• 1
  • 2
2011-11-10, 22:31
Medlem
En patient med svår smärta ordineras Petipin Meda 50mg/ml. 1 ampull innehåller 2ml. hela innehållet i denna ampull späds med 8ml Natriumklorid (9mg/ml)

a) Till en annan patient ska samma läkemedel spädas så att du får en petidin koncentration på 20mg/ml. Hur många ml natriumklorid behövs för att få den önskade koncentrationen?

Snälla hjälp mig, hatar spädning, någon som kan något lätt eller bra knep för att räkna ut det?
tacksam
Citera
2011-11-10, 22:51
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoostedt
En patient med svår smärta ordineras Petipin Meda 50mg/ml. 1 ampull innehåller 2ml. hela innehållet i denna ampull späds med 8ml Natriumklorid (9mg/ml)

a) Till en annan patient ska samma läkemedel spädas så att du får en petidin koncentration på 20mg/ml. Hur många ml natriumklorid behövs för att få den önskade koncentrationen?

Snälla hjälp mig, hatar spädning, någon som kan något lätt eller bra knep för att räkna ut det?
tacksam

Lätt och bra knep? Nej, men kan bjuda på en korrekt uppställning av problemet.

Verksam Substans/Önskad Styrka = Mängd Lösning
ml NaCI = Mängd lösning - Mängd verksam substans

Köp Birger Hagrens bok "Läkemedelsräkning med interaktiva övningsuppgifter". Mycket bra och många övningsuppgifter.
Citera
2011-11-10, 22:53
Moderator
50 mg/ml, ampullen innehåller 2ml således 100mg verksam substans på 2ml.

100mg verksam substans / 20mg/ml (vilket blir styrkan = 5ml

dos 5ml.
styrka 20mg/ml
spädd med 3ml NaCL.

Kör du med ekvationer eller med triangeln när du räknar ut talen?

Man bör kunna dra upp 1ml ur ampullen

50mg/20mg/ml =2,5ml

Styrka 20mg/ml
Dos 2,5ml
Spädd med 1,5ml NaCl

Hoppas jag räknat rätt nu :P

Det första som du bör räkna ut är hur mycket av den koncentrerade lösningen du ska använda. Det anges inte så utgår ifrån att du späder hela ampullen. Då är det första du räknar ut mängd verksam substans vilket är 100mg (styrkan på ampullen 50mg/ml och innehåll 2ml).

Steg 2: få ut den totala dosen. Då tar du verksamma substansen vilket är 100mg och delar på styrkan som är 20mg/ml (den styrka du vill ha).

steg 3:
Nu har du den totala dosen, glöm inte att ta den totala dosen minus det du hade i läkemedlet från början, i detta fall 2ml.

dos 5ml.
styrka 20mg/ml
spädd med 3ml NaCL.

Detta kontrollräknar du genom att ta 5ml gånger styrkan vilket blir 100mg och stämmer överens med den mängd verksamma substansen. Borde ha räknat rätt, skriv om det var luddigt på något sätt.

Ett sista tips är att dos x styrka blir mängd = mängd verksam substans.
Mängd verksam substans/dos = styrka
Mängd verksam substans/styrka = dos
Citera
2013-02-15, 09:03
Medlem
Vargas88s avatar
Akut hjälp med spädning och läkemedelsberäkning fråga

Hej, jättesnällt om någon kunde tala om hur man löser spädnings uppgiften och/eller den andra uppgiften. Läser till sjuksköterska och ska snart ha tenta. Tack på förhand.

Spädning
Ett barn är ordinerat 0,3 mg Morfin i.v. v.b mot postoperativ smärta. En ampull Morfin innehåller 1 ml á 10mg/ml. Ampullen spädas med NaCl- lösning till 1 mg/ml.

a)Hur många ml NaCl- lösning späder du ampullen med?
b) Hur många ml motsvarar skall du ge barnet?

Läkemedel som löses i liten mängd vätska och där efter späds till önskad styrka
Vancoin är ett antibiotikum. Vancoin torrsubstans i ampull á 1g Vancoin skall spädas med 20 ml steril vatten, som tillsätts i 180 ml Na Cl.

