2014-11-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Undrar verkligen vad du har för grund f.a. påstå att Svenskt Näringsliv agarerar kortsiktigt...låter mest som en floskel.

När du sedan påstår att Grekland, efter vad det landet har ställt för EU, har större inflytande än Norden/Skandivavien, då förstår man att du bara slänger ur dig allmänn antiEUpropaganda utan faktakännedom.

Uttalade mig inte enbart om Svenskt Näringsliv utan även om Fackföreningarna. Visst du får se det som en floskel om du vill. Men gå gärna igenom hur svenskt näringsliv ( och då menar jag inte organisationen) har utvecklats under de senaste årtiondena.

Ok, när du väljer att utöka Skandinavien till Norden så blir jag väl tvungen att ändra mig och påstå att Italien har mer att säga till om än vad Norden gemensamt har inom EU.
Citera
2014-11-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Som av en slump har jag 2010 års utgifter framför mig... Tal i miljarder euro, uppdelat i officiella utgiftsområden.

Competitiveness: 11,3
Cohesion (homogenisering i princip): 36,4
Preservation and management of natural resources (jordbruksstöd): 58,1
Freedom, security, justice: 0,7
Citizenship: 0,7
The EU as a global player: 7,8
Administration: 7,9

Totalt 123 miljarder euro.

Översätter vi det här till en mer lättförståelig verklighet så har vi nästan halva budgeten till jordbruk, nästan en tredjedel går till de fattigare länderna, och resten går till research, olika slags projekt, miljö, kultur, information osv (det EU gör innanför gränserna med andra ord), bistånd i fattiga länder utanför EU, och administration.

Tack!
Det här visar ju varför EU inte fungerar så bra idag!
En organisation som satsar mångdubbelt mer på jordbruksstöd än utveckling, kan ju aldrig bli en långsiktig spelare på världsmarknaden! Helt omöjligt, och helt korkat!
Citera
2014-11-11, 18:53
Medlem
Vi slipper tiggarligor på gator och torg.
Citera
2014-11-11, 19:32
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Uttalade mig inte enbart om Svenskt Näringsliv utan även om Fackföreningarna. Visst du får se det som en floskel om du vill. Men gå gärna igenom hur svenskt näringsliv ( och då menar jag inte organisationen) har utvecklats under de senaste årtiondena.

Ok, när du väljer att utöka Skandinavien till Norden så blir jag väl tvungen att ändra mig och påstå att Italien har mer att säga till om än vad Norden gemensamt har inom EU.

Vad har du för grund för påståendet att svenskt näringsliv utvecklats sämre de sista 10 åren pga EU medlemskap?

Jag sa Skandinavien men glömde att Norge inte är med o bytte därför Norge mot Finland. OK?
Citera
2014-11-11, 20:19
Medlem
Citat:
Vad har du för grund för påståendet att svenskt näringsliv utvecklats sämre de sista 10 åren pga EU medlemskap?

Jag sa Skandinavien men glömde att Norge inte är med o bytte därför Norge mot Finland. OK?

Scania är ett typexempel på hur dåligt svenskt näringsliv har utvecklats under de senaste årtionden. Ett världsledande företag inom sitt område. Dock, tilläts det inte gå samman med ett annat viktigt svenskt företag, dvs Volvo (pga EUs sk konkurrensregler). Däremot, tilläts Scania att köpas upp av VW med MAN, utan några som helst protester från EUs myndigheter. Inte ok enligt min mening!

Oavsett om du snackar om Skandinavien eller Norden, så har vi väldigt litet att säga till om inom EU. Mindre än vad dvs krisländer har att säga till om. Det är inte ok, enligt min mening!
Citera
2014-11-11, 20:45
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Scania är ett typexempel på hur dåligt svenskt näringsliv har utvecklats under de senaste årtionden. Ett världsledande företag inom sitt område. Dock, tilläts det inte gå samman med ett annat viktigt svenskt företag, dvs Volvo (pga EUs sk konkurrensregler). Däremot, tilläts Scania att köpas upp av VW med MAN, utan några som helst protester från EUs myndigheter. Inte ok enligt min mening!

Oavsett om du snackar om Skandinavien eller Norden, så har vi väldigt litet att säga till om inom EU. Mindre än vad dvs krisländer har att säga till om. Det är inte ok, enligt min mening!
Åtgärder mot monopol-(el oligopol)situationer, dvs att se till att det fortsätter råda hälsosam konkurrens inom olika branscher är något varje nation försöker vidta, mer el mindre aktivt.
Sedan var det inte så att när man köpte majoritetsposten i Scania var VW inte någon stor lastbilstillverkare. MAN försökte köpa Scania 2006 men fick nej av bolagets ägare. Först 2011 köpte Scania MAN.
Idag drivs de båda lastbilsföretagen som separata dotterbolag under VW, som naturligtvis på lång sikt vill att samarbetet mellan de båda ska utvecklas vad gäller forskning o inköp etc.
Citera
2014-11-11, 20:46
Medlem
Citat:
Tack!
Det här visar ju varför EU inte fungerar så bra idag!
En organisation som satsar mångdubbelt mer på jordbruksstöd än utveckling, kan ju aldrig bli en långsiktig spelare på världsmarknaden! Helt omöjligt, och helt korkat!
Nu ska man nog komma ihåg att mycket av jordbruksstödet går till utveckling av jordbruket, och en stor del går till att skydda europeiskt jordbruk från konkurrens. Globalisering i all ära, men att frivilligt sänka det europeiska jordbruket med allt vad det innebär tror jag är sämre i längden än att spendera mindre än en halv procent av EU:s BNP på att försvara och förbättra det.
Citera
2014-11-11, 20:47
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Åtgärder mot monopol-(el oligopol)situationer, dvs att se till att det fortsätter råda hälsosam konkurrens inom olika branscher är något varje nation försöker vidta, mer el mindre aktivt.
Sedan var det inte så att när man köpte majoritetsposten i Scania var VW inte någon stor lastbilstillverkare. MAN försökte köpa Scania 2006 men fick nej av bolagets ägare. Först 2011 köpte Scania MAN.
Idag drivs de båda lastbilsföretagen som separata dotterbolag under VW, som naturligtvis på lång sikt vill att samarbetet mellan de båda ska utvecklas vad gäller forskning o inköp etc.

ska stå: " 2011 köpte VW MAN"
Citera
2014-11-11, 21:00
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Scania är ett typexempel på hur dåligt svenskt näringsliv har utvecklats under de senaste årtionden. Ett världsledande företag inom sitt område.
Du kan, o många gör det, kritisera Wallenebergsfären (Investor)för att man sålde Scania till VW, men oavsett det har ju inte Scania sedan dess utvecklats dåligt precis, trots ägarbyte. Så du får hitta något bättre exempel på EU:s dåliga inflytande.
Citera
2014-11-11, 21:29
Medlem
Citat:
Som av en slump har jag 2010 års utgifter framför mig... Tal i miljarder euro, uppdelat i officiella utgiftsområden.

Competitiveness: 11,3
Cohesion (homogenisering i princip): 36,4
Preservation and management of natural resources (jordbruksstöd): 58,1
Freedom, security, justice: 0,7
Citizenship: 0,7
The EU as a global player: 7,8
Administration: 7,9

Totalt 123 miljarder euro.

Översätter vi det här till en mer lättförståelig verklighet så har vi nästan halva budgeten till jordbruk, nästan en tredjedel går till de fattigare länderna, och resten går till research, olika slags projekt, miljö, kultur, information osv (det EU gör innanför gränserna med andra ord), bistånd i fattiga länder utanför EU, och administration.

Långtidsbudgeten för 2014-2020 fördelar 38 procent till CAP-fonderna. Och det gör inget om man förtydligar att Preservation and management of natural resources omfattar mer än jordbruk utan även landsbygdsutveckling, miljö och fiske.
Citera
2014-11-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Långtidsbudgeten för 2014-2020 fördelar 38 procent till CAP-fonderna. Och det gör inget om man förtydligar att Preservation and management of natural resources omfattar mer än jordbruk utan även landsbygdsutveckling, miljö och fiske.
Äh, bönder som bönder Vet du hur mycket fiskeriet får?
Citera
2014-11-12, 00:13
Medlem
Citat:
Äh, bönder som bönder Vet du hur mycket fiskeriet får?

Strax över 5 %, om jag inte har fel. CFP genomgår reform av fisket och finansieringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in