• 1
  • 2
2014-05-30, 19:25
Bannlyst
Jag har alltid varit lite speciellt nr det kommer till just husdjur och jag har lite mer exotiska val av djur om jag fr sga det sjlv. En orm som husdjur skulle jag faktiskt vilja ha med ett ganska stor yta att rra sig p?

S vad kostar det att ha en orm som husdjur?
Vad finns det fr ormar? Boaormar borde vara ett bttre val n gift ormar.
Citera
2014-05-30, 19:45
Medlem
Strychnos avatar
jag vet inte s mycket om att ha ormar som husdjur,
men det r nog inte s dyrt.
det r vl bst att ha en egen "musfarm" s att man fder upp
mss till mat fr ormen, det kan nog bli lite dyrt med att kpa mss annars.
Jag vet att ett par jag knner gr s iaf,
blir ju lite mer stk & bk n att bara ha en orm, men troligen billigare.

Boaormar r trevliga, bara man har plats fr dom.
Knde en som hade en boa som keldjur, den var med och var social
nstan som en nyfiken katt nr han var hemma.
Citera
2014-05-30, 21:47
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Kr p majsorm, de r alltid trivsamma att ha att gra med. Yta... Tja djuret ska ha ett terrarium och det finns vissa lagstadgade mtt fr dessa. Googla p det.
Senast redigerad av CoralinesGhost 2014-05-30 kl. 22:14.
Citera
2014-05-31, 18:24
Medlem
Zanizailas avatar
Mss kper man dda och frysta, jag vet inte vad det kostar nu men fr ngra r sedan kostade en vuxen, dd mus tta kronor fr mig. Och de t ungefr var tredje vecka. S mycket billigare i drift n s blir det inte.

TS: Mitt tips r att lsa p om de vanliga arterna, en bok av Tobbe Helin som jag sett p flera bibliotek (Ormar i terrarium tror jag den heter) r jttebra.

Giftormar r absolut inget fr nybrjare, det r mycket farligt att hlla p med och man behver licens om jag inte misstar mig. Speciellt inspekterat rum utan ventiler och 100% rymningsskert.

En boa som kungsboa kan ltt bli tre meter lng, det r mycket orm fr den som inte r van. I den storleken ter de kaniner, griskultingar och stora kycklingar, inte mss eller rttor. (Eller tja, kanske strre rttor ocks, men variation i dieten r bra.)
Och skiter drefter. (En stor skit per matning.)
En s stor orm ska man helst inte hantera ensam och aldrig lgga ver axlarna.

Det finns srskilda underarter och lokaliteter inom kungsboan (Boa constrictor) som hller sig under 2-2.5 meter, men de r lite svra att f tag p. De flesta kungsboor r "blandraser".

Kolla hellre p snokar, som majsormar (blir upp till 1.5 meter), mjlksnokar, kungssnokar, eller mindre boor och pytons som kungspyton, flckpyton (antaresia), regnbgsboa (jag hade tv colombianska, de blir upp till 1.5 meter lnga, de brasilianska 2 meter), och s vidare.

Som tumregel ska ett terrarium vara minst lika brett som ormen r lng, s den kan strcka ut fullt. De behver ingen "motion" utanfr terrariet, ju mindre tid utanfr terrariet desto bttre. De behver inte heller ngon mental stimulans eller "leva vilt" (som vissa har som argument fr att mata med levande fda, vilket r olagligt nu) - ormar r fantastiska djur, men de r skitkorkade.
I det vilda spenderar de i princip all sin tid med att ligga still eller hnga ver en gren och vnta p ett byte. De dricker, sover och vntar, och rr p sig ibland. Det r allt.
S de r inte intelligenta eller sociala och behver drfr inte den formen av stimulans.

De vill bara ha mat, vatten, vrme (och svalka), gmstllen och rtt ljus och luftfuktighet.
Citera
2014-06-02, 14:49
Medlem
Har sjlv just nu 6 ormar.

Ormar r ju som sagt inget husdjur man egentligen ska plocka s mycket med och borde ses som ett akvarium.

Ormar krver oftast inte s mycket plats men Jordbruksverket L80 tar upp det mesta hur mycket plats de behver.

I drift r oftast inte ormar direkt dyra om du inte vill ha ngon av de strre Boa/Pyton ormarna som finns.
Men en 1-2 meters orm kostar kanske runt 100-200 i mnaden beroende vart du kper mss och rttor ifrn.

Giftormar r ett stort nej fr nybrjare och finns inga serisa som skulle slja en giftorm till en som inte kan uppvisa referenser att man kan hantera dom.

Brja med en Majsorm eller Kungspyton skulle jag sga. Ltta och trevliga djur.
Citera
2014-06-02, 18:15
Medlem
Jag rekommenderar kungspyton. Trevliga och lugna ormar (finns sjlvklart undantag) som inte r speciellt dyra i drift. Det som kostar regelbundet r vl mss, och det r nog runt 100 spnn i mnaden. Lite d och d ska man ven byta ut underlaget i terrariumet.

Annars kan jag rekommendera klockgrodor, riktigt roliga och ven dom lttsktta. Dom fr ett jvla liv
Citera
2014-06-02, 18:31
Medlem
N det r inte bra. Men prova en liten orm?
Om det intrffar en bostad: vrkt?!
D r det ondigt att ha en lng orm i lngd att bra.
Citera
2015-04-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag har alltid varit lite speciellt nr det kommer till just husdjur och jag har lite mer exotiska val av djur om jag fr sga det sjlv. En orm som husdjur skulle jag faktiskt vilja ha med ett ganska stor yta att rra sig p?

S vad kostar det att ha en orm som husdjur?
Vad finns det fr ormar? Boaormar borde vara ett bttre val n gift ormar.

Det kostar inte s mycket. Du kan kpa de flesta ormar p en reptilmessa, det blir snna lite d och d i sverige. Mss kostar ungefr 8kr som sagt och till lite mindre ormar kan man kpa pinkisar (bbis mss) fr nn krona, det gr ven att kpa kycklingar som motsvarar en vuxen mus, de kostar ca 5kr styck.
Citera
2015-04-08, 20:38
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Ormar ska ha terrarium med rtt temperaturgradienter, rtt luftfuktighet, tillrckligt utrymme enligt jordbruksverkets riktlinjer.

Se till att ha mycket kunskap och ett grundmurat intresse som rcker hela ormens livstid fr de lever mellan 10-30 r!

Ormar r inte sociala och inte tillgivna, men de bajsar en eller ett par gnger i veckan.

Nu ska jag g och mata ngra av mina ormar, s det kommer mer bajs i terrarierna frammt helgen.
Citera
2015-04-09, 01:09
Medlem
Tnk p att orm luktar en hel del

Det luktar pyton
Citera
2015-04-09, 15:21
Medlem
Zanizailas avatar
Uppenbarligen ett skmt, men s att ingen missfrstr - ormar luktar inte alls.
Citera
2015-04-09, 16:48
Medlem
nonentityno1s avatar
En orm r ju inget "husdjur" utan en reptil utan tillgivenhet whatsoever. En liten krait kanske? Skmt sido s r man innne p orm s ska man nog se det som ett akvarium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in