• 1
  • 2
2014-06-02, 15:04
Medlem
05.30s avatar
Aftonbladet publicerade idag en artikel om en älg som blivit avlivad för att den hoppade in genom ett fönster, fick skrapsår och var tvungen att avlivas.

Dessa horribla skrapsår alltså.

Varför tar man inte älgen till en veterinär och sen släpper ut den? Tänker om det var Gösta 67 som fått skrapsår... "sorry Gösta, men vi måste ta fram puffran nu..."

Varför avliva? I don't get it...
Citera
2014-06-02, 16:04
Medlem
Scraps avatar
Vem ska betala för älgens veterinärkostnader?
Citera
2014-06-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Vem ska betala för älgens veterinärkostnader?
Vem ska betala för sprutan? Är det staten eller kommunen?
Citera
2014-06-02, 16:09
Medlem
Vagnsleres avatar
Ser inte riktigt problemet faktiskt, vad gör en älg mer eller mindre i skogen?
Och har du sett hur "skrapsår" kan se ut efter att man flugit genom ett fönster?
Det är nog inte bara "att åka in och plåstra om".

Dessutom så tar man väl vara på köttet vilket torde vara en väldigt bra anledning till att avliva djuret på plats istället för att djävlas med transport!

Antar att du är en djurvän och kan inte se dom praktiska aspekterna. Kan inte sluta skratta åt att du faktiskt tror att man kan slänga in en älg i ambulansen för att köra till veterinär
Citera
2014-06-02, 16:10
Medlem
Vagnsleres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Vem ska betala för sprutan? Är det staten eller kommunen?
En kula/spruta kostar bara några kronor jämfört med veterinär?
Citera
2014-06-02, 16:17
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Aftonbladet publicerade idag en artikel om en älg som blivit avlivad för att den hoppade in genom ett fönster, fick skrapsår och var tvungen att avlivas.

Dessa horribla skrapsår alltså.

Varför tar man inte älgen till en veterinär och sen släpper ut den? Tänker om det var Gösta 67 som fått skrapsår... "sorry Gösta, men vi måste ta fram puffran nu..."

Varför avliva? I don't get it...

Det handlar nog inte bara om några skrapsår. Oftast blir vilda djur som hamnar i en sådan situation så stressade och chockade att dom kommer dö av sig själva om man inte avlivar dom.
Så varför förlänga lidandet, istället för att släcka det så fort som möjligt?.
Citera
2014-06-02, 16:38
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det handlar nog inte bara om några skrapsår. Oftast blir vilda djur som hamnar i en sådan situation så stressade och chockade att dom kommer dö av sig själva om man inte avlivar dom.
Så varför förlänga lidandet, istället för att släcka det så fort som möjligt?.

Vilket är skitsnack, man dödar djuret eftersom det är billigare och du utsätter inte någon för fara när du hjälper djuret ut. Man dödar inte smådjur eftersom de normalt inte utgör ett hot och det är relativt enkelt att få ut dem.
Citera
2014-06-02, 16:47
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Vilket är skitsnack, man dödar djuret eftersom det är billigare och du utsätter inte någon för fara när du hjälper djuret ut. Man dödar inte smådjur eftersom de normalt inte utgör ett hot och det är relativt enkelt att få ut dem.

Vilket inte alls är skitsnack, jag är jägare själv och har avlivat djur i liknande situationer. Hade du någonsin sett ett stort stressat och chockad djur så hade du vetat bättre.

Självklart avlivar man djur även av andra orsakar, men kom inte och snacka om saker du inte vet något om.
Citera
2014-06-02, 18:26
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnslere

Antar att du är en djurvän och kan inte se dom praktiska aspekterna. Kan inte sluta skratta åt att du faktiskt tror att man kan slänga in en älg i ambulansen för att köra till veterinär

"Praktiska aspekter"? Bra ordval för skillnaden mellan liv och död. Men det förstår väl inte förgiftad hjärna av ditt slag.
Citera
2014-06-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
"Praktiska aspekter"? Bra ordval för skillnaden mellan liv och död. Men det förstår väl inte förgiftad hjärna av ditt slag.
vore väldigt löjligt att försöka rädda livet på enskilda älgar (och det lär kosta väldigt mycket då de nog skulle behöva vara sövda hela tiden) När vi skjuter en sisådär 100.000 varje höst.
Citera
2014-06-02, 18:44
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yashiroka
vore väldigt löjligt att försöka rädda livet på enskilda älgar (och det lär kosta väldigt mycket då de nog skulle behöva vara sövda hela tiden) När vi skjuter en sisådär 100.000 varje höst.

Dagens människa är totalt korrumperad (i sinnet). Det roliga är att vi "djurvänner/vegetarianer" eller vad fan ni vill kalla oss ses som "tokstollar" för att vi faktiskt har en spirituell sida.

Det handlar inte om siffror. För den "moderna" människan är allt siffror. Det handlar om att inte ta liv.

Med ert resonemang så vore det löjligt att rädda sårade i krig, "för 10 000 har ju ändå dött... släck dem med en kula i skallen"...

"men det är ju skillnad på djur och människor".

Nej.
Citera
2014-06-02, 19:53
Medlem
Vagnsleres avatar
Ursäktar påhoppet men eftersom min "förgiftad hjärna" inte vet bättre så måste du tamefan var ett skåp!

Om du som jag läste aftonblaskans artikel så läste du själv att älgen var svårt skadad, jävligt egoistiskt av din spirituella sida att försöka hålla han vid liv istället för att för att göra slut på hans lidande.
Samma sak finner jag om mig själv och när jag blir gammal så ska jag ta mitt liv istället för att sitta som en potatis i gungstol!

Om du är sån tokstolle som tror på spirituella saker så ska vi väl glädjas åt att älgen får fortsätta sin spirituella färd istället för att vara fast på denna skitvärld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in