Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Hej Arnold.
Många frågor nu. Tycker du att vi i världens mest jämställda land behöver ett radikalt feministiskt alternativ? När bestämde du dig för Fi? Tror du att du blev påverkad av hypen? Har du förtroende för Gudrun Schyman (är hennes gamla skattefusk helt plötsligt förlåtet?), inger Soraya Post något seriöst intryck och tror du på allvar att hon kan uträtta något i Bryssel? Vad tycker du om Fi smått absurda ideprogram som att HBT rörelsen ska få lösa konflikter, eller att papperslösa ska ha rätt till socialbidrag. Förstår du konsekvenserna av detta? Som man upplever jag ett agg och skuldbeläggning mot män i allmänhet och tycker inte de företräder jämlikhet då de knappt har någon man i partiledningen.
Ska försöka svara så gott jag kan. Måste sova snart. Tenta om 8h ish...
1. Jag ser inte F! som särskilt radikalt alternativ utan delar deras syn på problematiken med könsroller. Jag anser att könsroller tvingar in människor i något som iaf jag inte känner mig hemma i. Jag är ömsom macho ömsom "kvinnlig" och känslosam och tror inte att jag är ensam om att känna att jag inte riktigt hör hemma i något fack. Människan är för komplex för att delas in i grupper, alla individer skiljer sig åt för mycket.
2. Ang Gudrun Schyman så är det knepigt. Åh ena sidan är hennes skattefiffel och annat skit oförlåtligt och katastrofalt. Åh andra sidan kan alla fela, frågan är när man väl sonat sina brott.
Jag vet inte riktigt, det bli väldigt filosofiskt, men ja det är klart problematiskt. Tycker dock det känns som hon mognat på något vis dom senaste åren och framstår idag mycket vettigare.
Jag gillar Gudrun som person då jag upplever henne som reflekterande och tänkande med många spännande och vettiga idéer.
3. Soraya Post ger kanske inte det bästa intrycket alla gånger, alldeles för omediatränad, men jag tycker även Carl Bildt framstår som en idiot ibland trots att han (tror knappt att jag erkänner de här men ändå) är en mycket kompetent politiker.
Jag tror tyvär inte att hon kan ändra så mycket men det beror snarare på hur lite makt Sverige faktiskt har i EU. Som sagt var Nationell front i Frankrike har fler mandat än Sverige...
Dock hoppas jag hon kan röra runt i grytan och få alla konservativa gubba att sätta i halsen och kanske tom. få några att åtminstone reflektera över frågor om jämställdhet och likabehandlig.
4. Gillar inte allt i partiprogrammet så är det men det vart en avvägning som till slut gjorde att jag valde F! just för att jag anser att jämställdhet är något som måste komma upp på kartan mer.
Kan väl kanske liknas med röster på SD ihopp om att invandringsfrågan ska belysas mer typ..
5. Jag kan förstå¨att man upplever de som ett agg mot män i allmänhet men jag ser det snarare som ett agg mot den könsstereotypa manligheten som bidrar med våld, utanförskap och rent ut sagt stundtals idioti (betyder inte att män är idioter. Långt ifrån, tror snarare att vi blir dummare av könsrollerna vi fastnar i bara). Jag kan förstå att vissa känner sig trampade på då delar av deras personlighet blir trampad på men det är smällar man får ta. Man får inte undvika viktiga politiska frågor i rädslan att såra någon.