Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-10, 13:27
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Män att män drar på sig HIV skulle vara ett jämställhetsproblem då...

Saken är ju den, att skulle man tillämpa feministiskt synsätt på HIV, skulle ju lösningen rimligen vara att det är antingen mansrollen eller diskriminering som ligger bakom mäns benägenhet att drabbas. Hur anser du själv att goda och jämställdhetssträvande feminister ska jämna ut denna orättvisa?

Citat:
I och för sig - ser man till att de heterosexuella männen som drar på sig HIV ofta gör det när de utnyttjar fattiga kvinnor i andra länder så är det ju ett jämställdhetsproblem.

Man "utnyttjar" väl knappast någon som frivilligt säljer sex. Om det är någon som utnyttjar är det väl snarare kvinnorna, som utnyttjar männens lust för sina egna ekonomiska vinningar, trots att de bär på denna dödliga och smittsamma sjukdom.
Citera
2014-06-10, 13:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej, det är det inte.

Men eftersom du hittar kvinnohat i varje vrå men viftar bort manshatiska krönikor i våra största tidningar så har du ju visat vilket perspektiv som gäller.

Och då feminister i Sverige hittar jämställdhetsproblem i trumpeter och gaffeltruckar, så blir det ju helt plötsligt ganska viktigt med AIDS.
Citera
2014-06-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Man "utnyttjar" väl knappast någon som frivilligt säljer sex. Om det är någon som utnyttjar är det väl snarare kvinnorna, som utnyttjar männens lust för sina egna ekonomiska vinningar, trots att de bär på denna dödliga och smittsamma sjukdom.

Nu svammlar du. I fall en man knullar med smitta talar vi om HIV-mannen eller så. När en kvinna gör det för att dessutom tjäna pengar på det, är hon utnyttjad. Behöver väl inte tas upp närmare? Vet du egentligen vad feminism står för? Läs på, istället för att göra bort dig.
Citera
2014-06-10, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är ganska enerverande med allt manshat, ja.

Det där med slutsatser verkar inte riktigt vara din grej.

För det första har ingen påstått att män är "bland de som är mest hatade i sitt land på grund av sitt kön". De flesta hatar tex pedofiler på grund av att de är pedofiler, mördare på grund av att de är mördare, eller nazister på grund av att de är nazister mycket mer än vad de hatar män på grund av att de är män.

Men du menar kanske att män är "bland de som är mest hatade i sitt land på grund av sitt kön, av de två kön som finns", dvs att män generellt sett är mer hatade än kvinnor?

Oavsett om det är så eller inte så innebär det inte att män är jättehatade, bara att de är mer hatade än kvinnor.

Det innebär inte heller att det är jättesvårt.

Men inget av ovan impliceras av trådtiteln, som (åter igen) är "Är Sverige det mest manshatande landet i världen"?

Svenska män skulle kunna, som grupp, vara den mest älskade gruppen i landet men ändå bo i det mest manshatande landet i världen.

Jag påstår att du är oerhört förvirrad.

Det är ju tur att du så klart och koncist förklarade det hela då. Just nedanstående tycker jag var extra klokt skrivet av dig. Man hatar pedofiler för att de är pedofiler mer än vad man hatar män för att de är män. Men exakt hur vet man det? Hur vet du att det är så undrar jag då?

Citat:
De flesta hatar tex pedofiler på grund av att de är pedofiler, mördare på grund av att de är mördare, eller nazister på grund av att de är nazister mycket mer än vad de hatar män på grund av att de är män.
Citera
2014-06-10, 13:37
Medlem
Citat:

I och för sig - ser man till att de heterosexuella männen som drar på sig HIV ofta gör det när de utnyttjar fattiga kvinnor i andra länder så är det ju ett jämställdhetsproblem.

Just HIV smitta är väl ofta kopplat till homosex?
Citera
2014-06-10, 13:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Det är ju tur att du så klart och koncist förklarade det hela då.
Du har dessutom tur att mitt tålamod inte är slut, än.
Citat:
Just nedanstående tycker jag var extra klokt skrivet av dig. Man hatar pedofiler för att de är pedofiler mer än vad man hatar män för att de är män. Men exakt hur vet man det? Hur vet du att det är så undrar jag då?
Det vet jag eftersom man sätter pedofiler i fängelse, men än så länge så kräver man bara att män skall flytta på sig, hålla käften och eventuellt betala lite mer i skatt.
Citera
2014-06-10, 13:41
Medlem
Citat:
Att kvinnor dör i mödradödlighet är ju dock knappast ett jämställdhetsproblem i någon egentlig mening, såvida du inte menar att vi ska slumpmässigt avrätta några män varje år för att kompensera för denna orättvisa. Det är ju som om jag skulle hävda att kvinnor är onda och mansfientliga varelser som njuter av att mörda män, eftersom manliga foster löper större risk att dö av missfall tidigt i utvecklingen.

