2014-05-21, 23:07
Medlem
EpicureNo2s avatar
Jag har märkt att barn har rödare läppar än vuxna. Kollade på gamla bilder och såg att även jag hade mycket rödare läppar när jag var liten. Det verkar som att läpparna blir blekare när man är i eller har passerat puberteten. Vad kan det bero på?
Citera
2014-05-21, 23:38
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Vet inte om jag märkt av det själv, tvärtom blir väl åtminstone kvinnors läppar snarare rödare efter puberteten.

Är det så är min teori att man bildar mer pigment under puberteten och får mörkare hud överlag, precis som barn brukar ha ljusare hårfärg - samt att huden växer sig tjockare med storleken och efter att ha "omsatts" några gånger, och blir mindre genomskinlig.
Senast redigerad av MonkeysOnParole 2014-05-21 kl. 23:59.
Citera
2014-05-22, 18:33
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeysOnParole
Vet inte om jag märkt av det själv, tvärtom blir väl åtminstone kvinnors läppar snarare rödare efter puberteten.

När de börjar använda läppstift? Själv är jag man och hade vinröda läppar som grabb. Mina systrar och kusiner (flickor) hade också röda läppar. Mötte en grannflicka i trapphuset idag som väl är i lågstadieåldern, och hon har riktigt röda läppar. Vuxnas läppar brukar ju vara mer rosa.

Tänkte om det kanske är en signal, ungefär som fågelungars gula "läppar" och insida av näbbarna när de gapar för mat.

Citat:
Är det så är min teori att man bildar mer pigment under puberteten och får mörkare hud överlag, precis som barn brukar ha ljusare hårfärg - samt att huden växer sig tjockare med storleken och efter att ha "omsatts" några gånger, och blir mindre genomskinlig.

Det kan ha något med pigmentförändringar att göra. Om barn har ljusare hud så kontrasterar läpparna mer.

Jag googlade och hittade bara detta https://answers.yahoo.com/question/i...0194334AAo0HvM men svaren tycks bara vara funderingar utan vetenskapliga belägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in