Om man super i veckor i sträck, är nykter i ett par dagar ("blåser noll") så betyder det inte att man är lämplig att köra bil. Många som är förtjusta i sprit fokuserar bara på promille-halten, och verkar strunta i om man är en "fara på vägen" eller ej. Alkisar råkar ut för abstinens, blir skakiga och tappar fokus. I lagens mening är de inte rattfulla, men de ska inte köra..

Jag har lite erfarenhet av det här, när en "närstående" tappade kontrollen över sitt drickande och inte förstod att det var dags att sluta köra bil. Efter en lång tid av övertalning (som inte funkade) så "slutade bilen att fungera"! ). "Någon" ( = jag!!) röck säkringen till startmotorn, och så var det tråkiga problemet löst..
Citera
2014-06-08, 12:07
Medlem
om jag får i nyckeln i dörren inom 3 försök så är det okej!

Senast redigerad av hammarkullen 2014-06-08 kl. 12:19.
Citera
2014-06-08, 21:45
Medlem
Man får tillbaka körkortet om man är under 0.15 (0.30 i blodet) i utandningsluften av polisen.
Detta för att det inte är säkert att Transportstyrelsen drar in kortet.
Hade det varit standard att man drog körkortet under 0.30 hade polisen också tagit körkortet direkt.
Det är åtminstone vad jag vill tro för att lugna nerverna...
Citera
2014-11-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Ja, om du gör 10 blås eller mindre. Läs det finstilta,. gör du ett blås i veckan i den så lovar jag att den är helt vilsen efter 12 veckor, och opålitligg- Om du kollar på "dyrare" finare instrument så ser du att det är tio blås och kalibrering. Det är därför polisrn har två instrument+ blodprov för att fast ställa ppm.
Var får du 10 blås ifrån? Texten nedan är taget från Time2Drives hemsida.

"För att en Time2Drive ska fungera korrekt måste den kalibreras om en gång om året eller efter 250 blås, en räknare finns i applikationen."
Citera
2014-11-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutgerhowu
Man får tillbaka körkortet om man är under 0.15 (0.30 i blodet) i utandningsluften av polisen.
Detta för att det inte är säkert att Transportstyrelsen drar in kortet.
Hade det varit standard att man drog körkortet under 0.30 hade polisen också tagit körkortet direkt.
Det är åtminstone vad jag vill tro för att lugna nerverna...

Dricker man så mycket som det relateras här ovan i tråden då dricker man för mycket och bör ta tag i sin situation innan det händer något tråkigt.
Citera
2014-11-30, 01:17
Medlem
Culpeppers avatar
Dräger alkomätare är bra, samma som polisen använder.
Citera
2014-11-30, 02:38
Medlem
toby79s avatar
Jag låter Dräger Alcotest 3000 avgöra vad som är en bra tid att köra. Fast som någon var inne på tidigare så ska man också känna efter själv för baksmällan kan göra att man inte tänker klart.

Skillnaden mellan den och den Polisen använder (Alcotest 6810) är att Polisen har menyknappar och deras används enbart för sållning, dvs att ta reda på vilka som ska få följa med för bevistagning. Medan Dräger 3000 ger aktuellt värde oavsett om det är lagligt att köra eller inte. Den visar också med grönt och rött ljus om det är okej eller inte att köra.

Den kostar sin peng i inköp, men den kan rädda ett körkort och en inkomst, så ser man det på det viset är det inga pengar att bråka om. Eller så ser man helt enkelt till att skippa bilen hela dagen efter, men allt för många piper iväg allt för tidigt och borde ta en funderare på sin karaktär, eller köpa den här.

Det finns ett fåtal andra som är okej, men ingen motsvarar riktigt den här klassen på exakthet. Sen säger inget om kalibrering någonting. Är beräkningen fel från början så kan man kalibrera den tills man får en hjärnblödning. Det är enbart konstaterad och dokumenterad fakta som gäller. Så här långt är det nog ingen som tex kopplas till smartphone som är framme med tillförlitlig kvalitet ännu. Men tekniken blir bättre där också så inom några år finns det nog betydligt fler prisvärda instrument för konsumentledet.
Och tumregeln är att ju billigare instrument, desto sämre noggrannhet får man och i slutänden är det vad som presenteras i Polisens Evidenzer som gäller.
Citera
2014-11-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Ja, om du gör 10 blås eller mindre. Läs det finstilta,. gör du ett blås i veckan i den så lovar jag att den är helt vilsen efter 12 veckor, och opålitligg- Om du kollar på "dyrare" finare instrument så ser du att det är tio blås och kalibrering. Det är därför polisrn har två instrument+ blodprov för att fast ställa ppm.

Citat:
Vi garanterar att varje alkoholmätare kalibreras individuellt. En datummärkning visar exakt när kalibreringen utfördes. Time2Drive kommer dessutom att påminna dig om när det är dags för kalibrering, efter 250 blåstester eller ett år.
Citerat från time2drives hemsida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in