För övrigt skulle man ha löst fattigdoms problematiken för hundra år sedan, om det inte vore för efterblivna humanister som tycker att det är en jättebra idé att fylla världens U-länder med miljarder och åter miljarder människor. Lustigt nog tror jag dock knappast att du stödjer sterilisering av afrikaner.

Mödradödlighet är självklart en jämställdhetsfråga. Handlar om ren resursfördelning och vad man prioriterar i samhällen samt självklart kvinnors möjlighet att bestämma över sina egna kroppar och reproduktion.
De som dör väldigt ofta nu i världen i mödradödlighet är ex. väldigt unga flickor som inte är redo för att föda eller ens ha sex. hade de fått lov bestämma själva när de ska gifta sig ex. så hade de sluppit dö vid 15 i fruktansvärda plågor för att de har för små bäcken att klämma ut en 3 kg unge.
Citera
2014-06-10, 13:45
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Nu svammlar du. I fall en man knullar med smitta talar vi om HIV-mannen eller så. När en kvinna gör det för att dessutom tjäna pengar på det, är hon utnyttjad. Behöver väl inte tas upp närmare? Vet du egentligen vad feminism står för? Läs på, istället för att göra bort dig.

Det är sällan jag försvarar förkastliga typer, utomeuropéer i synnerhet. Sanningen är ju dock att de flesta som hade sex med HIV-mannen hade det frivilligt, och han var ju tydligt tämligen duktig på att få folk att vilja ligga med honom. Man bör ju ha i åtanke att ondskans makter, våldtäkterna undantagna, tycker att det är helt okej att knulla runt oskyddat om man har HIV, och är mycket ledsna över att detta för tillfället är olagligt.

Allt detta är ju dock relativt OT, eftersom personen i mitt inlägg du citerade handlar om män som får HIV genom att ligga med HIV smittade prostituerade, snarare än HIV smittade män som ger prostituerade HIV.
Citera
2014-06-10, 13:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Mödradödlighet är självklart en jämställdhetsfråga. Handlar om ren resursfördelning och vad man prioriterar i samhällen samt självklart kvinnors möjlighet att bestämma över sina egna kroppar och reproduktion.

Tveksamt om suspekta U-länder utan tillräckliga mängder rent vatten eller mat nödvändigtvis kan anklagas för att "bortprioritera" mödravård, men vad vet jag. Sanningen är ju dock att såvida man inte kan garantera en mödradödlighet på 0% kommer ju detta problem alltid att drabba kvinnor mer än män, eftersom det inte drabbar män alls. Jag frågar igen, hur ska man lösa detta bekymmer? Anser du då, i samma linje, att vi lever i ett samhälle som avskyr män och med glädje låter dem dö för att upprätthålla samhället? Rimligen är detta fallet, eftersom mäns yrkesdödlighet är många många gånger högre än kvinnors.

Citat:
De som dör väldigt ofta nu i världen i mödradödlighet är ex. väldigt unga flickor som inte är redo för att föda eller ens ha sex. hade de fått lov bestämma själva när de ska gifta sig ex. så hade de sluppit dö vid 15 i fruktansvärda plågor för att de har för små bäcken att klämma ut en 3 kg unge.

Det är ju tråkigt, men det är ju i sig knappast ett argument för att jag måste stödja rosa billeksaker eller fru gåman skyltar. Det är ju tämligen ohederligt att koppla ihop dessa fenomen. Skulle du hävda att anledningen till att detta sker är att männen i dessa länder inte tar ut tillräckligt många veckor som pappalediga? Alternativt att anledningen till att detta inte sker i Sverige är att männen är så benägna att vara föräldralediga?

För övrigt finns det ju 15 år gamla mödrar i Sverige.

Citat:
Jag drog den slutsatsen om man är bland de som är mest hatade i sitt land i världen på grund av sitt kön så har man det inte lätt. Då har man det svårt. Men du vill påstå att det är lätt alltså.

