• 1
  • 2
2014-06-07, 19:01
Medlem
optimusprimes avatar
Ja som rubriken lyder så undrar jag lite över folk som är stolta över sitt land.
Så jag tänker så känner jag stolthet över sådant som jag själv skapar.
Jag är svensk och arbetat sen jag var 16 så visst har mina skattepengar delvis varit med att skapa vårat land.
Mina röster i val har väl också påverkat.
Men det som jag själv har varit att forma mitt land är minimalt.
Ska jag känna stolthet över Sveriges historia?
Där har jag ju inte gjort något alls för att påverka.
Min åsikt är alltså att vara stolt över sitt land är lika logiskt som att vara stolt över att vara man/kvinna.
Hur resonerar ni?
Citera
2014-06-07, 19:35
Medlem
morpdeuss avatar
Ur ett deterministiskt perspektiv så kan man inte ens ta äran för sina egna prestationer.
Citera
2014-06-07, 20:41
Bannlyst
Stolthet är en helt obefogad känsla. Det som man har presterat själv har man klarat just därför att man var determinerad att klara det. Men att känna stolthet å någon annans vägnar eller över det land man är född i etc är ännu mer bisarrt.
Citera
2014-06-07, 20:45
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Ur ett deterministiskt perspektiv så kan man inte ens ta äran för sina egna prestationer.

Bra skrivet! Eller jag menar, skrivet! Du skrev det där! Eller alltså, det var inte ens du som skrev det där, och om du gjorde det så gjorde ändå inte du det av fri vilja! Så, bra eller dåligt jobbat! Eller inte alls jobbat! Alls!
Citera
2014-06-07, 20:49
Medlem
KenRingIntes avatar
De som påstår att de inte känner stolthet över vad deras land har presterat genom historien ljuger. Jag skulle vilja se dem inte bli stolta när en väldigt långväga släkting till dem vinner ett maratonlopp och prisas internationellt, även om de aldrig träffat personen. Det behöver inte ligga en logik bakom detta, men det är naturligt och det är ej konstigt att känna så. Själv är jag stolt över mitt lands historia (ej Sverige) och kopplar ihop dess prestationer med mina egna, då en viss mentalitet har gjort att de lyckats med vad de lyckats med, och rent genetiskt har jag ärvt stora delar av detta, utöver kulturell påverkan.
Citera
2014-06-07, 20:51
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
Ja som rubriken lyder så undrar jag lite över folk som är stolta över sitt land.
Så jag tänker så känner jag stolthet över sådant som jag själv skapar.
Jag är svensk och arbetat sen jag var 16 så visst har mina skattepengar delvis varit med att skapa vårat land.
Mina röster i val har väl också påverkat.
Men det som jag själv har varit att forma mitt land är minimalt.
Ska jag känna stolthet över Sveriges historia?
Där har jag ju inte gjort något alls för att påverka.
Min åsikt är alltså att vara stolt över sitt land är lika logiskt som att vara stolt över att vara man/kvinna.
Hur resonerar ni?

har du åstadkommit något själv?
Vad hade du varit utan föräldrar, omgivning, ett samhälle och nation som har en infrastruktur, myndighetsväsende, utbildning etc....
Ta bort allt detta ur ekvationen och se hur mycket du hade då åstadkommit själv.

klart man kan vara stolt över sin nation precis som över sin bror, sina föräldrar, sitt hockeylag eller annan gruppering där du är en del därav utan att för den delen bidragit avgörande.
Citera
2014-06-07, 21:11
Medlem
Tanken är lika biologisk som filosofisk. Vi är våra förfäder, vi har deras gener, vi delar samma blod, vi är samma folk och släkt därtill. Landet togs av oss, kuvades av oss, formade oss och vi har skapat på det, levt av det och vi blev vi genom att bilda nationen Sverige. Att sen jag personligen aldrig sett Segersäll eller Gustav Vasa eller Karl XII spelar ingen roll, utan det är arvet som vårt folk genom plogad åker och blodigt slagfält sen överlämnat åt oss. Landet i sig själv, alltså det geografiska, har förvisso tjänat och format oss, men utan just ett oss spelar det ingen roll längre. Det är folket jag är stolt över.
Citera
2014-06-07, 21:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimusprime
Hur resonerar ni?

Stolt är man över egna lyckade prestationer. Däremot kan man vara glad att vara svensk, det är jag. Än så länge iaf.
Citera
2014-06-07, 22:14
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Är man inte rasist då?
Citera
2014-06-07, 22:26
Medlem
optimusprimes avatar
Jag känner mig glad över att bo i Sverige.
Jag känner mig glad för vad generationerna innan mig har byggt upp.
Jag känner mig glad över vänners och familjs prestationer.
Men stolt nej det gör jag inte.
Citera
2014-06-08, 00:22
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag kan känna mig stolt över vissa av mina egna prestationer, inget annat.
Jag kan i vissa situationer känna mig väldigt lättad över det faktum att jag är svensk, men det handlar snarare om att jag insett att jag genom min geografiska födelseplats är direkt privilegierad. Genom att vara född i Sverige utsätts jag inte bara för mindre risker än vad jag skulle ha gjort om jag till exempel hade fötts i Bangladesh, utan jag har redan från dag ett ett extremt försprång gentemot majoriteten av den här planetens invånare när det kommer till chansen att få ett relativt smärtfritt och mindre ansträngande liv. Det är inget jag är stolt över, bara något jag haft tur att hamna i.

Hur det går för Sverige i till exempel fotboll, hockey eller Eurovision Song Contest skiter jag fullständigt i.

För övrig ser jag det lite lätt så som George Carlin beskrev det.

Citat:
"I could never understand ethnic or national pride. Because to me pride should be reserved for something you achieve or attain on your own, not something that happens by accident of birth. Being Irish isn’t a skill, it’s a fuckin’ genetic accident. You wouldn’t say ‘I’m proud to be 5’11”. I’m proud to have a predisposition for colon cancer.’ So why the fuck would you be proud to be Irish, or proud to be Italian, or American or anything?"

- George Carlin

Det finns en hel del absurda tankar/argument för nationell stolthet i: (FB) Är du stolt över att vara etnisk svensk?
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-06-08 kl. 00:30.
Citera
2014-06-08, 00:58
Medlem
Stoltheten går hand i hand med vad man identifierar sig som. Givetvis kan man vara stolt över att vara svensk, liksom man kan vara stolt över fysiska attribut, prestationer eller vad fan som helst. Det handlar om att må bra över någonting som stärker ens självbild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in