Infusionstakt: 3ml/min
Dos: 20 mg/kg/dygn om skall fördelas på tre olika doser.
Patientvikt: 70 kg

a) Hur stor är dygnsdosen uttryckt i mg?
b) Vilken styrka har den spädda lösningen? Ange svaret i enheten ml/ml.
c) Hur stor är en enskild dos uttryckt i ml?
d) Hur lång tid tar en enskild infusion?
Citera
2013-02-15, 09:36
Moderator
På fråga A späder du med 9ml:

Ampull= 1ml (styrka 10mg/ml)
Önskad styrka = 1mg/ml

Du drar upp 1ml från ampullen, sen tar du 9ml koksaltlösning vilket ger en spruta med sammanlagt 10ml som har 10mg morfin i sig, alltså 1mg/ml (väldigtv anligt fel i spädningar på tentor att folk glömmer att de har 1ml läkemedel och drar upp 10ml då det ska vara slutprodukten).

Fråga B:

Du får ha en väldigt finfördelad spruta. Styrkan är 1mg/ml (varje mililiter innehåller 1mg morfin). Alltså ska du ge 0,3ml =0,3mg morfin).

Fråga 2:

A: 20mg per kilo och dygn. Patienten väger 70kg.

20mg*70 =1400mg Dygnsdosen blir 1400mg per dygn

Fråga B: Du ska späda ampullen i 20ml sterilt vaten och sen tillsätta det i 180ml NaCl. Detta ger en total spädning på 200ml. Den verksamma substansen i ampullen är 1G (1000mg).

1000/200= 5mg/ml. Svar Styrkan är 5mg/ml.

Fråga C:
patienten ska ha 1400mg fördelat på 3 doser (om jag fattat frågan rätt).

1400/3 =466,66mg (känns fel, kanske missuppfattat frågan).
466,66mg per tillfälle. Styrkan är 5mg/ml

466,66/5=93ml. Pat ska ha 93 ml per tillfälle?

Fråga D:
93ml /3ml/min =31 min. Det kommer ta 31 min för infusionen.

Nu har jag ändrat lite, om fråga C blev fel så är D det också. Men tror den ska vara rätt. Hoppas du har tillgång till facit
Senast redigerad av Elross 2013-02-15 kl. 09:50.
Citera
2013-02-15, 09:41
Medlem
drlinkps avatar
Särskriv inte.

Nu pluggar inte jag till sjuksköterska så vi har inte haft sånt, men jag antar att svaret på fråga 1a är att man ska ha 10ml? För att koncentrationen ska bli en tiondel borde rimligtvis volymen bli 10 gånger så stor.
På fråga 1b borde det då bli 30% av det (dvs 0,3 ml) då 0,3 mg är 30% av 1 mg...

Den andra frågan orkar jag inte ta för jag måste äta frukost. Om ingen har svarat på en stund kanske jag tar en titt på det, men det ser ut att vara skitenkelt...
Citera
2013-02-15, 09:54
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Läkemedel som löses i liten mängd vätska och där efter späds till önskad styrka
Vancoin är ett antibiotikum. Vancoin torrsubstans i ampull á 1g Vancoin skall spädas med 20 ml steril vatten, som tillsätts i 180 ml Na Cl.

Infusionstakt: 3ml/min
Dos: 20 mg/kg/dygn om skall fördelas på tre olika doser.
Patientvikt: 70 kg

a) Hur stor är dygnsdosen uttryckt i mg? 20mg x 70 kg = 1400 mg /dygn
b) Vilken styrka har den spädda lösningen? Ange svaret i enheten mg/ml. 1000 mg/200 ml= 5mg/ml
c) Hur stor är en enskild dos uttryckt i ml?1400mg / 3 doser= 466 mg/dos
d) Hur lång tid tar en enskild infusion? 466 mg / 5mg/ml = 93 ml. Infunderas med 3 ml/min = 93/3= 31 min

Edit: Pucktvåa. Men kom i alla fall fram till samma värden som Elross
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2013-02-15 kl. 09:58.
Citera
2013-02-15, 10:09
Medlem
Vargas88s avatar
Ni är underbara! <3

Jag har tyvärr inte facit, jag har dock andra tentor från andra skolor med facit som jag kan jämnföra med.

Jag vet däremot att volym (mängd)*styrka = mvs (ordination) och är den ekvationen jag använder mig av.

xxxxxxx
Nej ni hade rätt,

totala dosen är 1400 per dag som man delar upp i tre tillfällen t.ex frukost, lunch och middag.
Så jo jag tror det ni säger stämmer.

Edit: men jag är lite osäker om det är 9ml eller 10 ml på fråga ett.
Kan man använda sig av någon formel?
Senast redigerad av Vargas88 2013-02-15 kl. 10:19.
Citera
2013-02-15, 10:15
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Du har en blandning som innehåller 1000 mg/200 ml = 5 mg/ml.

Du behöver 466 mg till en dos.

Dela 466mg med 5 mg/ml så får du volymen 93 ml (Kontroll: 93 ml med koncentrationen 5mg/ml [ 93 x 5 = 465 mg] Jag bjuder på det sista milligrammet, orkar inte kladda med decimaler.

Citat:
Elross skrev: På fråga A späder du med 9ml:

Ampull= 1ml (styrka 10mg/ml)
Önskad styrka = 1mg/ml

Du drar upp 1ml från ampullen, sen tar du 9ml koksaltlösning vilket ger en spruta med sammanlagt 10ml som har 10mg morfin i sig, alltså 1mg/ml (väldigt vanligt fel i spädningar på tentor att folk glömmer att de har 1ml läkemedel och drar upp 10ml då det ska vara slutprodukten).
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2013-02-15 kl. 10:20.
Citera
2013-02-15, 10:17
Moderator
typiskt tentafrågor som sällan kommer upp i verkligheten. Ge 466mg av någonting i infusionsform...
Bara skriva om det är fler tal du undrar över.

Känns bra att du GrumpyOldMan fick samma svar. Man blir alltid osäker på tentafrågor när det blir sådana svar och i vilket steg de väljer att avrunda svaret.
Citera
2013-02-15, 10:28
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Ja, det är en bit från verkligheten med 466 mg etc.....

I praktiken hade jag kollat med läkare och sedan löst upp Vancocinet ( 1 grams torrampull) och blandat hälften av lösningen med 100 ml NaCl dvs 500 mg Vancocin och givit det som infusion på 30 minuter 3 ggr dagligen. En överdos på 34 mg vid varje dostillfälle (eller om man så vill 0,48 mg/ kg kroppsvikt) har ingen praktisk betydelse - om det inte gäller spädbarn. Då hade jag räknat exakta doser och använt infusionspump.
Citera
2013-02-15, 10:38
Medlem
Vargas88s avatar
Nä nu såg jag, det är 9 ml man ska späda med. Var ju lite för löjligt enkelt.

Ja jag har fler frågor- de andra har jag löst hoppas jag, men här är två till, kan ju hjälpa fler än mig.

1 :Infusion:
Glucos ges som näringslösning. 1000 ml infusionslösning Glucos (50mg/ml). Till näringslösningen tillsätts dessutom 60mmol Natriumklorid och 40 mmol Kaliumklorid.
Lösningen ges till en patient som dropp med dropptakten 60 droppar/ min.

a) Hur länge räcker infusionen?
b) Hur många mmol Natriumklorid finns i 450 ml av infusionslösningen?
c) Hur mycket Glucos får patienten under tre timmar?

En till fråga:

2: Internationella enheter och mol
NovoMix 30 är ett insulin som är medellångt verkande och erhålls som injektionsvätska med en styrka på 100E/ml.

Ordination: Novomix 20, s.v. 26E plus 23E plus 26E
(26E till frukost, 23 E lunch och 26E middag)

a) Hur många ml motsvarar den ordinerade lunchdosen?
b) Hur stor är mängden verksam substans per dygn uttryck i internationella enheter (E)?
c) Hur många hela dagar räcker 3 ml?

På fråga 2 a) här har jag 23E/100= 0,23 ml Stämmer??

På fråga 1 a) har jag:
Nu vet jag att man beräknar totala antalet droppar/ tiden i minuter = droppar/min

Om man vill ha på fråga a tiden.
1 ml är 20 droppar

dvs 20 droppar* 1000ml/x = 60 droppar/min
20000ml*x/x = 60x

20000ml= 60x =
20000ml/60 = x = 333,33 (333 minuter och 20 sec = 5h 33minuter 20 sec).

Stämmer detta?

b och c får ni gärna kolla på mmol är väl substansmängd, dvs läraren menar väl torrsubstans? För ska man räkna med dessa till volymen?
Senast redigerad av Vargas88 2013-02-15 kl. 10:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in