2014-06-26, 10:03
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Du kan inte ta din tro och hålla den inom någon Euro-religion.
Borde finnas många i EUs inre cirklar som mot en hutlös betalning tar jobbet som Euro-jesus...

Här trors inget ja spekulerar bara
Citera
2014-09-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hallå!

Som ni ser i rubriken, vad skulle det få för konsekvenser för Sverige om vi lämnade EU?

Mvh
framtidaledare

Mindre subventioner att skicka till EUs sk stormakter.
Mer att säga till om.

Rent ekonomiskt och industriellt så skulle vi knappast påverkas negativt av detta.
Senast redigerad av BautaWille 2014-09-26 kl. 00:02. Anledning: Tillägg
Citera
2014-10-13, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finskpinne
Norge är med i EFTA (Europeiska frihandelssammanslutningen) och är tillsammans med EU med i EES-samarbetet. Orsaken till att Norge inte är med i EU är främst pga. de vill ha större inflytande över fiskepolitiken (stor näring i Norge) och de har en minimal jordbrukssektor så de har inte nytta av pengar för jordbruksstöd från EU (EU:s enskilt största bidragspost).

Wikipedia har en rätt bra sammanfattning av fördelar/nackdelar med EES resp. EU:

EES-avtalet anses jämfört med EU-medlemskap ge fördelen till Norge och Island att få vara del av den inre marknaden, handla tullfritt med EU-länderna, och ändå skydda det viktiga fisket från EU:s inflytande. EES-länderna behöver inte heller betala medlemsavgift till EU, dock en mycket mindre EES-avgift, som emellertid ökat kraftigt. Den är runt 2 miljarder NOK per år för Norge 2004-2008. EES-länderna får inte ekonomiska bidrag, men netto i avgifter och bidrag tjänar både Norge, Island och Liechtenstein på detta jämfört med medlemskap, bland annat för att dessa länder inte har mycket jordbruk till vilket en stor del av EU-bidragen går

Nackdelen är att EU styr i praktiken inom många områden över EES-länderna som om de vore medlemmar. Formellt sett är reglerna inte tvingande för EES-länderna, utan dessa har möjlighet att åberopa ett veto gentemot regler som de vill opponera sig mot. I praktiken är detta veto i princip oanvändbart så länge som det enskilda landet önskar att delta i EES och upprätthålla ett fungerande samarbete. EES-länderna har med andra ord små möjligheter att styra över regler som är olämpliga för dem.

Det här låter ju utmärkt för Sverige!
1) Sveriges jordbrukssektor är extremt liten jämfört med övriga industrier. Ev. jordbruksstöd klarar vi av bättre själva!
2) Ett EES-avtal skulle innebära att avgiften skulle sänkas till en tiondel. Vi skulle dock ha väldigt litet att säga till om...exakt som det är idag...så ingen förändring!
Citera
2014-10-13, 21:33
Medlem
Hyddan92s avatar
Guld och gröna skogar, evig glädje och frihet.
Citera
2014-10-24, 19:02
Medlem
soopys avatar
Citat:
Hallå!

Som ni ser i rubriken, vad skulle det få för konsekvenser för Sverige om vi lämnade EU?

Mvh
framtidaledare

Mer pengar att bygga ut t.ex. motorvägsnätet lika väl som Spanien gjort, för EU-pengar...

Färre svenska byråkrater som fick mycket mer betalt än de arbetar för?

Mer demokratiskt inflytande för svenska väljare.
Citera
2014-10-24, 22:47
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Mer pengar att bygga ut t.ex. motorvägsnätet lika väl som Spanien gjort, för EU-pengar...

Du menar väl "mindre" pengar till motorvägar. Tror inte vi fått sådana EU pengar, går bara till 'fattiga' regioner.
Vad menar du med "demokratiskt" inflytande? Men antar att du menar
mer inflytande över frågor som idag beslutas i Bryssel.
Citera
2014-10-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vohkun
De klarar sig finfint så länge oljan pumpas, sen kan jag tänka mig att det blir andra bullar.
Alla länder (njaa, de produktiva) skulle klara sig utan Bryssels regler och krav, utan tvekan. Men Norges framgång är mer eller mindre tack vare det svarta guldet och inte deras självständighet.

Jag jobbar inom oljeindustrin i Stavanger och vi kan se en tydlig nedgång numera. Man borjar friställa folk ute på riggarna nu. Om detta är temporärt vet jag inte.
Så alla ni som vill jobba off-shore i Norge, glom det de närmaste åren.
Citera
2014-10-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy

Helt korrekt, dvs om vi lämnar eu!
Citera
2014-11-06, 03:20
Medlem
Citat:
Hallå!

Mvh
framtidaledare
Intressant fråga, skulle kunna tänka mig att det skulle bli kraftiga sanktioner som påverakar svenska folket hårt och direkt för att tvinga oss tillbaka...
Citera
2014-11-07, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praeceptor
Intressant fråga, skulle kunna tänka mig att det skulle bli kraftiga sanktioner som påverakar svenska folkut och direkt för att tvinga oss tillbaka...

Kanske det, och tom förmodligen det.
Svaga makter har alltid genom historien (av någon anledning; fråga mig inte varför) känt sig tvungna att agera korkat. Så vid ett ev utträde kan vi säkert räkna med ytterligare krav på att hjälpa till med försörjningen av Frankrike och Tyskland.
Citera
2014-11-08, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Kanske det, och tom förmodligen det.
Svaga makter har alltid genom historien (av någon anledning; fråga mig inte varför) känt sig tvungna att agera korkat. Så vid ett ev utträde kan vi säkert räkna med ytterligare krav på att hjälpa till med försörjningen av Frankrike och Tyskland.
Ja förmodligen. Min största fråga är vart alla pengar tar vägen?
Citera
2014-11-08, 02:52
Bannlyst
Mer självständighet, frihet för oss själva, inga eu medborgare som ställer till allehanda problem för landet.

Mindre brottslighet.

Folk kan tänka mer på landets bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in