• 1
  • 2
2014-10-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Satt och hörde mig för om detta och fick ett förslag om att baka in köttet i annat kött som skall hängas. Vad tror du kan det vara något? Bakteriekulturen förs ju över i alla fall. Ett annat råd var att koka köttet och hänga det för tork som man gör med den hängda parisskinkan.

Vad tror du kan det vara en väg?

Ja det kan kanske funka men det är ju ett förbannat bök. Alltså det är ju ett otyg med köttproducenter som i grunden fan inte vet hur man hanterar kött. Det är vanligare än man tror. Samma med alla jävla jaktlag som maler 90% av älgarna till färs och slåss om filén, så himla märkligt.
Citera
2014-10-11, 11:33
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Ja det kan kanske funka men det är ju ett förbannat bök. Alltså det är ju ett otyg med köttproducenter som i grunden fan inte vet hur man hanterar kött. Det är vanligare än man tror. Samma med alla jävla jaktlag som maler 90% av älgarna till färs och slåss om filén, så himla märkligt.
Jo jag jagar ju själv så jag vet hur det är lol.
Det där jävla filésnacket är rätt löjligt,
finns ju skitfina styckdetaljer på älgen som ibland mals ner.

Men det är ju pga att det är gubbs som sköter rulljangsen.
Det är älgköttbullar/järpar/hamburgare,
och filé sedan vet de inga fler rätter man kan göra på älg.
Möjligen om du har en kullinarisk expert så vet de om älgstek lol.

Men det har blivit mycket bättre mot hur det har varit.
Citera
2014-10-12, 05:53
Medlem
Lite sent svar, det bästa resultatet av mörning jag har fått av både nötkött o älg är att vakumpacka detaljerna, låta ligga i kylen i 3-4 dagar och sen frysa direkt. Mycket bra resultat!
Citera
2014-10-12, 08:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Lite sent svar, det bästa resultatet av mörning jag har fått av både nötkött o älg är att vakumpacka detaljerna, låta ligga i kylen i 3-4 dagar och sen frysa direkt. Mycket bra resultat!
Det säger du.
Det ska jag testa.
Citera
2014-10-15, 21:01
Medlem
Torka köttet är nog OK för att rädda det om det inte mörats innan frysning - du har ju testat biltong. Annars kanske det skulle funka med att göra tjälknöl på någon stek? Googla på recept! Low and slow är nog i allmänhet värt att pröva i det läget du hamnat.
Citera
2014-10-16, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det säger du.
Det ska jag testa.

Jajjemän, det gör jag! Ville bara klargöra att jag bara har gjort det på egenskjuten älg/grannslaktat nöt som inte hann hänga ordentligt. Jag testade att frysa några entrecoer direkt, och vacuummöra för att kunna jämföra. Vid blindtest var det klart att vacuummetoden vann överlägset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in