• 1
  • 2
2014-06-01, 12:12
Medlem
En väldigt jobbig situation inträffade för ett kort tag sen i mitt liv och sen dess har jag otroligt svårt att somna in och när jag vaknar efter bara någon timme eller högst två så är det ännu svårare att somna. Hade svårt att somna innan med när jag mådde bra men nu är det helt fruktansvärt. Jag sover ungefär 2-3 timmar per dygn om jag har tur och känner verkligen att jag blir segare och segare i hjärnan och hela mitt tankemönster ändras till det negativa. Jag börjar rent av känna mig efterbliven och märker såklart det även fysiskt.

Varit på vårdcentralen och fick atarax vilket inte hjälper. Varit där två gånger till för jag vill ha något att sova på men jag får inget annat. Verkar inte tro på mig alls. Får nästan känslan av att jag ser för välvårdad och kry ut (!) Jag har inte ens orken att gå dit en tredje gång. Även varit hos en annan en annan vårdcentral.

Vad är era tips? Jag känner att det förstör mig helt och jag gör sämre och sämre ifrån mig på jobbet och folk börjar ta avstånd från mig eftersom jag beter mig ovanligt och är helt oengagerad. Hänger inte alls med och ibland känns det som jag sitter på en båt som gungar. Kan ju inte vara hälsosamt alls.

Hur riskfullt är det att beställa något från nätet? Blir jag påkommen är hela min karriär körd så jag är lite nojig
Senast redigerad av 5778 2014-06-01 kl. 12:16.
Citera
2014-06-01, 12:25
Bannlyst
Jag sover lite bättre på 5-HTP kanske kan vara värt att prova, säg till om du är intresserad så ska jag luska fram vart jag köpte dom det var från UK vet jag iaf, dom var grymt mycket billigare där en i Sverige.

Du kan även prova att ta en atarax åt gången en varje gång du vaknar, om du tar dig till läkaren igen så kan du även be om att få Theralen den funkar mycket bättre en ataraxen.
Citera
2014-06-01, 12:29
Medlem
Creepy24s avatar
Finns ju massor av sidor som säljer bra sömnpiller så förstår inte riktigt problemet ?
Citera
2014-06-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADM4N
Jag sover lite bättre på 5-HTP kanske kan vara värt att prova, säg till om du är intresserad så ska jag luska fram vart jag köpte dom det var från UK vet jag iaf, dom var grymt mycket billigare där en i Sverige.

Du kan även prova att ta en atarax åt gången en varje gång du vaknar, om du tar dig till läkaren igen så kan du även be om att få Theralen den funkar mycket bättre en ataraxen.

Tack! Är bara så svag nu och det kostar varje gång man pratar med dom i 10 minuter och säger samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Finns ju massor av sidor som säljer bra sömnpiller så förstår inte riktigt problemet ?

Ja, det var kanske därför jag ställde frågan om risken?
Citera
2014-06-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5778
En väldigt jobbig situation inträffade för ett kort tag sen i mitt liv och sen dess har jag otroligt svårt att somna in och när jag vaknar efter bara någon timme eller högst två så är det ännu svårare att somna. Hade svårt att somna innan med när jag mådde bra men nu är det helt fruktansvärt. Jag sover ungefär 2-3 timmar per dygn om jag har tur och känner verkligen att jag blir segare och segare i hjärnan och hela mitt tankemönster ändras till det negativa. Jag börjar rent av känna mig efterbliven och märker såklart det även fysiskt.

Varit på vårdcentralen och fick atarax vilket inte hjälper. Varit där två gånger till för jag vill ha något att sova på men jag får inget annat. Verkar inte tro på mig alls. Får nästan känslan av att jag ser för välvårdad och kry ut (!) Jag har inte ens orken att gå dit en tredje gång. Även varit hos en annan en annan vårdcentral.

Vad är era tips? Jag känner att det förstör mig helt och jag gör sämre och sämre ifrån mig på jobbet och folk börjar ta avstånd från mig eftersom jag beter mig ovanligt och är helt oengagerad. Hänger inte alls med och ibland känns det som jag sitter på en båt som gungar. Kan ju inte vara hälsosamt alls.

Hur riskfullt är det att beställa något från nätet? Blir jag påkommen är hela min karriär körd så jag är lite nojig

Du har inte tänkt på att gå till en psykolog?
Citera
2014-06-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Du har inte tänkt på att gå till en psykolog?

Jo, fast får ingen remiss. Det är det som irriterar mig och att dom påstår att jag är så välmående. Erbjuder SSRI men vad fan ska det hjälpa när det inte är mitt problem och jag testat det innan? Får väl gå till en privat men det kostar väl en hel del antar jag?