Det finns väl ingen direkt koppling mellan hur ogillad man är och hur svårt livet är i övrigt. Det finns ju säkerligen fler människor som ogillar bidragstagare, folk som spottar inomhus eller folk som röker, än vad det finns människor som ogillar personer som förlorat bägge benen i en bilolycka. Skulle jag välja är ju dock alla de ogillade alternativen betydligt bättre än det mer accepterade.
Senast redigerad av FlamingBacon 2014-06-10 kl. 13:58.
Citera
2014-06-10, 14:03
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det är ju tråkigt, men det är ju i sig knappast ett argument för att jag måste stödja rosa billeksaker eller fru gåman skyltar. Det är ju tämligen ohederligt att koppla ihop dessa fenomen.
Finns ju mycket viktigare saker att koncentrera sig på än att kvinnor omskärs i Afrika eller att svenska män dör på sina arbetsplatser.

Till exempel följande EU-stödda forskning:

Forskning kring jämställda lastpallar – professor Tiina Rosenberg
Kl 12.30 - 13.15
Gaffeltruckens penetration av hålrummet under lastpallen utgör en illa dold symbol för våldtäkt. Manlig överordning och kvinnlig underordning. Många gaffeltrucksförare kör snabbt och brutalt in gaffeln i hålrummet, och eftersom gubbväldet är kompakt är det naturligtvis en hyllande metafor för våldtäkt. Gaffeltrucksförare har setts flina medan de gör det. Varje flyttad lastpall utgör alltså ett slag i ansiktet på utsatta kvinnor som lider under det sexualiserade våldet. Professor Rosenberg redogör för problemet och presenterar EU-stödd feministisk forskning om jämställda lastpallar (projektet JämPall) vid Lunds tekniska högskola.

Jag kan inte avgöra om det är skämt eller allvar, tyvärr.

Edit: Skämt, som tur var... Att det ens skall vara svårt att lista ut är ju skrämmande. Så jag tar väl ett annat exempel. Satir eller inte?

http://vrproj.vr.se/detail.asp?arendeid=58411

Trumpeten som genussymbol - om manligt och kvinnligt kring trumpeten/trumpetare i tid och rum Projektets syfte är att undersöka hur kulturella identiteter och sociala roller kring trumpeten/trumpetaren återspeglar värderingar och normer inom samhället kopplat till genus och social position.
Senast redigerad av Celeno 2014-06-10 kl. 14:10.
Citera
2014-06-10, 14:19
Medlem
Citat:
Tveksamt om suspekta U-länder utan tillräckliga mängder rent vatten eller mat nödvändigtvis kan anklagas för att "bortprioritera" mödravård, men vad vet jag. Sanningen är ju dock att såvida man inte kan garantera en mödradödlighet på 0% kommer ju detta problem alltid att drabba kvinnor mer än män, eftersom det inte drabbar män alls. Jag frågar igen, hur ska man lösa detta bekymmer? Anser du då, i samma linje, att vi lever i ett samhälle som avskyr män och med glädje låter dem dö för att upprätthålla samhället? Rimligen är detta fallet, eftersom mäns yrkesdödlighet är många många gånger högre än kvinnors.

Vad är det som hindrar samhällen med vatten och matproblem att ge kvinnor rättigheter som att själva ex. bestämma när, var och med vem man ska bilda familj med? eller ex. sluta skära i kvinnors underliv som också är en bidragande orsak till allvarliga infektioner etc. vid förlossning.
Har du någon källa på att mäns yrkesdödlighet är så mycket större än kvinnors dito om du tittar globalt? Kvinnor arbetar nämligen också med riskarbeten inom jordbruk, industrier etc. världen över.
Du har ett antal fabriskbränder ex. där just kvinnor strukit med i majoritet.
I sverige så har du en övervikt av manliga dödsfall inom farliga yrken där män dominerar. Men beror det på att man hatar män och ger dem sämre villkor? eller på att män generellt väljer dessa yrken före andra säkrare och att män också tar större risker än kvinnor?

Citat:
Det är ju tråkigt, men det är ju i sig knappast ett argument för att jag måste stödja rosa billeksaker eller fru gåman skyltar. Det är ju tämligen ohederligt att koppla ihop dessa fenomen. Skulle du hävda att anledningen till att detta sker är att männen i dessa länder inte tar ut tillräckligt många veckor som pappalediga? Alternativt att anledningen till att detta inte sker i Sverige är att männen är så benägna att vara föräldralediga?

För övrigt finns det ju 15 år gamla mödrar i Sverige.

