2012-03-03, 23:28
Medlem
Jag reser ganska mycket i Europa och USA i jobbet och träffar mycket folk som jag i olika situationer talar med.

Faktum är att jag numera skäms för att berätta att jag är svensk. Jag vill inte personligen bli förknippad med den idiotiska invandringen av islamistika terrorister och annat löst folk som tydligen månste ha UT och PUT i Sverige, what ever it cost.

Genomgående kan jag säga att ALLA andra nationaliteter är stolta för sina länder och visar en patriotism som känns stark och solid. Jag är ofta avundsjuk när jag träffar andra som stolt beskriver sin historia. Vid dessa tillfälle önskade jag att jag kunde marknadsföra Sverige också, men tyvärr.. jag kan inte! Jag får många frågor om vad som händer i vårt land men jag undviker skickligt att gå djupare in i diskussion. Förut så var man stolt över att vara svensk och visade gärna upp sitt svensk medborgarskap och arv, men inte nu längre!

Jag förstår att hela vänsterrörelsen inte har några problem att marknadsföra sig som svensk, men vad känner ni andra?

Har ni samma känsla för Sverige nu som för ca 30 år sedan? Är ni stolta över ert land?

(ni som inte är etniska svenskar behöver inte besvära er i denna tråd!)
Citera
2012-03-03, 23:35
Medlem
darkaims avatar
Det finns inget att vara stolt över i dagens Sverige, därför får jag nog citera Jonas De Geer “Jag är inte nationalist för att jag är stolt över mitt folk. Jag är snarare nationalist för att jag skäms över mitt folk.”.
Citera
2012-03-03, 23:37
Medlem
MatildaLundgrens avatar
Kan instämma med ovanstående talare, snarare än att vara stolt över sitt land skäms jag över att behöva erkänna för andra att jag lever i ett land i dekis.
Citera
2012-03-03, 23:38
Medlem
Jag är stolt över att vara svensk och kommer alltid att vara det!
Sverige är mitt land, bryr mig inte om vad världen över säger och tycker.
Världen lider tillräckligt mycket med stora problem där bland annat förekommer krig, svält, arbetslöshet och m.m. så Sverige är inte den ende.
Citera
2012-03-03, 23:41
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faku
Jag vill inte personligen bli förknippad med den idiotiska invandringen av islamistika terrorister och annat löst folk .
Vi verkar ha ganska få islamister i Sverige. Jag försöker se "islamiseringen" av samhället varenda dag men misslyckas. Visst, det finns några badhus där män och kvinnor inte får bada samtidigt, och i vissa skolor så tar de bort fläskkött för att tillfredsställa muslimer. Detta är givetvis principiellt fel, men det är inga enorma problem.

Citat:
Genomgående kan jag säga att ALLA andra nationaliteter är stolta för sina länder och visar en patriotism som känns stark och solid.
Ganska märkligt, eftersom många länder faktiskt också är rejält långt ner i skiten, även om Sverige spelar i en egen liga, men England är nog värre än Sverige, och Holland/Frankrike är nog ungefär lika långt ner, även om det verkar vara ganska radikalt annorlunda folkgrupper som har invandrat till dessa länder.

Citat:
Jag är ofta avundsjuk när jag träffar andra som stolt beskriver sin historia.

Citat:
Vid dessa tillfälle önskade jag att jag kunde marknadsföra Sverige också, men tyvärr.. jag kan inte! Förut så var man stolt över att vara svensk
Var stolt över din ras. I hela den vita världen så är den blonde vikingen det yttersta idealet.

Citat:
och visade gärna upp sitt svensk medborgarskap
Varför? Det är en papperslapp. Vad är så fantastiskt häftigt med en fånig papperslapp som till och med den mörkaste negern kan få tag på utan större problem?
Citera
2012-03-03, 23:44
Medlem
MatildaLundgrens avatar
Citat:
Vi verkar ha ganska få islamister i Sverige. Jag försöker se "islamiseringen" av samhället varenda dag men misslyckas. Visst, det finns några badhus där män och kvinnor inte får bada samtidigt, och i vissa skolor så tar de bort fläskkött för att tillfredsställa muslimer. Detta är givetvis principiellt fel, men det är inga enorma problem.

