Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, det tycker jag verkligen att han har. Han är ju bara en vanlig privatperson. Expressen menar att han själv har gjort sig till en offentlig person, genom mängden av inlägg han har skrivit på olika forum. Men det vore ju läskigt om det vore så, och var ska i så fall gränsen dras? Jag kanske också är en offentlig person i så fall, som kan hängas ut om någon skulle lyckas leta rätt på mitt riktiga namn? Jag menar, att ska man bli en offentlig person, som måste stå ut mer mer offentlig granskning än medelsvensson, så måste det föregås av något slags officiell utnämning, något slags ceremoni, något slags samtycke. Annars kan ju vem som helst av oss råka skriva det där femhundrade, tusende, eller tiotusende inlägget som får oss över gränsen till otrygghet och rättslöshet... utan att vi vet om det.
Helt riktigt. Det är lite skrämmande hur domen mot Olsson så tydligt visar att vanliga privatpersoner numera är fritt villebråd och att saker som uppenbar vilja att vara anonym inte är vatten värt i rättens ögon.
Rättegången handlade också delvis om huruvida Expressen gjort sig skyldiga till förtal. Något som var helt uppenbart då de citerat Olsson helt och fullständigt felaktigt, men detta gäller alltså inte då Mattsson sägs "inte ha kontroll".
Ansvarig utgivare betyder tydligen ingenting om det rör tidningar som Expressen.