Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Vad är det som hindrar samhällen med vatten och matproblem att ge kvinnor rättigheter som att själva ex. bestämma när, var och med vem man ska bilda familj med? eller ex. sluta skära i kvinnors underliv som också är en bidragande orsak till allvarliga infektioner etc. vid förlossning.
Det är väl inget som hindrar det. Det är däremot knepigt att bygga sjukhus och dyra maskiner, när man varken har råd med vatten, mat, läkare eller utbildning. Jag vet inte hur stor andel av mödradödligheten som kan attribueras till tidiga födslar och suspekta omskärningar, men jag vågar påstå att det är en liten minoritet, och att en förkrossande majoritet av fallen beror på brist på sjukvård. Sjukvård är för övrigt kriminellt dyrt, det finns en anledning till att sjukvård och medicinska framsteg kom efter samhällen blivit rika, och inte tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Har du någon källa på att mäns yrkesdödlighet är så mycket större än kvinnors dito om du tittar globalt? Kvinnor arbetar nämligen också med riskarbeten inom jordbruk, industrier etc. världen över.
Det gäller iallafall för samtliga västländer, och förmodligen de flesta övriga länder också. Möjligen att vissa låglöneländer har gott om kvinnor (eller barn) i usla fabriker, men få andra. Det är dock irrelevant, eftersom jag pratade om svenska förhållanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Du har ett antal fabriskbränder ex. där just kvinnor strukit med i majoritet.
I sverige så har du en övervikt av manliga dödsfall inom farliga yrken där män dominerar. Men beror det på att man hatar män och ger dem sämre villkor? eller på att män generellt väljer dessa yrken före andra säkrare och att män också tar större risker än kvinnor?
Du får ju vara väldigt försiktig nu, om feminister börjar blanda in personligt ansvar och egna val i bilden blir ju situationen en annan. Då kan jag ju rakt avfärda saker som "kvinnofällor" och "lågstatusyrken" och dylikt som det klagas på som kvinnornas egna och dåliga val. Det är ju rimligen så att män inte alls väljer dessa yrken, utan tvingas dit av strukturer och påtvingade roller. Samhället tvingar således män till en tidig grav.
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Och vem kopplar ihop dem??? annat än du själv?
Det sker i dessa länder för att kvinnor inte äger samma rättigheter. Om de ges möjlighet till att försörja sig själva och själva välja när de vill gifta sig, ha sin sexdebut, så hade mödradödligheten sjunkit rejält.
Det är ju ni som svarar på frågor i stil med "varför behöver vi fru gåman skyltar" med svar som "feminism behövs därför att kvinnor i U-länder dör under förlossningar".
För övrigt är det väl ingen som förnekar att det förmodligen är rätt surt att bo i dessa länder, och kanske ännu tråkigare om man råkar vara kvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Och ursäkta men vad har mödradödlighet med pappamånader att göra?
Och ja det finns 15 åriga barnaföderskor i Sverige, vi ahr också barnmorksor, läkare och BB och kejsarsnitt....kan du tänka dig.
Det är väldigt relevant, för jag hävdar att hög mödradödlighet i fattiga länder har lite med jämställdhet att göra, och väldigt mycket med brist på resurser överlag att göra. Du säger ju själv att anledningen till att 15 åriga barnaföderskor i Sverige inte dör är just på grund av sjukvården.
Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Det där fattar jag inte vad du svarar på?
Det var riktat till en annan skribent, som hävdade att ogillande och livskvalitet nödvändigtvis var sammanflätat.