• 1
  • 2
2014-06-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Dagens människa är totalt korrumperad (i sinnet). Det roliga är att vi "djurvänner/vegetarianer" eller vad fan ni vill kalla oss ses som "tokstollar" för att vi faktiskt har en spirituell sida.

Det handlar inte om siffror. För den "moderna" människan är allt siffror. Det handlar om att inte ta liv.

Med ert resonemang så vore det löjligt att rädda sårade i krig, "för 10 000 har ju ändå dött... släck dem med en kula i skallen"...

"men det är ju skillnad på djur och människor".

Nej.
Nja, tokstollar vet jag inte. Jag tycker ni är falska som fan dock. Jag är biolog till yrket och träffar en hel del "djurvänner" som kan lägga ner ganska mycket energi på ditt och datt i deras aktivism, samtidigt som de har en livsstil som dödar massvis av djur.
Citera
2014-06-02, 22:09
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnslere
Ursäktar påhoppet men eftersom min "förgiftad hjärna" inte vet bättre så måste du tamefan var ett skåp!

Om du som jag läste aftonblaskans artikel så läste du själv att älgen var svårt skadad, jävligt egoistiskt av din spirituella sida att försöka hålla han vid liv istället för att för att göra slut på hans lidande.
Samma sak finner jag om mig själv och när jag blir gammal så ska jag ta mitt liv istället för att sitta som en potatis i gungstol!

Om du är sån tokstolle som tror på spirituella saker så ska vi väl glädjas åt att älgen får fortsätta sin spirituella färd istället för att vara fast på denna skitvärld.

Det som är anmärkningsvärt är att någon annan anser när och om livet ska avslutas eller inte. Det är samma sak med krig. Men vänta nu... det drabbar ju inte dig så....
Citera
2014-06-06, 16:37
Medlem
Vagnsleres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Det som är anmärkningsvärt är att någon annan anser när och om livet ska avslutas eller inte. Det är samma sak med krig. Men vänta nu... det drabbar ju inte dig så....
Ursäkta igen men vad har krig med topic att göra?
Att avsluta en annans liv är högst naturligt och inte anmärkningsvärt, när har djur någonsin gjort annorlunda?

Återgående till älgen istället för din moralpanik om att avsluta andras liv.
Varför var det så fel att döda den efter att den hoppat genom fönstret?

*OBS att vi diskuterar denna enskild händelse som det var du som startade diskussionen om!
Du tänker väldigt skevt om du jämför denna händelse med krig.

Vore ypperligt om alla kunde leva bland gröna ängar och rosa moln där alla självdör och bara äter fallfrukt, men riktigt så lyder inte naturen lagar.
Citera
2014-06-06, 20:58
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Vem ska betala för älgens veterinärkostnader?
Staten lägger flera miljoner på vargarna varje år, gnäll på det istället.
Citera
2014-06-06, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1

Jag ser hellre att det läggs pengar på att hjälpa djur än invandrare som kommer hit och skaffar sig barn som de inte kan försörja.
Citera
2014-06-07, 00:03
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
Vem ska betala för sprutan? Är det staten eller kommunen?
Ursäkta sent svar, det är något fel som gör att vissa citerade inlägg inte syns..
I alla fall, som det redan har påpekats kostar en "avlivningsspruta" mycket mindre pengar än vad det skulle kosta med veterinär. Om det sedan är staten eller kommunen, det spelar ingen större roll när kostnaden är så låg. Jag förstår dock ditt resonemang också.

Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
kan du förklara mer exakt? Intresserad av ämnet nämligen
Citera
2014-06-07, 00:38
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
kan du förklara mer exakt? Intresserad av ämnet nämligen
OT men här har du en länk där du kan läsa lite om vad vargen kostar.
http://www.vargfakta.se/vargen-och-ekonomin/

OnT:
Självklart ska älgen avlivas. Bara att få dit någon som kan söva den och sen försöka transportera den till en klinik som kan ta hand om den utan att älgen dör eller någon skadar sig vore en jättebedrift. Att knäppa den på plats är ju superenkelt i jämförelse och efterfrågan på älgkött finns så den har ju knappas gått till spillo (om de nu inte kasserade köttet).

Klart man ska vara djurvän men det kan man vara utan att tycka att djur=människor. Min erfarenhet är att personer som likställer djur med människor ofta utsätter både människor och djur för mer lidande än nödvändigt trots sin övertygelse...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in