Och vem kopplar ihop dem??? annat än du själv?
Det sker i dessa länder för att kvinnor inte äger samma rättigheter. Om de ges möjlighet till att försörja sig själva och själva välja när de vill gifta sig, ha sin sexdebut, så hade mödradödligheten sjunkit rejält.

Och ursäkta men vad har mödradödlighet med pappamånader att göra?
Och ja det finns 15 åriga barnaföderskor i Sverige, vi ahr också barnmorksor, läkare och BB och kejsarsnitt....kan du tänka dig.

Citat:
Det finns väl ingen direkt koppling mellan hur ogillad man är och hur svårt livet är i övrigt. Det finns ju säkerligen fler människor som ogillar bidragstagare, folk som spottar inomhus eller folk som röker, än vad det finns människor som ogillar personer som förlorat bägge benen i en bilolycka. Skulle jag välja är ju dock alla de ogillade alternativen betydligt bättre än det mer accepterade.

Det där fattar jag inte vad du svarar på?
Citera
2014-06-10, 16:03
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Vad är det som hindrar samhällen med vatten och matproblem att ge kvinnor rättigheter som att själva ex. bestämma när, var och med vem man ska bilda familj med? eller ex. sluta skära i kvinnors underliv som också är en bidragande orsak till allvarliga infektioner etc. vid förlossning.

Det är väl inget som hindrar det. Det är däremot knepigt att bygga sjukhus och dyra maskiner, när man varken har råd med vatten, mat, läkare eller utbildning. Jag vet inte hur stor andel av mödradödligheten som kan attribueras till tidiga födslar och suspekta omskärningar, men jag vågar påstå att det är en liten minoritet, och att en förkrossande majoritet av fallen beror på brist på sjukvård. Sjukvård är för övrigt kriminellt dyrt, det finns en anledning till att sjukvård och medicinska framsteg kom efter samhällen blivit rika, och inte tvärtom.

Citat:
Har du någon källa på att mäns yrkesdödlighet är så mycket större än kvinnors dito om du tittar globalt? Kvinnor arbetar nämligen också med riskarbeten inom jordbruk, industrier etc. världen över.

Det gäller iallafall för samtliga västländer, och förmodligen de flesta övriga länder också. Möjligen att vissa låglöneländer har gott om kvinnor (eller barn) i usla fabriker, men få andra. Det är dock irrelevant, eftersom jag pratade om svenska förhållanden.

Citat:
Du har ett antal fabriskbränder ex. där just kvinnor strukit med i majoritet.
I sverige så har du en övervikt av manliga dödsfall inom farliga yrken där män dominerar. Men beror det på att man hatar män och ger dem sämre villkor? eller på att män generellt väljer dessa yrken före andra säkrare och att män också tar större risker än kvinnor?

Du får ju vara väldigt försiktig nu, om feminister börjar blanda in personligt ansvar och egna val i bilden blir ju situationen en annan. Då kan jag ju rakt avfärda saker som "kvinnofällor" och "lågstatusyrken" och dylikt som det klagas på som kvinnornas egna och dåliga val. Det är ju rimligen så att män inte alls väljer dessa yrken, utan tvingas dit av strukturer och påtvingade roller. Samhället tvingar således män till en tidig grav.

Citat:
Och vem kopplar ihop dem??? annat än du själv?
Det sker i dessa länder för att kvinnor inte äger samma rättigheter. Om de ges möjlighet till att försörja sig själva och själva välja när de vill gifta sig, ha sin sexdebut, så hade mödradödligheten sjunkit rejält.

Det är ju ni som svarar på frågor i stil med "varför behöver vi fru gåman skyltar" med svar som "feminism behövs därför att kvinnor i U-länder dör under förlossningar".

För övrigt är det väl ingen som förnekar att det förmodligen är rätt surt att bo i dessa länder, och kanske ännu tråkigare om man råkar vara kvinna.

Citat:
Och ursäkta men vad har mödradödlighet med pappamånader att göra?
Och ja det finns 15 åriga barnaföderskor i Sverige, vi ahr också barnmorksor, läkare och BB och kejsarsnitt....kan du tänka dig.

Det är väldigt relevant, för jag hävdar att hög mödradödlighet i fattiga länder har lite med jämställdhet att göra, och väldigt mycket med brist på resurser överlag att göra. Du säger ju själv att anledningen till att 15 åriga barnaföderskor i Sverige inte dör är just på grund av sjukvården.

Citat:
Det där fattar jag inte vad du svarar på?

Det var riktat till en annan skribent, som hävdade att ogillande och livskvalitet nödvändigtvis var sammanflätat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in