• 1
  • 2
2014-05-23, 21:47
Medlem
Har tänkt på denna fråga ganska länge nu, har sett en hel del klipp på youtube när motorcyklister och andra trafikanter gör bort sig i trafiken och det är ALLTID motorcykelföraren som får ta värsta smällen. Det säger ju sig självt, att ha en högt värde på massa och ett litet värde på hastighet är ju det bästa, men med en motorcykel så är ju massan tyvärr väldigt liten vilket bidrar till de enorma g-krafter som en motorcyklist utsätts för vid en kollision med ett annat fordon (som oftast är en bil).

Men det slutar inte där, om du tappar greppet i en kurva med en bil kommer du att uppleva antingen under- eller överstyrning som är relativt lätt att häva. Med en motorcykel ramlar du på en gång och glider antingen ner i diket, eller mot mötande trafik och blir krossad.

Vid en panikbromsning är även där en bil att föredra, man behöver bara pressa allt på bromsen och svänga dit man vill, även bromssträckan är generellt kortare.
På en motorcykel är först och främst bromssträckan längre, men du kan inte heller trycka fullt på bromsen och du kan inte svänga samtidigt i lika stor grad som i en bil, kanske låser du bromsarna bara i panik? Om man nu är en skicklig förare och kan bromsa snabbt så har man stor anledning att titta i backspegeln om en bil bakom inte hinner bromsa in, för då får man ta smällen igen fastklämd mellan två bilar...

Är själv ingen motorcyklist, men landsvägscyklade mycket för två år sen. Har ett stort intresse för bilar också så jag är motorintresserad om någon skulle undra

Måste motorcyklister bara acceptera risken att bli ihjälkörda varje gång de sätter sig på hojen, eller har de inte insett den stora risk de utsätter sig för? Personligen vet jag inte om jag skulle ta den risken, man älskar ju acceleration och om ännu inte prövat det vet man inte vad man går miste om och inget habegär skapas
Citera
2014-05-23, 21:58
Medlem
Citat:
Vid en panikbromsning är även där en bil att föredra, man behöver bara pressa allt på bromsen och svänga dit man vill, även bromssträckan är generellt kortare.
På en motorcykel är först och främst bromssträckan längre, men du kan inte heller trycka fullt på bromsen och du kan inte svänga samtidigt i lika stor grad som i en bil, kanske låser du bromsarna bara i panik?

tja. vad ska man säga. ja, det är farligt att köra mc. det är farligt att leva. man kan dö. jag har kört hoj i över 30 år och varit med om incidenter och smällar. men jag kör fortfarande. så , ja , jag tror jag inser hur farligt det är att köra motorcykel. ( min hoj har bromsar så jag stannar på halva sträckan av en normal bil )
Citera
2014-05-23, 21:58
Medlem
Fenrers avatar
Som bilist och motorcyklist så har man ju lärt sig att tänka som en bilist när man sitter bakom styret på hojen. Men det störta problemet är att mindre än 1% av de som sitter på en hoj kan hantera den, de tror bara att de kan det. En mentalitet som ofta får dödlig utgång.
Citera
2014-05-23, 22:05
Medlem
Brossys avatar
Jag tror de flesta är medvetna om riskerna, men jag förstår samtidigt alla som gillar att köra motorcykel. Kommer ihåg själv hur roligt det var att köra moped så kan tänka mig hur roligt det skulle vara att köra motorcykel.
Citera
2014-05-23, 22:20
Medlem
Lecros avatar
Många ska inte köra motorcykel. har sett allt för många idioter som kör som galningar i rusningstrafik.... vissa kan ha full fart och bara sick sacka mellan alla fordon, helt sjukt att dem inte krockar.
Citera
2014-05-23, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john642
tja. vad ska man säga. ja, det är farligt att köra mc. det är farligt att leva. man kan dö. jag har kört hoj i över 30 år och varit med om incidenter och smällar. men jag kör fortfarande. så , ja , jag tror jag inser hur farligt det är att köra motorcykel. ( min hoj har bromsar så jag stannar på halva sträckan av en normal bil )
Tror du överdriver när du säger att du stannar på halva sträckan av en bil, en bil behöver i snitt 35 meter från 100 km/h, vad behöver du? Och om det är blött ute tror jag även bilen stannar snabbare än vad du kan klara av. Du befinner dig iaf i en svårare situation att ta dig ur, det är säkert.
Citera
2014-05-23, 22:28
Medlem
MADs avatar
Jag har vid två tillfällen varit säker på att min sista stund varit kommen när jag kört motorcykel. Båda gångerna hade jag dock en sagolik tur. Nu för tiden kör jag betydligt lugnare och det minskar risken betydligt. Men jämfört med bil är det avsevärt större risk för en dödlig utgång.
Citera
2014-05-23, 22:40
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Jag tänker mer på risken för att vilt ska springa ut framför hojen. Räcker md en kissekatt så är det good bye mc och förare.
Citera
2014-05-23, 23:37
Medlem
akvifers avatar
Nu är det faktiskt så att vi mc förare, oftast, inte är orsaken till dessa risker. Det är resten av trafikanterna!

