Citat:
Ursprungligen postat av
Mythknaeckarn
Tydligen får polisen rent juridiskt använda hålspets. Men själva kärnan i denna diskussion var ju varför polisen använder den typen. Anförandet var att man kan skjuta igenom personen och träffa oskyldiga, vilket bara har hänt en gång i Tyskland. Så just det resonemanget är ju "ihåligt" .
Hur mycket Klorin drack du? Så jag vet hur mycket jag ska hälla upp tills jag också vet bättre...
Aha! Själva "kärnan" alltså?
Är det därför du nu vill glömma ditt tidigare skäl till att polisen inte borde få använda sin nuvarande ammunition?
Du använde dig alltså av ett argument som inte är applicerbart, samtidigt som du på flera sätt utger dig för att vara någon som "kollar upp saker", och nu när du blir bemött med fakta så menar du att ditt största argument inte var så viktigt och tungt ändå?
Stämmer det "Mytknäckarn"...?
Hade polisen haft kvar sin gamla ammunition så hade vi med stor sannolikhet haft ett antal döda och skadade polimän idag, då stoppkraften i den troligtvis inte hade räckt till att stoppa gärningsmännen i tid i några av de senaste årets skjutningar.
Svensk polis väntar för länge med att skjuta och tvingas därför ofta att skjuta i Nödvärn. Det gör att stresspåslaget är för högt för att hinna/kunna sikta någon annanstans än "center mass".
Får det då ingen stoppande effekt, som gamla ammunitionen, så hinner GM fram till polismannen och hinner kanske utföra det han syftat till.
Simple as that.