Citat:
Ursprungligen postat av
goto
Jag har viss erfarenhet av FreeBSD. Ar val medveten om nackdelarna i fraga om anvandarvanlighet och community, men det finns tre huvudsakliga fordelar:
- Filsystemet zfs, som erbjuder mycket mer an vad man far med Linux (deduplikering, copy-on-write, avancerad cachning, scrubbing, hot swap etc.). Det ar forstas mojligt att kora Linux pa zfs, men det ar ett fulhack och licenserna ar inkompatibla.
- Jailfunktionen, som ar ett resurssnalt och kraftfullt alternativ till virtuella maskiner. Med denna kan man dela in en maskin i smamaskiner, som ar helt separerade fran varandra och lever i en katalog. Valdigt sakert, och perfekt for att kora olika typer av services.
- Stabilitet och sakerhet, FreeBSD ar framst tankt att anvandas som server. Man ar valdigt konservativ med nya funktioner, och testar dessa lange innan man slapper skarpa versioner. FreeBSD hanger sig i princip aldrig, och rakar sallan ut for sarbarheter, som exempelvis Heartbleed. Om man drar igang en server kan man nastan rakna med att den inte kraschar annat an p.g.a hardvarufel.
Med detta sagt skulle jag daremot dra mig for att anvanda BSD som desktop.
Stabiliteten och säkerheten kommer väl från OpenBSD, så det är dit credits ska ges? FreeBSD kopierar helt enkelt därifrån, t.ex. `pf` och annat, och de egna satsningarna har väl varit t.ex. fler drivrutiner, fler program, jail och zsh. Så vill man köra en säker server är OpenBSD fortfarande det bästa valet, för FreeBSD är på väg åt Desktop/Linux-hållet och är långt ifrån lika konservativt med nya funktioner, drivrutiner och portningar av program, som OpenBSD är?