• 1
  • 2
2014-05-22, 15:15
Medlem
freshrs avatar
Idag firar jag 11 månader utan tobak, detta efter 8 års snusande och feströkande.
För att vara helt ärlig fick jag i mig lite nikotin i samband med att jag rökte en viss växt blandad med tobaksblad för någon vecka sedan, men det är verkligen det enda sedan jag slutade.
Har dock börjat snusa sån här tobaksfri snus för någon månad sesan, Onico och Kickup, är väldigt beroende av snuskänslan. Är faktiskt helt tillfredsställd av mitt tobaksfria snus.

Jag vill börja snusa igen, men känner att jag borde satsa på ett tobaksfritt liv nu när jag kommit så långt. Den stora anledningen till att börja igen är att innan jag slutade var jag mycket mer passiv och nöjd med tillvaron, så länge jag hade mitt snus brydde jag mig inte om hur jag mådde riktigt.
Nu för tiden pendlar mitt humör mer, när jag är glad är jag riktigt jävla glad, men har också depressiva perioder mycket oftare.
Vad tycker ni? Skulle ni ha börjat igen? Nån som känner igen sig i det där med humöret som pendlar?
Citera
2014-05-22, 15:18
Medlem
Reductos avatar
Klart du ska börja snusa igen. Det är ju asnice
Citera
2014-05-22, 15:36
Medlem
freshrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reducto
Klart du ska börja snusa igen. Det är ju asnice
Haha, men tycker du inte att det finns ett värde i att inte vara beroende av det? I slutändan tillför ju snuset ingenting, kostar bara pengar och man måste se till att ha det hela tiden..
Citera
2014-05-22, 15:39
Medlem
Catapillas avatar
Du kommer ju halka tillbaka till stadiet där snus inte ger något utan bara tär på din ekonomi och hälsa utan att ge något tillbaka.

Försök komma ihåg varför du slutade om du blir sugen.

//F.d. Snusare
Citera
2014-05-22, 15:53
Medlem
Gustavgrs avatar
För guds skull börja inte snusa igen för hälsan och ekonomins skull.

Du kan dock bli en fest-snusare
Citera
2014-05-22, 16:02
Medlem
dwgs avatar
Det är dyrt och blir dyrare så känner du att du vill lägga pengar på det så kör på
Citera
2014-05-22, 16:35
Medlem
Om du har klarat dig i 8 månader så ska du fortsätta hålla ut. Tänk på alla nackdelar:

-Kostsamt.
-Tandkött och tänder ser förjävliga ut efter ett tag.
-Osv osv...
Citera
2014-05-22, 16:47
Medlem
Kenty-59s avatar
Börja snusa igen, kan inte ens förstå dom som slutar..
Själv har jag snusat i över 40 år, och har inga men alls av det..
Citera
2014-05-22, 17:37
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Börja snusa igen, kan inte ens förstå dom som slutar..
Själv har jag snusat i över 40 år, och har inga men alls av det..
Inga tandrötter som tittar fram? Bruna tänder?
Citera
2014-05-23, 09:20
Medlem
Reductos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Haha, men tycker du inte att det finns ett värde i att inte vara beroende av det? I slutändan tillför ju snuset ingenting, kostar bara pengar och man måste se till att ha det hela tiden..

Hehe, mjo. Jag la av i drygt tre månader och kände ändå att det var värt att börja igen. Nu, fem år senare är jag fortfarande nöjd över mitt beslut att fortsätta. Så jävla mycket kostar det ju ändå inte. Och vad är läckrare än att ta en snus på morgonen eller efter maten?
Citera
2014-05-24, 12:35
Medlem
Spider-Girls avatar
Jag kan tänka mig att du slutade av samma anledning som jag? Att man inte vill vara förslavad eller oberoende av något, utan bestämma över sig själv som en fri människa?
Förr har jag nog försökt att sluta av hälso- och ekonomiska skäl. Vilket i slutändan inte funkar. Alla vet att snus, till skillnad från cigaretter, inte är så sjukt farligt, och det kommer man i håg efter tag när motivationen sviktar.
Pengar brukar inte heller vara den stora boven. är vi riktigt sugna på något så brukar vi strunta i vad det kostar oss.
Det som pekar mot att jag lyckas denna gången (klarat tre dygn utan substitut nu) är att jag går på "inte vilja vara slav"-approachen den här gången. Och då blir pengarna en bonus; varför ska jag lägga 1200 spänn i månaden på att ge bort min frihet?
Lycka till nu, och hoppa fan inte av det här tåget nu kompis! Var fri!
Blev sjukt peppad när jag var inne på en sluta-snusa-sida där folk har uppe räknare och man ser att vissa varit snusfria i över 3000 (trejävlatusen!!) dagar Behöver du motivation när du är på väg att börja igen så kolla där, man får sjukt bra stöd efter återfall därinne http://www.slutasnusa.info/forum.asp
eller häng med i Sluta-snusa-tråden här på Flashback (FB) Sluta snusa-tråden
Citera
2014-05-25, 19:13
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ness
Inga tandrötter som tittar fram? Bruna tänder?
Hörntänderna har väl blivit lite längre, men än sitter dom fast..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in