• 1
  • 2
2014-06-04, 10:10
Medlem
wreckinggirls avatar
Kamrater,

För någon månad sedan fick jag erbjudandet att köpa större delen av ett ungdjur (grovstyckat). Slog till, och vips hade jag mer köttfärs än jag sett och köket fullt med övriga styckningsdetaljer ... trimmade dem efter förmåga och stoppade i frysen.

Mitt problem - nu har jag tillagat några delar och de är OK men inte mer. Har rotat lite och kommit fram till att kreaturet i princip gick och mumsade gräs några timmar innan det landade i mitt kök. Och nu är det i frysen som sagt. Ohängt.

Vad har jag för möjligheter att möra köttet? Eller måste jag mala eländet och käka färs ända till jul?
Citera
2014-06-04, 10:14
Medlem
christerys avatar
Marinader och tillagning (lång tid) kan göra den segaste köttbit mör.

Börja hänga dom nu verkar lite sent.

Kul rubrik, jag trodde du var less på tjejen...
Citera
2014-06-04, 10:16
Medlem
Ghostdesperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Marinader och tillagning (lång tid) kan göra den segaste köttbit mör.

Börja hänga dom nu verkar lite sent.

Kul rubrik, jag trodde du var less på tjejen...

Fan, du hann före. Tänkte samma sak. Blev lite orolig först då tråden även var placerad i Matlagning och metoder.
Citera
2014-06-04, 10:23
Medlem
wreckinggirls avatar
Hmmm ... ja, jag får jobba lite på mina rubriker märker jag ;-)

Gjorde en stek i helgen, marinerad i bla en dryg liter rödvin ett dygn och sen 4 timmar i ugnen under lock. När jag tog ut den stod det Goodyear på den.

OK, skämt åsido - det är inte främst segheten som är problemet, det är mer karaktärslöst, grovt ... Kan såklart vara att jag helt misslyckats med att avgöra vilken detalj som är vilken, men tror inte det ändå ...
Citera
2014-06-04, 12:03
Medlem
klybans avatar
Finns det inte en kylskåps hängning som en del kör?
Citera
2014-06-04, 12:37
Medlem
MeanMEs avatar
Hänger du upp köttet nu efter det varit fryst riskerar du att det blir väldigt tort skulle jag tro. Bättre då att möra och marinera köttet vid tillagning och nästa gång du köper kött låta det hängmöra ett antal veckor.
Citera
2014-06-04, 13:12
Medlem
wreckinggirls avatar
Jo, det är ganska lättgooglat att hitta hur man bör göra när man hängmörar ... problemet är att mitt kommer att ha varit fryst. Och när du kyler ner det snabbt får man kylsammandragningar och att det tappar vätska ...

Nå ja ... i den här landsändan där jag för tillfället bor så gillar infödingarna kött. Att det ska vara KÖTT alltså. Jag är däremot inte helt säker på att man bryr sig om hur det smakar. Flintastek är förmodligen en storsäljare ...
Citera
2014-06-09, 13:17
Medlem
christerys avatar
Tänkte på den här tråden när jag snubblade över https://www.youtube.com/watch?v=E97x...01OtgJAURIuNCV

EDIT: Snabbvariant https://www.youtube.com/watch?v=th1uOp3tF8g
Senast redigerad av christery 2014-06-09 kl. 13:24.
Citera
2014-06-10, 19:05
Medlem
wreckinggirls avatar
Tack för tipsen, ska testa!

Insåg att jag har ett kylskåp ute i ladan, sparat det för att kyla öl och annat till större middagar. Lämpligt om man nu ska ha några kilo kött liggande i nån månad ...
Citera
2014-10-08, 10:26
Medlem
wreckinggirls avatar
Bumpar min egen gamla tråd. Ifall nu det skulle inträffa att nån annan står inför samma utmaning ...

Har testat lite olika grejer men de två som gett bäst resultat är:

1) att köttfärsa och sen köra hyfsat stark taco-kryddning på det. Synd bara att tacos är så himla B ...

2) Biltong! Japp, det blev riktigt bra! Googlade fram några recept och sen körde jag en kombo av de jag tyckte mest om. Enda nackdelen är att jag fick svår Sydafrika-abstinens ...
Citera
2014-10-08, 16:04
Medlem
Man kan inte hänga kött som en gång varit fryst. Enzymer du behöver har blivit skadade. Långkok får gälla.
Citera
2014-10-08, 16:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Man kan inte hänga kött som en gång varit fryst. Enzymer du behöver har blivit skadade. Långkok får gälla.
Satt och hörde mig för om detta och fick ett förslag om att baka in köttet i annat kött som skall hängas. Vad tror du kan det vara något? Bakteriekulturen förs ju över i alla fall. Ett annat råd var att koka köttet och hänga det för tork som man gör med den hängda parisskinkan.

Vad tror du kan det vara en väg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in