Mcförare som inte kör för fort kör sällan ihjäl sig på egen bevåg. Detta tar alla blinda pensionärer hand om..

Chansen att klara sig ökar markant om man bara inser att alla trafikanter är ute efter att döda en
Citera
2014-05-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag tänker mer på risken för att vilt ska springa ut framför hojen. Räcker md en kissekatt så är det good bye mc och förare.

Hahaha, läste fel, tyckte du skrev "kaskelott" istället för "kissekatt". Fick en rätt skev bild i huvudet.

On topic: Ja, det är farligt och det är de flesta motorcyklister medvetna om. Men man kör ändå, för det är kul.

Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Chansen att klara sig ökar markant om man bara inser att alla trafikanter är ute efter att döda en

True, true.
Citera
2014-05-23, 23:56
Medlem
supremanics avatar
Tycker inte att det känns speciellt farligt nu när man kört ett par år.
Bilar kan svänga ut framför en, javisst, men det är man ju ganska medveten om för det mesta.
Kraschar man så är det nästan alltid ens eget fel. Kanske inte juridiskt alltid, men mentalt. t.ex. man borde förutsett att bilen i korsningen inte sett en, osv.

Själv älskar jag det... Får en att känna sig levande i en annars allt för skyddad värld

Och ja, jag har kraschat och hamnat på sjukan så mina åsikter beror inte bara på att jag är naiv och oerfaren.
Citera
2014-05-24, 01:04
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Kraschar man så är det nästan alltid ens eget fel. Kanske inte juridiskt alltid, men mentalt. t.ex. man borde förutsett att bilen i korsningen inte sett en, osv

Nu ska vi nog lugna oss lite!

Jag har otaliga historier om kompisar som råkat illa ut och knappast bör ta skulden på sig, men jag kan ta mina tre

1) Påkörd bakifrån vid rödljus av en distraherad förare.
2) Blev tvungen att lägga min kompis r1a för en pensionärsjävel körde ut 5m framför mig när jag tuffade i 60 på huvudled*
3) Åker i mitten av min fil mot Sthlm (börjar feta på med köer) och helt plötsligt kommer en volvo v70 i rasande fart och ska in i "min" ruta mellan bilarna. Fick alltså väja ut i vägrenen för att undvika kontakt.

Ingen av dessa gånger, vilket är dom enda gångerna jag råkat "illa ut", har jag kunnat på något sätt tagit skulden för själv. Vet inte hur jag skulle kunnat undvika dessa saker imho

*btw, alla mcåkare borde köra med gopros, försäkringsärendet gick sååå smidigt när man hade filmen tillhands. Sa jag att pensionärsjäveln drog förresten?...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in