Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Jag ser att massor med "de gamla rävarna" här på forumet som är avstängda/bannade. En del har givetvis mycket giltiga själ till det. Men jag tycker att moderatorerna borde vara mer återhållsamma med att dela ut varningar. Kan de inte dela ut tillsägelser istället, som inte registreras?
T.ex om jag skriver nått vitsigt som egentligen inte har med tråden att göra. Låt de ta bort inlägget o ge en tillsägelse istället. Jag skulle ta åt mig iaf. Tycker att Flashbacks ledning är för mycket paragrafryttare, minsta lilla brott mot en regel renderar ju i en varning.
Tom. polisen ger bara en tillsägelse IRL ibland. Om det fortsätter som det gör, så kommer till slut nästan alla att dra på sig så mycket, (nästan alla bryter mot regler ibland), att vara avstängda.
Det är helt rätt att det skett en förändring på senaste tiden på FB.
Och det har, som du också märkt, resulterat i att många "gamla rävar" blivit avstängda.
Som du skriver så har vissa moderatorer blivit allt för nitiska, och det måste därför gå att diskutera vad det är som hänt.
Som du skriver så finns det ett behov att förändra tillämpningen av reglerna.
Du lyfter tex upp "Tillsägelser" som en fom att preliminär varning, som man kan "samla på sig" innan en allvarlig och riskabel varning delas ut.
Så som det såg ut tidigare.
(FB) Antal tillsägelser innan varning?
Vissa moderatorer i denna tråd har inte varit medlemmar tillräckligt länge så de förstår inte syftet med dessa tillsägelser.
Men det behövs.
Särskilt när vissa regler inte är klart definierade. Då är det allt för lätt attt råka ut för en subjektivt grundad varning. OCh bara 3 sådana kan leda till avstängning.
Alltså 3 subjektivt baserade varningar, som kan ha utdelas med flera månaders mellanrum (för sk gränsfall).
Att då stänga av en sådan användare för "ohörsamhet" är ju helt fel eftersom inget upprepat mönster förekommit.
Det måste till en förändring.
Antingen att vissa regler Klart och Tydligt Definieras
Eller återinföra Tillsägelser.
Syftet med FB är att främja den fria diskussionen. Syftet med FB är att det ska försvara de kontroversiella rösterna, slå vakt om yttrandefriheten.
Men allt detta riskerar förloras med denna regeltillämpning.
Ett exempel är den galne användaren DoÅ (Död och Återfödd). HAn är djupt hatad på FB, och jag har väldigt svårt för honom.
Men det ska inte ha någon betydelse.
FB ska vara till för röster som just DoÅ.
Om inte DoÅ får plats på FB - då har FB förlorat sitt syfte.
Och därför måste regeltillämpningen ses över.
Och en återgång till "Tillsägelser" hade kunnat hjälpa till, åtminstone något.
Jag vet att det kommer att bli svårt att motivera moderatorerna att gå med på det.
För moderatorerna har vant sig vid denna makt de har. Och vi vet alla hur svårt det är för någon att frivilligt gå med på att minska sin egen makt.
Moderatorerna kommer därför att rösta nej till något sådant - och det är ett stort problem det med.
Ruskigbuss skriver tex att det finns användare som inte fått varningar på flera år.
Men FB är ju faktiskt till framför allt för de Kontroversiella rösterna. Inte i första hand för det normala, det likriktade.
FB ska alltså slå vakt om de kontroversiella rösterna.
Reglerna måste alltså förändrats så att de kontroversiella rösterna faktiskt kan fortsätta höras på FB.