Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-12-14, 15:34
  #1
Medlem
sandra_ns avatar
Hmm…

Jag fick en dator stulen igår kväll i min lägenhet (ingen försäkring, har man inte råd med. fuck). Datorn har alla password inlagda till Internet osv. Jag tänkte ringa Tele2 där jag har modemabonnemanget och spärra det, men sen kom jag på att om han nu är så dum så han loggar in med mina logs så kan man kanske spåra honom. (varför jag tror att han är dum i huvudet är sättet han gjorde inbrott på och tog datorn!, så., ingen proffs tjuv). IPS:en lär ju kunna se när han loggar in isf. Men vad ser de mer? Telenummer? Hur funkar detta?

Kan man spåra min burk på nätet. P4 har ju en s/n på cpu:n.

Och en annan fråga är nu…

Hur kan man skydda sin dator på ett effektivt sätt om den skulle bli stulen igen?
Kryptering? Password i biosen (men detta kan man ta bort med att bara ta bort batteriet) …
Vad finns det för skydd?

Tacksam för svar.
En fattig sandra… :-(
Citera
2002-12-14, 15:36
  #2
Medlem
sandra_ns avatar
Fan vad dum jag är… glömde:

Den har installerat win 98.
Citera
2002-12-14, 15:44
  #3
Medlem
Du kan ju börja med att polisanmäla det hela, så gör de säkert llt de kan för att försöka hitta den...


Och för att skydda dig ordentligt så ska du köra med bios-lösen och hänglås på chassit, för då kan de inte öppna och nollställa...

(Om de inte sabbar hela skiten)
Citera
2002-12-14, 16:31
  #4
Medlem
sandra_ns avatar
Jo, det är polisanmält och sånt.

Nja… hänglås! är kanske inte det jag tänker mig som skydd. Utan mer mjuk och/lr hårdvaruskydd som hjälper att tracka burken.

Allt har ju s/n nr? kan man inte tracka burken på det?

Biosen kan man ju reseta och då finns inte lösenordet kvar.
Citera
2002-12-14, 16:45
  #5
Medlem
Det bästa skydd är hånglås =) !
Det finns massa bra skydd, på tex dabus.se
Alltså du sätter fast skärmen och datorn tillsammans m.m.
Det finns väldigt många lösningar till detta problem.

Kan ju säga att BIOS och kreptering hjälper ju inte dig något.
Tror inte tjuven startat datorn innan han snor den å säger "shit, bios lösenord".
De tar datorn, plockar delarna och säljer m.m.

Datorn blir snodd iaf!

//elit
Citera
2002-12-14, 21:23
  #6
Medlem
xatrixs avatar
Re: dator stulen! spåra?

Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Hmm…

Jag fick en dator stulen igår kväll i min lägenhet (ingen försäkring, har man inte råd med. fuck).
Jag pröjsar 85 spänn i månaden för hemförsäkring (lösöre 100000 kr), drulleförsäkring, elektronikförsäkring etc.
Citera
2002-12-14, 23:06
  #7
Banned
Mr clouds avatar
Varje dator har ett säreget nummer(hårdavarunummer). Typ IP nummer det lär du också ha på din gamla men det lär du knappast veta vilket det va Eller? isåfall så ska du kunna spåra upp det via .
Citera
2002-12-14, 23:51
  #8
Medlem
Liquid_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr cloud
Varje dator har ett säreget nummer(hårdavarunummer). Typ IP nummer det lär du också ha på din gamla men det lär du knappast veta vilket det va Eller? isåfall så ska du kunna spåra upp det via .

hårdavarunummer: inte alla.. några p3r har.. fast det bygger på att man har skrivit upp det innan

ip: skojar du eller? hört talas om dhcp ? kappast något som går att spåra.. jo möjligen om man har typ bbb och den som stulit datorn bor i samma hus.. då möjligen..


tyvärr.. inte så mycket du kan göra.. polisanmäl det hela.. ibland dyker saker upp.. fast räkna inte med det..
Citera
2002-12-15, 00:12
  #9
Medlem
Re: dator stulen! spåra?

Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Kan man spåra min burk på nätet. P4 har ju en s/n på cpu:n.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Hur kan man skydda sin dator på ett effektivt sätt om den skulle bli stulen igen?

Det kan man inte.

Ring Tele2 och be dem bevaka ditt konto, de loggar _allt_.
Citera
2002-12-15, 00:41
  #10
Medlem
Liquid_Xs avatar
Re: dator stulen! spåra?

Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Hur kan man skydda sin dator på ett effektivt sätt om den skulle bli stulen igen?

försåtminiering

typ, skydda är svårt.. visst låsa fast datorn i skrivbordet som på skolor funkar men det är inte så värst snyggt, ordentligt kryptering av allt som är viktigt/personligt är aldring en dålig ide
Citera
2002-12-15, 08:23
  #11
Banned
Mr clouds avatar
Japp Japp jag skojade. Nej jag menar typ hårvarunummer är TYP av ip nummer. Inte alla vet vad hårvarunummer är här. Så jag tog IP som exempel. IP är värdelöst tycker jag att spåra. Ger inget även om man får fram mycket så. Så det ger jag inte mycket förr. Man kan aldrig skydda sin dator till 100 % det är omöjligt. Man kan bara försvåra till taget. 8O
Citera
2003-06-16, 03:58
  #12
Banned
Hade du använt skallen så hade du väntat med att polisanmäla skiten o direkt ringt o beställt en försäkring o efter 2 veckor hade du anmält det, och fått ersättning...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback