2017-02-10, 09:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Däremot är inte juryns sammansättning och partifärg hemliga. Till skillnad från många jurysystem i andra länder så väljs inte jurymedlemmarna slumpvis ur befolkningen, i Sverige så nomineras jurymedlemmar av de politiska partierna på ungefär samma sätt som nämndemän till domstolarna. Till skillnad från nämndemän så kan parterna i ett tryckfrihetsmål få välja bort ett begränsat antal jurymedlemmar utan motivering likt det fungerar i tex USA.

Dvs -- det var avgjort redan från början och denna "rättegång" har endast varit ett spel för gallerierna.

Detta då 7 av 8 partier i riksdagen (som alltså valt denna jury) inte tycker att det är okej att säga saker som de inte håller med om och målet rör specifikt huruvida folk ska kunna säga saker som dessa inte håller med om. Personerna i Expressen har specifikt blivit uthängda för att på en sajt, som i regel ställer sig kritisk till etablissemanget (dvs -- alla dessa partier), skrivit saker som samtliga dessa (7/8) inte håller med om.

Det är därav ganska givet att denna jury inte på något vis kan anses opartisk eller rättvis. En simpel jämförelse vore att låta poliser sitta som jurymedlemmar när en polis skall dömas.
Citera
2017-02-10, 09:51
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Okej, så lagen är från 1949. Och det kommer alltså från Tage Erlanders S-regering som Riksdagen tydligen gick med på.
Motsvarande reglering fanns även i lagen (1937:118) med vissa bestämmelser om rättegången i tryckfrihetsmål. Tidigare fanns processbestämmelser för juryn i den äldre tryckfrihetsförordningen, där juryregler infördes 1815. Även då, såvitt jag förstått, var juryns uppgift endast att svara på frågan om brott förelåg, men enär jag inte studerat den närmare tar jag inte gift på det.
Citera
2017-02-10, 14:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Låt oss ponera att någon av juryns medlemmar uttalar sig om omröstningen. Skulle den då behöva tas om eller finns det risk för det?
Citera
2017-02-10, 18:03
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Motsvarande reglering fanns även i lagen (1937:118) med vissa bestämmelser om rättegången i tryckfrihetsmål. Tidigare fanns processbestämmelser för juryn i den äldre tryckfrihetsförordningen, där juryregler infördes 1815. Även då, såvitt jag förstått, var juryns uppgift endast att svara på frågan om brott förelåg, men enär jag inte studerat den närmare tar jag inte gift på det.

Okej, men det som jag vill veta är när hemlighets grejen. (What is up with that).

Kom det 1815, 1937, 1946 eller 1991?

Och vad var motivationen till detta enligt Riksdagen/Regeringen/HD eller varifrån detta kom?
Citera
2017-02-10, 19:04
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Låt oss ponera att någon av juryns medlemmar uttalar sig om omröstningen. Skulle den då behöva tas om eller finns det risk för det?
Beroende på vad som sägs riskeras att hela rättegången tas om, ungefär som när vanliga nämndemän sladdrar för mycket.
Citera
2017-02-10, 19:04
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Okej, men det som jag vill veta är när hemlighets grejen. (What is up with that).

Och vad var motivationen till detta enligt Riksdagen/Regeringen/HD eller varifrån detta kom?
Vi tar det hela en gång till: Att juryn svarar ja eller nej och inte mer fanns 1937 och förmodligen även 1815, men jag tar inte gift på det senare.

Jag har inte studerat så gamla förarbeten och är inte heller i övrigt inläst på tryckfrihetens historia, varför jag får bli dig svaret skyldig i fråga om motiv.
Citera
2017-02-10, 20:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Tanken skulle i alla fall kunna vara att det skall bli svårare att påverka juryn då. Det verkar inte långsökt.

Nu när det gäller Jim Olsson kontra Expressen finns det kanske med rätta en uppfattning att det är lite David mot Goliat, men man bör tänka sig en situation där det är den publicerande parten som är David, dvs skulle kunna utsättas för maktspråk från starka motparter.
Citera
2017-02-10, 20:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Beroende på vad som sägs riskeras att hela rättegången tas om, ungefär som när vanliga nämndemän sladdrar för mycket.

Tack, det låter rimligt.
Citera
2017-02-10, 20:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tanken skulle i alla fall kunna vara att det skall bli svårare att påverka juryn då. Det verkar inte långsökt.

Nu när det gäller Jim Olsson kontra Expressen finns det kanske med rätta en uppfattning att det är lite David mot Goliat, men man bör tänka sig en situation där det är den publicerande parten som är David, dvs skulle kunna utsättas för maktspråk från starka motparter.

I så fall borde även samtliga nämndemän också vara hemliga för att inte påverkas i till exempel brottmål. En ganska korkad gissning enligt mig.

Okej, låt oss säga att Olsson förtalat Mattsson/Expressen.

Ja, självklart ska han då fällas enligt mig, om domen/juryn kommer fram till den slutsatsen. Dock ska inte motiveringen vara hemlig, allmänheten ska ha insyn, och dessutom ska möjligheten till överklagan vara en självklarhet.
Citera
2017-03-02, 06:41
Moderator
Gordon Blixts avatar
Jag vet inte varför ni tror att bojkottuppmaningar mot Expressen har med juridiken att göra men sluta med det. Radering och OT-varning.

/Mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in