Mss kper man dda och frysta, jag vet inte vad det kostar nu men fr ngra r sedan kostade en vuxen, dd mus tta kronor fr mig. Och de t ungefr var tredje vecka. S mycket billigare i drift n s blir det inte.
TS: Mitt tips r att lsa p om de vanliga arterna, en bok av Tobbe Helin som jag sett p flera bibliotek (Ormar i terrarium tror jag den heter) r jttebra.
Giftormar r absolut inget fr nybrjare, det r mycket farligt att hlla p med och man behver licens om jag inte misstar mig. Speciellt inspekterat rum utan ventiler och 100% rymningsskert.
En boa som kungsboa kan ltt bli tre meter lng, det r mycket orm fr den som inte r van. I den storleken ter de kaniner, griskultingar och stora kycklingar, inte mss eller rttor. (Eller tja, kanske strre rttor ocks, men variation i dieten r bra.)
Och skiter drefter. (En stor skit per matning.)
En s stor orm ska man helst inte hantera ensam och aldrig lgga ver axlarna.
Det finns srskilda underarter och lokaliteter inom kungsboan (Boa constrictor) som hller sig under 2-2.5 meter, men de r lite svra att f tag p. De flesta kungsboor r "blandraser".
Kolla hellre p snokar, som majsormar (blir upp till 1.5 meter), mjlksnokar, kungssnokar, eller mindre boor och pytons som kungspyton, flckpyton (antaresia), regnbgsboa (jag hade tv colombianska, de blir upp till 1.5 meter lnga, de brasilianska 2 meter), och s vidare.
Som tumregel ska ett terrarium vara minst lika brett som ormen r lng, s den kan strcka ut fullt. De behver ingen "motion" utanfr terrariet, ju mindre tid utanfr terrariet desto bttre. De behver inte heller ngon mental stimulans eller "leva vilt" (som vissa har som argument fr att mata med levande fda, vilket r olagligt nu) - ormar r fantastiska djur, men de r skitkorkade.

I det vilda spenderar de i princip all sin tid med att ligga still eller hnga ver en gren och vnta p ett byte. De dricker, sover och vntar, och rr p sig ibland. Det r allt.
S de r inte intelligenta eller sociala och behver drfr inte den formen av stimulans.
De vill bara ha mat, vatten, vrme (och svalka), gmstllen och rtt ljus och luftfuktighet.