• 3
  • 4
2014-05-25, 17:12
Medlem
gotos avatar
Jag har viss erfarenhet av FreeBSD. Ar val medveten om nackdelarna i fraga om anvandarvanlighet och community, men det finns tre huvudsakliga fordelar:

- Filsystemet zfs, som erbjuder mycket mer an vad man far med Linux (deduplikering, copy-on-write, avancerad cachning, scrubbing, hot swap etc.). Det ar forstas mojligt att kora Linux pa zfs, men det ar ett fulhack och licenserna ar inkompatibla.
- Jailfunktionen, som ar ett resurssnalt och kraftfullt alternativ till virtuella maskiner. Med denna kan man dela in en maskin i smamaskiner, som ar helt separerade fran varandra och lever i en katalog. Valdigt sakert, och perfekt for att kora olika typer av services.
- Stabilitet och sakerhet, FreeBSD ar framst tankt att anvandas som server. Man ar valdigt konservativ med nya funktioner, och testar dessa lange innan man slapper skarpa versioner. FreeBSD hanger sig i princip aldrig, och rakar sallan ut for sarbarheter, som exempelvis Heartbleed. Om man drar igang en server kan man nastan rakna med att den inte kraschar annat an p.g.a hardvarufel.

Med detta sagt skulle jag daremot dra mig for att anvanda BSD som desktop.
Citera
2014-05-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goto
Jag har viss erfarenhet av FreeBSD. Ar val medveten om nackdelarna i fraga om anvandarvanlighet och community, men det finns tre huvudsakliga fordelar:

- Filsystemet zfs, som erbjuder mycket mer an vad man far med Linux (deduplikering, copy-on-write, avancerad cachning, scrubbing, hot swap etc.). Det ar forstas mojligt att kora Linux pa zfs, men det ar ett fulhack och licenserna ar inkompatibla.
- Jailfunktionen, som ar ett resurssnalt och kraftfullt alternativ till virtuella maskiner. Med denna kan man dela in en maskin i smamaskiner, som ar helt separerade fran varandra och lever i en katalog. Valdigt sakert, och perfekt for att kora olika typer av services.
- Stabilitet och sakerhet, FreeBSD ar framst tankt att anvandas som server. Man ar valdigt konservativ med nya funktioner, och testar dessa lange innan man slapper skarpa versioner. FreeBSD hanger sig i princip aldrig, och rakar sallan ut for sarbarheter, som exempelvis Heartbleed. Om man drar igang en server kan man nastan rakna med att den inte kraschar annat an p.g.a hardvarufel.

Med detta sagt skulle jag daremot dra mig for att anvanda BSD som desktop.

Stabiliteten och säkerheten kommer väl från OpenBSD, så det är dit credits ska ges? FreeBSD kopierar helt enkelt därifrån, t.ex. `pf` och annat, och de egna satsningarna har väl varit t.ex. fler drivrutiner, fler program, jail och zsh. Så vill man köra en säker server är OpenBSD fortfarande det bästa valet, för FreeBSD är på väg åt Desktop/Linux-hållet och är långt ifrån lika konservativt med nya funktioner, drivrutiner och portningar av program, som OpenBSD är?
Citera
2014-05-25, 18:38
Medlem
gotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackNorris
Stabiliteten och säkerheten kommer väl från OpenBSD, så det är dit credits ska ges? FreeBSD kopierar helt enkelt därifrån, t.ex. `pf` och annat, och de egna satsningarna har väl varit t.ex. fler drivrutiner, fler program, jail och zsh. Så vill man köra en säker server är OpenBSD fortfarande det bästa valet, för FreeBSD är på väg åt Desktop/Linux-hållet och är långt ifrån lika konservativt med nya funktioner, drivrutiner och portningar av program, som OpenBSD är?

Vet inte vad som kommer fran vem, eller vad som ar bast. Finns for- och nackdelar med alla distron. Tycker det ar bra om distributionerna lanar gynnsamma "mutationer" fran varandra.
Citera
2014-05-26, 18:00
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagonar
Jag tror att du missar lite vad säkerhet är för något..
En brandvägg ger inte äkta säkerhet, det är som att sätta upp silvertejp i hålen under mitt tak och säga att mitt hus är mera regn säkert än tidigare..
Dito anti-virus.

Största problemet med Windows är att man gick ifrån "separation of concerns", men bygger saker som skall göra allting. Det är enormt mycket svårare att få säkerhet när man bygger ihop browsern med själva operativsystemet och själva os uppdaterings systemet.
Liknande saker med "Word" och flera andra saker, tex Adobe Acrobat PDF läsaren..

Nu för tiden så är det egentligen inte så stor skillnad på själva OS:et.
Men hela strukturen hur man får in ett program i Windows uppmuntrar till att ladda ned saker från en web sida och köra det...
Sedan sitter det ju en massa datorovana personer framför Windows, dessa personer är lätta mål.

Jobbar du eller har du jobbat med UNIX i driftmiljö så att du kan matcha mina kunskaper på området eller är du bara ännu en Google-tomte som pillat lite i Linux och tror att du vet allt om operativsystem?
Citera
2014-06-02, 23:38
Medlem
echel0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
*BSD lägger mer fokus på standardisering och proaktiv säkerhet, framförallt OpenBSD.

OpenBSD med Theo de Raadt i fronten satsar rätt hårt på frihet och säkerhet, t.ex när Heartbleed blev en nyhet så tog utvecklarna fram sin egna version - LibreSSL.
Bob Beck talar om LibreSSL
Kort sagt så är OpenSSLs kodbas så otrevlig att Heartbleed inte är varken överraskande eller huvudorsak till forken.
Theo skriver
Citat:
Ursprungligen postat av Theo de Raadt
My brain recoiled when I started to understand the classes of theoretical machines being supported.
Jag har för mig att det var i Beck-länken det sades att OpenSSL stöder big-endian amd64, vilket inte finns och med största sannolikhet aldrig kommer att finnas.

Jag trivs mycket bättre i OpenBSD än i Linux. Dokumentationen är oftast bättre och det känns i allmänhet som ett bättre system för mig. Trots det dåliga ryktet gällande BSD på icke-servrar så måste jag ändå rekommendera OpenBSD på laptops, det är riktigt trevligt för tekniker med intresse av systemet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in