Mycket beror ju till stor del på var i landet du bor...
Citera
2012-03-03, 23:46
Medlem
Alltså om jag var grek skulle jag skämmas men att skämmas för att vara från sverige och tala om ett land på dekis, finns mängder med utlänningar som står upp för sverige som land. Tycker du/ni att det är bättre nånannastans flytta. Folk som inte står upp för utan skäms för att vara svensk är patetiska.
Citera
2012-03-03, 23:49
Medlem
Fjodorovs avatar
Jag som svensk ska väl inte skämmas mer än de övriga europeiska folken som till en stor del också sitter i skiten. Till negrer, araber och zigenare har jag verkligen ingen orsak till att känna mig mindervärdig eftersom de är enbart bönderna på brädet.

Men dock är jag rätt förbannad över att bli representerad utav bror duktig typer som kallar sig öppna men hycklar något enormt när det kommer till avvikande åsikter.
Citera
2012-03-03, 23:50
Medlem
du skämms för att du är en idiot, skaffa lite självkänsla. "Jag skämms för att säga att jag är svensk" "jag reser mycket i jobbet" fy fn stå på dig din jävla tönt jag skäms över att det finns så svaga människor som alltid ska förmiska sig själva, din åsikt är ingen annans utan din osäkerhet som skiner igenom och de flesta svenksar jag träffar i världen är stolta, de är ju då inte gymnasie elever som ditt kontakttnät består av.
Citera
2012-03-03, 23:55
Medlem
Mah3s avatar
Vad finns det att vara stolt över? Nationalism är ett idiotiskt påfund vi människor skapat som bara delar in oss i grupper. Visst jag är född här, men, och?
Citera
2012-03-03, 23:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag skulle aldrig få för mig att springa runt och vara stolt över något som jag inte själv valt att ta del av.
Jag är bara stolt över vissa av mina egna prestationer.

Att vara stolt över att vara född på en viss geografiskt plats är lika korkat som att vara stolt över att gräset är grönt eller att möss har svans...

Är det någon här som är stolt över att den är född med öron och näsa?

Jag har självklart inte samma känsla för Sverige som jag hade för 30 år sedan, då var jag sex år och önskade att allt skulle vara mer som i någon av Astrid Lindgrens sagor. Skillnaden mellan mig och många som tror/vill/hoppas att Sverige åter ska bli som det var i Alla vi barn i Bullerbyn, Madicken, Lotta på Bråkmakargatan, Emil i Lönneberga eller Pippi Långstrump är att jag vet att det bara är sagor och att Sverige aldrig varken har varit så eller kommer att bli det...

När jag har varit ute i världen och sett hur illa det är ställt med vissa länder och människorna som bor där så har jag varit tacksam över att vara född i Sverige och inte där; men jag har aldrig varit stolt över att vara svensk.

Med tanke på att TS inleder med att skriva om sina resor i Europa och USA så undrar jag självklart hur han/hon kunnat undgå att få med sig hur dessa delar av planeten påverkats av invandring genom historien?

Börja gärna med USA som är ett land som är så gott som totalt skapat av sina invandrare (Ursprungsbefolkningen har inte särskilt mycket av utvecklingen där att ta ansvar för.).

Citera
2012-03-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag skulle aldrig få för mig att springa runt och vara stolt över något som jag inte själv valt att ta del av.
Jag är bara stolt över vissa av mina egna prestationer.

Så det är irrationellt att vara stolt över sina barn eller föräldrar?

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att vara stolt över att vara född på en viss geografiskt plats är lika korkat som att vara stolt över att gräset är grönt eller att möss har svans...

Nej det är det inte eftersom platsen som du är född på är resultateten av ditt folk och dina föräldrars arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Mah3
Vad finns det att vara stolt över? Nationalism är ett idiotiskt påfund vi människor skapat som bara delar in oss i grupper. Visst jag är född här, men, och?

Nej. Nationalismen är idén om att grupper med ett gemensamt ursprung (genealogi och genetik), kultur och historia skall bygga stater baserade på det. Tvärtom så är nationalismen en progressiv ideologi kontra den regionala tribalism och den multietniska imperialismen.

Jag tycker själv att nationalismen är en ganska smart ide. Visst är det enklare att bygga en stat på människor med samma språk, ursprung och historia kontra en stat på olika folk med olika språk och ursprung?
Senast redigerad av Rintfleisch 2012-03-04 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in