Kanske ska tillägga att jag är långt ifrån en hypokondriker och inte uppsökt vården mer än ett tillfälle senaste 10 åren innan detta.
Senast redigerad av 5778 2014-06-01 kl. 14:18.
Citera
2014-06-01, 14:35
Medlem
Citat:

Hur är sömnen när du sover, ytlig eller? Är du trött i ögonen och pigg i hjärnan eller?
Citera
2014-06-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spl4T2ji
Hur är sömnen när du sover, ytlig eller? Är du trött i ögonen och pigg i hjärnan eller?

Ja man skulle kunna kalla den ytlig. Jag är ganska medveten om vad som händer och kommer inte i djupsömn och inte i närheten av att drömma på det sätt jag är van vid. Så även den lilla sömn jag får är sämre än den jag är van vid.

Jag är trött både i ögonen och i hjärnan men det går inte ändå. Svårt att förklara. Hjärnan är jag trött i dygnet runt och det är det som är jobbigt. Men jag börjar känna att jag inte bara är trött utan hela mitt tankemönster ändras. Jättesvårt att förklara, inte så att jag blir arg eller så utan isf mer åt det apatiska hållet.
Senast redigerad av 5778 2014-06-01 kl. 14:50.
Citera
2014-06-01, 14:57
Medlem
Skulle bäst kunna förklara det som att jag inte är intresserad av någonting. Brukar tänka "outside the box" men har nu zoomat in i ett minimumformat och "kan" bara tänka på det som precis som hänt i närliggande då, nu, och framtid. Precis som samma jävla tankar bara snurrar runt fast de inte har en mening. På väg till en jävla psykos eller vad fan fan är det frågan om?

Jag är ganska påläst inom psykologi så det tror jag inte men en konstig känsla.
Citera
2014-06-01, 15:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Skulle bäst kunna förklara det som att jag inte är intresserad av någonting. Brukar tänka "outside the box" men har nu zoomat in i ett minimumformat och "kan" bara tänka på det som precis som hänt i närliggande då, nu, och framtid. Precis som samma jävla tankar bara snurrar runt fast de inte har en mening. På väg till en jävla psykos eller vad fan fan är det frågan om?

Jag är ganska påläst inom psykologi så det tror jag inte men en konstig känsla.
Risken med långvarig sömnbrist är ju just att man kan trilla in i en psykos.
Det låter som om du är deprimerad.
Citera
2014-06-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Risken med långvarig sömnbrist är ju just att man kan trilla in i en psykos.
Det låter som om du är deprimerad.

Ja jag tror med det och är tråkigt att ingen tror på mig. Får låta skägget växa och ha på mig slitnare kläder antar jag. Detta håller inte i längden. Synd bara att en massa folk som inte behöver det får det utskrivet. Samtidigt ingen lätt bedömning för läkarna.

Men det är mer en "panikdepression" för jag vet att jag hämtar mig snart. Är kanske därför det blir svårt att tro på mig. Jag super mig skitfull då och då just för att jag vet det med att sömnbrist leder till psykos.
Senast redigerad av 5778 2014-06-01 kl. 15:13.
Citera
2014-06-01, 17:20
Medlem
Foo-Lins avatar
Citat:
Ja jag tror med det och är tråkigt att ingen tror på mig. Får låta skägget växa och ha på mig slitnare kläder antar jag. Detta håller inte i längden. Synd bara att en massa folk som inte behöver det får det utskrivet. Samtidigt ingen lätt bedömning för läkarna.

Men det är mer en "panikdepression" för jag vet att jag hämtar mig snart. Är kanske därför det blir svårt att tro på mig. Jag super mig skitfull då och då just för att jag vet det med att sömnbrist leder till psykos.

Snälla du, VARFÖR, varför kan du inte vara ärlig mot läkarna?
Herregud, vill du HA hjälp eller inte?????
De är ina tankeläsare. Om du tror att du ser för bra ut för att ha problem, då har du allvarliga problem. Är det så du ser dig själv?
Måste man trä på sig en potatissäck, ha rufsigt hår, vara osminkad och barfota för att få hjälp?
Din självbild är fullständigt vansinnig!
- Jag är för SNYGG för att ha problem och bli tagen på allvar. W h a t ??

Gå till läkarna och lägg korten på bordet. - Jag kan INTE sova, Ataraxen funkar INTE (vad fan ger de antishistaminer till folk för att sova på, be om Theralen) - Jag super mig full ibland för att sova, jag är helt slut, HJÄLP MIG!

Om du är ärlig och inte fegar ur, DÅ får du hjälp!
Jag önskar dig ALL lycka till, men behöver skaka om dig lite, din självbild är sned, ingen är så snygg så en läkare tror att man alltid är fullt frisk! herregud.

Gå dit, var ärlig, säg det ALLT du har skrivit här, får du tunghäfta, så skriv ner vad du ska säga och säg ärligt, hjälp mig, min sömnbrist drar ner mig, jag mår dåligt dygnet runt pga att jag mentalt inte får den sömn jag behöver. Utan mina 8 timmar, så fungerar jag inte som jag ska.

Kram, kom igen nu!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in