Citat:
Först och främst: det är få regler där det finns utrymme för olika tolkningar i de olika delforumen. Att du tog upp regel 1.06 var olyckligt för din del, för det finns inget utrymme till subjektiva tolkningar där. Är du självoutad så kan du inte outas av någon annan, är någon inte självoutad så ger du fan i att ens försöka antyda i en bisats till en bisats något om dennes identitet. Hela regelverket för 1.xx-reglerna har inget utrymme för enskildam oderatorers tolkningar och så vidare. Varför? För att alla 1.xx-regelbrott omröstas i Outlaw bland moderatorerna. ALLA.Det finns ju ändå, som många förklarat i detta delforumet i några år nu, ett ganska stort problem med regeltolkningen.
Vissa regler är allt för subjektiva.
Tex OT/Trams, 1.06 och ryktesspridning, hets etc.
Tillika begreppet "ohörsamhet".
Syftet med FB är att låta alla röster komma till tals, inklusive - eller i synnerhet - sk kontroversiella röster.
Kontroversiella röster är också olyckligtvis de röster som måste reta upp flest.
Vill man behålla kontroversiella röster så måste en förändring helt enkelt komma till stånd.
Antingen det, eller så låter man FB sakta ebba ut till att bli vilket chatt-forum som helst.
En form av "mänskligare" moderering krävs.
Med "mänsklig" menar jag inte "snäll", utan en moderering som baseras på en moderator som Förstår vad en text syftar till. Dvs en människa förstår skillnaden mellan tex ett retoriskt yttrande. Men en bot förstår inte det, den tolkar allt blint.
Dvs det som en moderator hade förstått i en vanlig vardaglig konversation mellan 4 ögon, det Förstår en moderator självklart även på FB.
Tyvärr väljer vissa moderatorer att ignorera sin egen Förståelse, och istället välja att tolka så hårt det bara går - trots att han inte hade gjort så i en vanlig social kontext.
Jag skriver "vissa moderatorer" för jag vet att långt ifrån alla moderatorer har en sådan "hård" inställning. Men de som faktiskt finns, de gör en synlig skillnad. - som vi alla ser med uppkomsten av såna här trådar om och om igen.
Så, istället för att ni ska kalla mig idiot, och förklara för mig att det minsann inte behövs förändra något. Istället för det hade jag hoppats att ni moderatorer, och även ni andra, hade kunnat diskutera vilka eventuella förändringar som hade kunnat vara bra, som kanske hade fungerat.
Jag har naturligtvis några förslag, men om ingen är intresserad av att lyssna så finns det ingen anledning att jag ens skriver ner dem, eller hur.
Vissa regler är allt för subjektiva.
Tex OT/Trams, 1.06 och ryktesspridning, hets etc.
Tillika begreppet "ohörsamhet".
Syftet med FB är att låta alla röster komma till tals, inklusive - eller i synnerhet - sk kontroversiella röster.
Kontroversiella röster är också olyckligtvis de röster som måste reta upp flest.
Vill man behålla kontroversiella röster så måste en förändring helt enkelt komma till stånd.
Antingen det, eller så låter man FB sakta ebba ut till att bli vilket chatt-forum som helst.
En form av "mänskligare" moderering krävs.
Med "mänsklig" menar jag inte "snäll", utan en moderering som baseras på en moderator som Förstår vad en text syftar till. Dvs en människa förstår skillnaden mellan tex ett retoriskt yttrande. Men en bot förstår inte det, den tolkar allt blint.
Dvs det som en moderator hade förstått i en vanlig vardaglig konversation mellan 4 ögon, det Förstår en moderator självklart även på FB.
Tyvärr väljer vissa moderatorer att ignorera sin egen Förståelse, och istället välja att tolka så hårt det bara går - trots att han inte hade gjort så i en vanlig social kontext.
Jag skriver "vissa moderatorer" för jag vet att långt ifrån alla moderatorer har en sådan "hård" inställning. Men de som faktiskt finns, de gör en synlig skillnad. - som vi alla ser med uppkomsten av såna här trådar om och om igen.
Så, istället för att ni ska kalla mig idiot, och förklara för mig att det minsann inte behövs förändra något. Istället för det hade jag hoppats att ni moderatorer, och även ni andra, hade kunnat diskutera vilka eventuella förändringar som hade kunnat vara bra, som kanske hade fungerat.
Jag har naturligtvis några förslag, men om ingen är intresserad av att lyssna så finns det ingen anledning att jag ens skriver ner dem, eller hur.
Begreppet ohörsamhet är inte heller subjektivt då det är kopplat till antalet varningar som delats ut. Sedan diskuterar moderatorerna tillsammans och granskar varje liten varning. För att hitta om det är ngon moderator som driver häxjakt (eller tillämpar regelverket fel) eller ej.
Det är inte förbjudet och har adrig varit förbjudet att ha en kontroversiell åsikt på Flashback. Och förhoppningsvis kommer det aldrig bli det heller. Vad som däremot gäller är att alla lyder under samma regelverk. Tyvärr är vissa debattörer bra på att leda ut sina motståndare i off topic-inlägg och genom det få dem att dra på sig varningar. Vi moderatorer ska inte favoritsera någon genom att vara mildare eller hårdare mot någon. Och att det sedan råkar vara de med kontroversiella åsikter som blir flyförbannade och ser rött så fort någon lyckas idiotförklara dem i en text, det tror jag inte på. Däremot är det de med kontroversella åsikter som oftare än andra försöker se sig själva som offer i en komplott.
Vad gäller mänsklig så har vi inga botar bland moderatorerna idag. Men som alla vet så är text svårare än det talade ordet mellan 4 ögon. Mimik, kroppsspråk, tonfall, sånt förekommer inte i text. Vilket gör att försöker du anspela på att vara sarkastisk så gör du bäst i att göra det totalt uppenbart för alla. Så tyvärr så kommer jag också slänga bort ditt argument om vad vi förstått i en vanlig social kontext och inte. När man på skolor idag (och började för flera år sedan) prata om farorna med hur man uttrycker sig på nätet, att det är svårare att se att det är skämt eller inte, så kanske det är något som vissa skribenter borde tänka mer på också.
Det är väldigt sällan sådana "här" trådar som du pratar om uppstår. Oftast är det just sånt folk som känner sig förfölja för att, något viktigt förbjude, de förväntas följa samma regler som alla andra. Ibland dyker det upp befogade trådar, och då löser vi situationen. Antalet trådar som blir låsta på grund av att de inte följt tågordningen med att först kontakta moderatorn och sedan en admin, de är många. Dessa trådar är bara att ignorera för det har inte ens gjorts ett försök till att lösa problemet från användarens sida. När en användare hör av sig till mig och frågar om en varning eller papperskorgning så tänker jag alltid till ett extra varv om det var rätt eller fel, och användaren får gärna skicka med info om varför jag gjorde fel. Om det var något jag missförstått eller annat. Det händer rätt ofta att jag tar bort varningar den vägen, just för att det rörde sig om ett missförstånd för att skriven text saknar alla nyanser talad text har.
Nej, det är han verkligen inte.