Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-04, 23:15
  #1
Medlem
IamSiriuss avatar
Satt och läste på förpackningen till ett paket chorizo-korvar och blev lite förvånad när det stod "Till 100G Färdigvara Har Använts 128G Griskött". Är det en magisk korv jag har köpt eller hur går det ihop?

Här är varan: http://www.mathem.se/varor/chorizo-p...50g-gol-polser
Citera
2014-06-04, 23:18
  #2
Medlem
Treants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamSirius
Satt och läste på förpackningen till ett paket chorizo-korvar och blev lite förvånad när det stod "Till 100G Färdigvara Har Använts 128G Griskött". Är det en magisk korv jag har köpt eller hur går det ihop?

Här är varan: http://www.mathem.se/varor/chorizo-p...50g-gol-polser

128g kött betyder inte 128% kött.
Citera
2014-06-04, 23:21
  #3
Medlem
IamSiriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
128g kött betyder inte 128% kött.

Jag funderade mer på hur det kan finnas 128g av något i en produkt som är 100g. Den ekvationen går liksom inte ihop.
Citera
2014-06-04, 23:22
  #4
Medlem
rayraviolis avatar
Av samma anledning som det går åt ett par kilo tomater till en flaska ketchup.
Citera
2014-06-04, 23:24
  #5
Medlem
smokeymcpots avatar
128g innan den torkas/röks/sugsav
Citera
2014-06-04, 23:30
  #6
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
128g kött betyder inte 128% kött.

Jo, i det här fallet är det i stort sett just det som avses. Den färdiga produkten har förlorat en hel del vikt i form av vätska när den har torkats. Därmed går ekvationen ihop.

Edit: Trea på den pucken, men jag slog christery med en minut i alla fall.

Edit 2: Passar på att svara christery nedan off topic: Jo, jag satt litegrann i samma sits när den här frågan dök upp. Jag visste egentligen att jag kunde svaret, men jag fick värka fram det.
__________________
Senast redigerad av JoeDevola 2014-06-04 kl. 23:41.
Citera
2014-06-04, 23:31
  #7
Medlem
christerys avatar
Enkelt, vatten försvinner och resten blir kvar.

Lite som att torka svamp, 1 kg svamp är inte 1 kg när man torkat denna.
Citera
2014-06-04, 23:32
  #8
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jo, i det här fallet är det i stort sett just det som avses. Den färdiga produkten har förlorat en hel del vikt i form av vätska när den har torkats. Därmed går ekvationen ihop.

Jag har köpt ölkorv (tror jag det var) med över 100% kötthalt angivet på förpackningen. Fick fundera lite på vad dom menade.
Citera
2014-06-05, 07:05
  #9
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag har köpt ölkorv (tror jag det var) med över 100% kötthalt angivet på förpackningen. Fick fundera lite på vad dom menade.

Det här var på tapeten för några år sedan, några korvtillverkare påstod att korven innehöll 104% kött, Konsumentomudsmannen krävde dock att de skulle ändra formuleringen på förpacknigen.

Citat:
Trångsvikens Chark hävdar, enligt DN.se, att de har haft frågan om köttinnehåll på över 100 procent i korv uppe hos Konsumentombudsmannen, KO, och då fått innehållet godkänt. Enligt Sveriges Radio Jämtland ska Konsumentombudsmannen dock krävt att de ändrade formuleringen till att de använder 104 gram kött till 100 gram korv och inte procent. Detta då det inte är acceptabelt att något innehåller mer än 100 procent.

http://www.svd.se/mat-och-vin/korven...tt_6621560.svd
Citera
2014-06-05, 07:33
  #10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Det här var på tapeten för några år sedan, några korvtillverkare påstod att korven innehöll 104% kött, Konsumentomudsmannen krävde dock att de skulle ändra formuleringen på förpacknigen.



http://www.svd.se/mat-och-vin/korven...tt_6621560.svd

Aha, jo det var några år sen jag köpte den korven. Såg innehållsförteckningen bara för att jag inte hade nåt annat att kika på (mjölkförpackningssyndromet). Så jag har inte märkt att dom ändrat på det heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback