2014-06-03, 11:24
Medlem
Enligt Fria Tider har man ställt 500 000kr till Jim Olssons förfogande för att kunna stämma Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson för förtal. Som jag förstår det blir det ett tryckfrihetsmål med jury, och dessa är väl ganska sällsynta.

Tidslinje:

11 december 2013
Artikeln "här är fler som hatar anonymt på Avpixalt" (länk)

I artikeln på nätet skriver Expressen om Jim Olsson:
Citat:
Jim Olsson skriver ofta och upprört om muslimsk invandring och om den svenska regeringen som tillåter den:"I alla civilicerade länder hade medborgarna kastat ut de ansvariga sju Quislingpartierna för deras dårhuspolitik." Under artikeln "Mer korruption när invandrare tar över Myndighetssverige" kommenterar han: "Det svenska asylsystemet premierar bedragare med PUT. Självklart svämmar det bedragare till Sverige."

Den uttalat antirasistiska debattören och författaren Lisa Bjurwald avfärdar han kort med "idioten". Muslimer beskriver han som "potentiella utpressare, kravmaskiner och allmänt besvärliga". Han skriver att "lyckliga Sverige finns inte mer", och fortsätter med att skriva om hur välfärden rämnar medan "islamisterna ber" och "kvinnorna skändas".

Expressen tillskriver honom dessutom två citat som han inte ska ha uttalat. Dessa står dock inte med i onlineversionen, men troligen i papperstidningen. Mer om det senare.

När Jim Olsson får chansen att kommentera Expressens påståenden säger han:

Citat:
- Ja och jag vet vad ni vill. Era jävla skitstövlar. Läs i Bonniers lexikon om zigenare vad de har skrivit. Fy fan alltså. Dra åt helvete! Dra åt helvete! Och du bor i det här området också, det vet jag. Du har bosatt dig här för att vara helt fri från mångkulturella. Vilka hycklare.

samt

Citat:
- Ni försöker bara hindra folk från att rösta på Sverigedemokraterna eller motsvarande. Ni förföljer folk. Jag är inte medlem i partiet. Men jag är oerhört kritisk mot er kampanj mot alla kritiserar någonting som har med invandring att göra.

6 januari 2014

Expressen går ut med en rättelse angående de två felaktiga citaten. ((länk)

Där skriver de bl.a.

Citat:
I Expressens sammanställning redogjordes för sex av de kommentarer som "teoderic" skrivit, där han bland annat anklagade asylsökande för att vara "bedragare", muslimer för att vara "potentiella utpressare" och där han beskrev hur "Välfärden rämnar" och "Kvinnorna skändas" medan "islamisterna ber".

I Expressens artikel tillskrevs han dock felaktigt två andra kommentarer som skrivits av en annan kommentator på hatsajterna. 
Den första löd att "inbördeskriget redan startat" och den andra "Den totalt ansvarslösa massinvandringen måste kompletteras med återinförande av värnplikten. Endast militära insatser kan stoppa dessa vandaler som hänsynslöst utnyttjar en lamslagen befolkning som inte kan försvara sig."
 Expressen ber om ursäkt för de felaktiga uppgifterna. 
Jim Olsson har däremot i sina många kommentarer på hatsajterna återkommande målat bilden av en pågående konfrontation mellan svenskarna och invandrare, framför allt från muslimska länder. Han rasar bland annat mot en "terrorvåg" som drar "över hela landet" och där den "enda gemensamma faktorn" är "stor invandring av obedda, obehövda och oplacerbara muslimer. Terroristerna är invandrade islamister och kriminella, stödda direkt och indirekt av rödgröna vänsterextremister som fotsoldater, quislingjournalister och quislingpolitiker."
Och:
"De sju Quislingpartierna funderar säkert redan på hur skatterna skall höjas. Invandringen av analfabeter, brottslingar, lycksökare mfl oplacerbara måste fortsätta och helst öka."
I andra kommentarer skriver han bland annat:
"Psykopaten Reinfeldt höll presskonferens om upploppen. Svt 2013-05-21 15.30. Han hyllade "väldigt stolt" massinvandringen av analfabeter, lycksökare, islamister och brottslingar."
"Många moderater inser problemen men är liksom Hitlers hantlangare för fega att ta konsekvenserna och göra uppror mot psykopaten Reinfeldt".
"De sju Quislingpartierna vill hålla svenskarna som slavar som glada skall arbeta in i döden för att försörja mångkulturella lycksökare."
Och:
"Arbetsdiskriminering, Bostadsdiskriminering, Sjukvårdsdiskriminering, Bilbränder, Husbränder, Skolbränder, Burkor, Böneutrop, Moskeer, Islamister, Bomber, Skottlossningar, Terrorupplopp, Tiggarinvasion, Vägpirater, inbrottsvågor m.m m.m (komplettera gärna med fler exempel). Och värre blir det på alla dessa och andra områden. Det vore konstigt om man inte reagerar någon gång.", skriver Jim Olsson.

Då är min fråga, har Jim Olsson någon grund att hävda förtal och skulle han ha någon framgång för ett sådant yrkande i ett yttrandefrihetsmål mot Expressen?
Citera
2014-06-03, 11:59
Medlem
Brottsforums avatar
Jag tror också att förtalsmål är väldigt sällsynta, så det är svårt att uppskatta sannolikheten för framgång mot Expressen. Expressen fälldes väl av JK för några år sedan i ett förtalsmål?

Finns det någon statistik om just förtalsmål att tillgå? Inkomna och bifallna mål hos svenska domstolar.
Citera
2014-06-03, 12:45
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsforum
Jag tror också att förtalsmål är väldigt sällsynta, så det är svårt att uppskatta sannolikheten för framgång mot Expressen. Expressen fälldes väl av JK för några år sedan i ett förtalsmål?

Finns det någon statistik om just förtalsmål att tillgå? Inkomna och bifallna mål hos svenska domstolar.
http://www.expressen.se/nyheter/otto-sjoberg-falld-for-fortal/

Persbrandt stämde Expressen för förtal och vann.

Citat:
Expressens chefredaktör Otto Sjöberg fälldes på fredagen av Stockholms tingsrätt för förtal av skådespelaren Mikael Persbrandt.
Han döms till 80 dagsböter ā 1 000 kronor och ska betala ett skadestånd på 75 000 kronor till Persbrandt.
- Jag hade hoppats att rätten skulle ogilla JK:s talan i ännu större utsträckning än vad juryn gjorde, säger Otto Sjöberg till Expressen.se.
Citera
2014-06-03, 13:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUtd
Enligt Fria Tider har man ställt 500 000kr till Jim Olssons förfogande för att kunna stämma Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson för förtal. Som jag förstår det blir det ett tryckfrihetsmål med jury, och dessa är väl ganska sällsynta.

Tidslinje:

11 december 2013
Artikeln "här är fler som hatar anonymt på Avpixalt" (länk)

I artikeln på nätet skriver Expressen om Jim Olsson:

Expressen tillskriver honom dessutom två citat som han inte ska ha uttalat. Dessa står dock inte med i onlineversionen, men troligen i papperstidningen. Mer om det senare.

När Jim Olsson får chansen att kommentera Expressens påståenden säger han:

samt

6 januari 2014

Expressen går ut med en rättelse angående de två felaktiga citaten. ((länk)

Där skriver de bl.a.

Då är min fråga, har Jim Olsson någon grund att hävda förtal och skulle han ha någon framgång för ett sådant yrkande i ett yttrandefrihetsmål mot Expressen?

I stort sett alla som näthatar och hängs ut som skitstövlar kan naturligtvis driva frågan om förtal mot den som publicerar uppgifterna. Eftersom det kan vara förtal att publicera en avtjänad fängelsedom eller som i Persbrants fall, felaktigt påstå att riksknarkaren alkoholbehandlats, så kan man naturligtvis räkna med en fällande dom i det här fallet också, om man pådyvlar Jim Olsson något som denne inte sagt.

Någon uppfattning om skadeståndets storlek har jag inte. Det är väl osäkert om det blir särskilt stort. Skillnaderna mot det som kan beläggas och det som inte kan beläggas är ju inte så stor, verkar det som.
Citera
2014-06-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I stort sett alla som näthatar och hängs ut som skitstövlar kan naturligtvis driva frågan om förtal mot den som publicerar uppgifterna. Eftersom det kan vara förtal att publicera en avtjänad fängelsedom eller som i Persbrants fall, felaktigt påstå att riksknarkaren alkoholbehandlats, så kan man naturligtvis räkna med en fällande dom i det här fallet också, om man pådyvlar Jim Olsson något som denne inte sagt.

Någon uppfattning om skadeståndets storlek har jag inte. Det är väl osäkert om det blir särskilt stort. Skillnaderna mot det som kan beläggas och det som inte kan beläggas är ju inte så stor, verkar det som.

Man måste för det första komma ihåg att det är fråga om Sveriges största sutenör genom tiderna som genom lögn och förtal försöker skrämma oppositionen till tystnad. ( ja DN, Expressens ägare, har i årtionden verkat som storsutenör)
Det är det som gör brottet så farligt: En miljardkoncern använder sin makt till att genom brottsligt förfarande tysta oppositionen.
Expressens påhittade alibi " skyldigheten att rapportera" faller platt. När rapporterade Expressen t ex om DN:s sutenörsverksamhet? Kan heller inte påminna mig om att ägarna eller styrelsen hängts ut.
Minns jag fel, eller anser Expressen att det saknar allmänintresse?
Citera
2014-06-03, 19:50
Medlem
Det tycks bli två huvudfrågor i rätten. Den ena gäller de falska citaten, där det känns som att han borde vinna med lätthet.

Den andra viktiga rättsfrågan handlar om publiceringen var försvarlig. Expressens linje klarlades häromdagen i en lång twitterkonversation med en Motpol-skribent. Man anser att Jim Olsson publicerat så många kommentarer på Avpixlat att han ska räknas som en offentlig person eller "en debattör".

Det skulle verkligen vara intressant om tingsrätten väljer att knäsätta en sådan princip. Jag bedömer det som osannolikt. Jag tror Jim vinner ett förtalsmål med lätthet.

TILLÄGG: Här ser man hur Expressen kommer att försvara sig i rätten:
https://twitter.com/Expressen/status/473585109917261825
Senast redigerad av Andraandningen 2014-06-03 kl. 19:58.
Citera
2014-06-04, 07:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det tycks bli två huvudfrågor i rätten. Den ena gäller de falska citaten, där det känns som att han borde vinna med lätthet.

Den andra viktiga rättsfrågan handlar om publiceringen var försvarlig. Expressens linje klarlades häromdagen i en lång twitterkonversation med en Motpol-skribent. Man anser att Jim Olsson publicerat så många kommentarer på Avpixlat att han ska räknas som en offentlig person eller "en debattör".

Det skulle verkligen vara intressant om tingsrätten väljer att knäsätta en sådan princip. Jag bedömer det som osannolikt. Jag tror Jim vinner ett förtalsmål med lätthet.

TILLÄGG: Här ser man hur Expressen kommer att försvara sig i rätten:
https://twitter.com/Expressen/status/473585109917261825

Det finns en intressant (juridisk) problematisering här: Den som aktivt söker meningsutbyte och debatt får räkna med att kritiseras för sin åsikt, det är rimligt. Frågan är här om en önskan (eller aktiva åtgärder för) att vara anonym skall vara ett principiellt skydd mot att man får skylta med namn.

Man kan då fråga sig om tidningars mer allmänna och etablerade skydd för till exempel insändare är en princip eller ett undantag, litet lagom analogiskt.
Citera
2014-06-10, 10:32
Medlem
Det finns en intressant (juridisk) problematisering här: Den som aktivt söker meningsutbyte och debatt får räkna med att kritiseras för sin åsikt, det är rimligt, skriver Bergakungen
Viss är det så, men att att hänga ut en person därför att han aktivt söker meningsutbyte? Ja var finns logiken? Dessutom är det ju så att det bara är regimkritiker som hängs ut.

Varför ska ett miljardföretag tillåtas att medelst kriminella vänsterextremister förtala oppositionella?

Det är tillvägagångssättet - hänsynslösheten, förslagenheten och den kriminella kopplingen - som gör detta brott så farligt.
Citera
2014-06-10, 16:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Det finns en intressant (juridisk) problematisering här: Den som aktivt söker meningsutbyte och debatt får räkna med att kritiseras för sin åsikt, det är rimligt, skriver Bergakungen
Viss är det så, men att att hänga ut en person därför att han aktivt söker meningsutbyte? Ja var finns logiken? Dessutom är det ju så att det bara är regimkritiker som hängs ut.

Varför ska ett miljardföretag tillåtas att medelst kriminella vänsterextremister förtala oppositionella?

Det är tillvägagångssättet - hänsynslösheten, förslagenheten och den kriminella kopplingen - som gör detta brott så farligt.

Nu handlar det ju faktiskt inte om ifall Expressen har "hängt ut" någon som felaktigt antagit att denna någon varit skyddad bakom en dåligt hopskruvad anonymiseringstjänst. Här ser jag det hela som att den som tar en sådan tjänst i anspråk får reda ut dålig säkerhet med tjänsteleverantören.

Förtalet blir inga problem. Där åker Expressen troligen dit.

Men du missar den juridiska frågan:

Om man skriver insändare i tidningen (eller är informatör) kan man påräkna ett källskydd. Detta källskydd är en viktig del av yttrandefriheten. Hade Jim Olsson skrivit en insändare direkt till Expressen hade Expressen varken publicerat det eller avslöjat att det var Jim.

Här blir då frågan om det aktiva sökandet efter en plats att yttra sig och själva yttrandet gör publiceringen av namnet befogat? Eller är det företeelsen "anonyma näthataren faller på eget grepp" som är den intressanta nyheten, och därmed rättfärdigar namns nämnande.
Citera
2014-06-10, 22:03
Medlem
Det domstolen har att ta ställning till är frågan om förtal.

Bergakungen har missat att förtalsbrottet innefattar ett skaderekvisit, nämligen att sprida uppgifter ( sanna eller falska) ägnade tillfoga brottsoffret skada i form av folks missaktning.
Brottsoffrets advokat bör plädera bland annat så här:
Syftet med uthängningen och hembesöket kan knappast ha varit annat än att svärta ned brottsoffret.

Domstolen har även att ta ställning till frågan om skadestånd och straffmätning. Här är givetvis frågan om hur grovt brottet är av central betydelse. Ju mer skada av förtalsbrottet ju högre straffvärde.
Citera
2014-06-11, 08:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Det domstolen har att ta ställning till är frågan om förtal.

Bergakungen har missat att förtalsbrottet innefattar ett skaderekvisit, nämligen att sprida uppgifter ( sanna eller falska) ägnade tillfoga brottsoffret skada i form av folks missaktning.
Brottsoffrets advokat bör plädera bland annat så här:
Syftet med uthängningen och hembesöket kan knappast ha varit annat än att svärta ned brottsoffret.

Domstolen har även att ta ställning till frågan om skadestånd och straffmätning. Här är givetvis frågan om hur grovt brottet är av central betydelse. Ju mer skada av förtalsbrottet ju högre straffvärde.

Givetvis kan den som sysslar med näthat anse sig nedsvärtad av att det kommer fram att denne inte varit så anonymiserad som denne hoppats. Men det som gör att Expressen med all sannolikhet åker dit är att man farit med osanning.

Att man avslöjar näthatare som använder en organiserad anonymiseringstjänst för att kunna vara "känd men okänd" är en annan fråga. Det kan man förmodligen gå i land med, för det är inte en ointressant fråga. "Hur välorganiserad är främlingsfientligheten och skall politiska rörelser av hatkaraktär få förbli anonomyma i en demokrati" är i så fall en relevant frågeställning. Svaret är inte alldeles givet, tror jag.

Att den sedan påminner en smula om att en tidning (klassisk tidning) skulle slarva med sitt insändararkiv och röja vilka som under pseudonym skrivit elaka insändare är min egen lilla observation.
Citera
2014-09-02, 14:54
Medlem
Någon som vet hur det går med åtalet mot Expressen och Thomas Matsson? Rann allt bara ut i sanden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in