Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-20, 17:36
  #1
Medlem
Jag spelar online poker professionellt sedan 7-8år tillbaka. Är noll taxerad i Sverige eftersom poker inom EU är skattefritt enligt svensk lag. Har rest under en längre period och bestämde mig nu när jag kom hem igen för att köpa en lägenhet. Jag vann budgivningen och allt var egentligen klart, förutom alla papper, när mäklaren säger att föreningen inte vill ha mig. Eftersom jag vet hur folk i allmänhet ser på poker så erbjöd jag mig att betala avgiften 5år framåt och lägenheten kontant, men dom accepterade inte. Får det verkligen gå till så här? Kan föreningen neka mig att köpa lägenheten?
Citera
2014-05-20, 17:43
  #2
Medlem
Scumbagsimpas avatar
Tjänar du bra?
Citera
2014-05-20, 18:04
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Jag spelar online poker professionellt sedan 7-8år tillbaka. Är noll taxerad i Sverige eftersom poker inom EU är skattefritt enligt svensk lag. Har rest under en längre period och bestämde mig nu när jag kom hem igen för att köpa en lägenhet. Jag vann budgivningen och allt var egentligen klart, förutom alla papper, när mäklaren säger att föreningen inte vill ha mig. Eftersom jag vet hur folk i allmänhet ser på poker så erbjöd jag mig att betala avgiften 5år framåt och lägenheten kontant, men dom accepterade inte. Får det verkligen gå till så här? Kan föreningen neka mig att köpa lägenheten?
Lite matnyttig information.
http://www.bostadsratterna.se/allt-o...edlemsprovning

Citat:
Det är inte tillåtet att utestänga någon från medlemskap i en bostadsrättsförening på den grunden att viss inkomst eller viss förmögenhet krävs eller på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder eller sexuell läggning. Diskrimineringslagstiftningen har skärpts under senare år och Sverige har också antagit ny lagstiftning på området som vilar på EU-direktiv. Diskriminering inom bostadssektorn är tyvärr inte ovanlig i vårt land.
Citera
2014-05-20, 18:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Lite matnyttig information.
http://www.bostadsratterna.se/allt-o...edlemsprovning

Tack så mycket!
Citera
2014-05-20, 18:55
  #5
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Jag spelar online poker professionellt sedan 7-8år tillbaka. Är noll taxerad i Sverige eftersom poker inom EU är skattefritt enligt svensk lag. Har rest under en längre period och bestämde mig nu när jag kom hem igen för att köpa en lägenhet. Jag vann budgivningen och allt var egentligen klart, förutom alla papper, när mäklaren säger att föreningen inte vill ha mig. Eftersom jag vet hur folk i allmänhet ser på poker så erbjöd jag mig att betala avgiften 5år framåt och lägenheten kontant, men dom accepterade inte. Får det verkligen gå till så här? Kan föreningen neka mig att köpa lägenheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Lite matnyttig information.
http://www.bostadsratterna.se/allt-o...edlemsprovning

Kan nog vara bra att läsa även de delar som inte citerades och som handlar om ekonomiska förutsättningar. Bostadsrättsföreningen kan neka en person medlemskap om det kan antas att personen saknas förutsättningar att fullgöra sina ekonomiska skyldigheter gentemot föreningen. Har man ingen taxerad inkomst är det alltså inte fråga om någon otillåten diskriminering om man på grund av det nekas medlemskap.

Situationen löser sig genom att TS redovisar (om han kan) för föreningen vilka inkomster han har så att de förstår att han inte kommer strula med betalning av avgifter. Ett alternativ är också att skaffa en borgensman.
Citera
2014-05-20, 19:07
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Kan nog vara bra att läsa även de delar som inte citerades och som handlar om ekonomiska förutsättningar. Bostadsrättsföreningen kan neka en person medlemskap om det kan antas att personen saknas förutsättningar att fullgöra sina ekonomiska skyldigheter gentemot föreningen. Har man ingen taxerad inkomst är det alltså inte fråga om någon otillåten diskriminering om man på grund av det nekas medlemskap.

Situationen löser sig genom att TS redovisar (om han kan) för föreningen vilka inkomster han har så att de förstår att han inte kommer strula med betalning av avgifter. Ett alternativ är också att skaffa en borgensman.
Om man erbjuder sig att betala samtliga månadshyror 5 år fram bör det väl antas att personen i fråga kan göra rätt för sig även år 6 och framåt?
Citera
2014-05-20, 19:14
  #7
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Om man erbjuder sig att betala samtliga månadshyror 5 år fram bör det väl antas att personen i fråga kan göra rätt för sig även år 6 och framåt?

Det låter rimligt!
Citera
2014-05-20, 19:33
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det låter rimligt!
Då borde väl inte föreningen ha någon anledning, eller rättighet, att neka TS tillträde? Det är ju just detta som TS har erbjudit sig att göra.
Citera
2014-05-20, 19:40
  #9
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Då borde väl inte föreningen ha någon anledning, eller rättighet, att neka TS tillträde? Det är ju just detta som TS har erbjudit sig att göra.

Nej det verkar orimligt men är förstås avhängigt på vilket sätt TS erbjudit sig att göra detta. Jag förstod det inte som att TS kontaktat föreningen direkt med detta men ska han så klart göra. Och får han ett nej får han i så fall begära prövning av fråga i hyresnämnden.
Citera
2014-05-20, 20:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Jag spelar online poker professionellt sedan 7-8år tillbaka. Är noll taxerad i Sverige eftersom poker inom EU är skattefritt enligt svensk lag. Har rest under en längre period och bestämde mig nu när jag kom hem igen för att köpa en lägenhet. Jag vann budgivningen och allt var egentligen klart, förutom alla papper, när mäklaren säger att föreningen inte vill ha mig. Eftersom jag vet hur folk i allmänhet ser på poker så erbjöd jag mig att betala avgiften 5år framåt och lägenheten kontant, men dom accepterade inte. Får det verkligen gå till så här? Kan föreningen neka mig att köpa lägenheten?

Beror på om det är en bostadsrättsförening (det vanligaste) eller en bostadsförening. Olika lagstiftning. En bostadsförening har större möjlighet att neka.
Citera
2014-05-20, 21:24
  #11
Medlem
NeutronStars avatar
Helt seriöst, antyd att du är HBTQ-person, då vågar de inte förneka inträde p.g.a. rädslan för anmälan om diskriminering. Du behöver ju inte närmare specificera om du klär dig i kvinnokläder eller har pojkvän.

Professionell pokerspelare har nog rätt dålig klang och antyder högst varierande inkomster.
__________________
Senast redigerad av NeutronStar 2014-05-20 kl. 21:26.
Citera
2014-05-20, 21:30
  #12
Medlem
DirectXs avatar
Ja de har rätt att stänga ute dig. Du bör dock kunna övertala dem, låter som du har det ekonomiskt gott ställt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback